Hymyä ja huumoria heviosastolla

Lappeenrannassa sijaitsevan K-Supermarket Lauritsalan heviosastosta vastaava Tarja Hirvonen nauttii asiakkaiden auttamisesta ja tekee työtään positiivisella asenteella huumoria unohtamatta. Tunnustuksena työstään hän sai Sykähdys-palkinnon.
Kuva: Annukka Savolainen

Tarjaa palkitseminen yllätti ja ilahdutti.

"Olen erittäin otettu Sykähdys-palkinnosta, joka tuli aivan puun takaa! Tuntuu totta kai hyvältä, ja heti perään miettii, että näinkö asiakkaat miut näkee? No toki hyvä näinpäin, etteivät katso, että taas tuo naama nurin -nainen on tässä heti aamusta".

Tarja kertoo olleensa aina luonteeltaan peruspositiivinen ja pitää sitä tärkeänä ominaisuutena asiakaspalvelutyössä.

"Onhan positiivisuus toiminnan peruspilari, jonka avulla asiakas saadaan tulemaan kauppaan uudestaankin. Voi olla vaikka kuinka hyvät puitteet kaupassa, mutta jos henkilökunnalla ei ole asiakaspalveluslähtöistä asennetta, puitteet eivät välttämättä pelasta tilannetta. Pyrin ottamaan kaikki asiakkaat saman arvoisina ja pidän itseni samalla tasolla. Silloin on helpompi suhtautua ihmiseen ihmisenä".

Tarjan tehtäviin kuuluu heviosaston tuotteiden esillepano ja tilaukset. Lisäksi hän palvelee asiakkaita kassalla. Parasta työssä ovat hänen mielestään hyvät työkaverit, lentävä huumori ja tietysti asiakkaat.

"Tuntuu aina kivalta, kun tuttu asiakas tulee heti aamusta kauppaan ja huikkaa huomenet. Joskus asiakkaat kysyvät vinkkiä johonkin ruokaan tai yrtin käyttöön. On mukavaa, jos voin auttaa asiakasta kokeilemaan jotakin uutta. Olen opiskellut ravitsemusta ja ruoanvalmistusta, joten kiva kun voin sitäkin joskus aina hyödyntää."

"Huumori ja hupsuttelu ovat myös iloa ja voimaa antavia asioita. Nauraminen on tervehdyttävää ja puhdistavaa, niin kuin tietysti itkeminenkin. Sopiva balanssi niiden kesken, niin elämä on ihan jees. Tunteet pitää ja ne saa näyttää."

Heviosaston monipuolisessa työssä on joskus sattunut myös pieniä kommelluksia.

"Heviosastolla nautin väreistä ja kukista, joilla saa mukavasti eloa osastoon. Runsas ja kivan näköinen esittely tuo itselle hyvän mielen. Seuraavana aamuna kun tulee töihin, esittelyn runsaus ja siisteys on muisto vain. Mutta hei, silloin on kauppakin käynyt! Jos kaikki olisi ennallaan, mitä mie seuraavana päivänä tekisin?"

"Eräänä pääsiäisenä tilasin narsisseja vahingossa viisinkertaisen määrän kuin oli tarkoitus. Olisi tehnyt mieleni huutaa ääneen APUA! Niitä narskuja oli sitten joka kulma pullollaan, ja varmasti riitti jokaiselle halukkaalle. No, siitä sitten opin, että aina kannattaa varmistaa myyntierien koot, eikä tehdä kiireessä hätiköiden."

Vapaa-aikanaan Tarja kerää voimia liikkumalla paljon luonnossa ja tekemällä lasitöitä työväenopistolla.

"Nyt kun lumetkin ovat sulaneet, pääsen taas metsäpoluille lenkkeilemään. Onnenhetkiä koen, kun kuulen tuulen huminan puissa tai lintujen konsertin Saimaan äärellä. Ja kun löydän korvasieniä tai kanttarelleja sieniretkellä. Elämän pieniä iloja, joita ei rahalla saa. Myös lasitöitä tehdessä saa ajatukset irti kaikesta arkisesta ja näkee työnsä jäljen."

Sykähdys-palkinnot ansaitaan erinomaisella asiakaspalvelulla

K-ryhmässä Sykähdys-palkinnolla palkitaan K-ruokakaupan tai Neste K-aseman työntekijöitä, joiden toiminta on aikaansaanut sykähdyttävää asiakaspalautetta. Palkitulle annetaan Hymy-diplomi ja –muki.

Lisätietoja:                
K-ryhmä päivittäistavarakauppa, projektipäällikkö Nina Elo-Hakala, puh. 040 547 9440

Takaisin ylös