Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Sijoittajapodissa keskustellaan tänään Keskon strategiassakin kilpailuetuna esiin nostettavista kauppakohtaisista liikeideoista päivittäistavarakaupassa: mitä ne ovat, mihin ne perustuvat ja mikä estää kilpailijoita kopioimasta niitä sellaisinaan?

Jokainen K-kauppa on erilainen. Yksi monistettava ketjumalli ei toimi joka paikassa, sen sijaan tarvitaan kauppatasolle menevää asiakasymmärrystä ja sitä, että jokainen kauppa löytää omat ainutlaatuiset kilpailuetunsa. K-ruokakaupat toimivatkin kauppakohtaisella liikeidealla, jossa kukin kauppias rakentaa omat paikalliset vahvuutensa ketjun kilpailuetujen päälle. K-kauppiaat tuntevat oman asiakaskuntansa kaikkein parhaiten, mutta kauppakohtaisten liikeideoiden taustalta löytyy myös suuri määrä vankkaa dataa.

Miten kauppakohtaiset liikeideat syntyvät, mitä ne tarkoittavat käytännössä ja mikä estää kilpailijoita kopioimasta parhaita ideoita? Keskon sijoittajapodissa asiaa puivat sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkolan kanssa päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli ja Chief Digital Officer Anni Ronkainen

Kesto n. 13 minuuttia

Lue myös: 120 miljoonan euron investoinnit kauppaverkostoon – kauppakohtainen liikeidea K-ruokakauppojen uudistusten ytimenä

Kesko julkaisee vuoden 2021 tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksen perjantaina 23.7.2021 noin klo 9.00. Suomenkielinen virtuaalinen tiedotustilaisuus järjestetään samana päivänä klo 11.00 ja sitä voi seurata joko suorana tai jälkikäteen tallenteena täällä.

Alle olemme koonneet toisen vuosineljänneksen tärkeimpiä tapahtumia ja uutisia sijoittajan näkökulmasta.

Konserni ja osakkeet 

* Kesko antoi 14.6.21 positiivisen tulosvaroituksen erityisesti rakentamisen ja talotekniikan kaupan ennakoitua vahvemman kehityksen ansiosta (tiedote)

* Kesko päivitti taloudelliset tavoitteensa ja ilmoitti jatkavansa hyvin toimivan kasvustrategiansa toteutusta 27.5.21 (tiedote)

* Tuorein muutos Keskon omien osakkeiden omistuksessa 29.4.21 (tiedote)

* Brand Finance arvioi Keskon Suomen 4. arvokkaimmaksi brändiksi (tiedote)

* Pörssisäätiö ja Sijoitusanalyytikot ry valitsivat Keskon sivut Suomen toiseksi parhaaksi sijoittajasivustoksi - Kesko on sijoittunut kahden parhaan joukkoon jo neljänä perättäisenä vuonna (uutinen

Myynti

* Keskon myynti huhtikussa (tiedote)

* Keskon myynti toukokuussa (tiedote)

Tutustu myös:

* Pääjohtaja Mikko Helander kertoo Keskon kasvustrategian toteutuksesta (lue haastattelu)

* Pääjohtaja Helander vastaili myös sijoittajien kysymyksiin Indereksen Roast-haastattelussa 10.5.(katso tallenne)

* Uusimmassa sijoittajapodissa Keskon CDO Anni Ronkainen kertoo menestyksen edellytyksistä ruuan verkkokaupassa, uusien teknologioiden käyttöönotosta sekä datan hyödyntämisestä asiakaskokemusten parantamisessa (kuuntele podcast). 

* Uusin road show -esitys (katso esitys)

Päivittäistavarakaupan uutiset

* K-ryhmä vahvistaa ruoan verkkokaupan markkinajohtajuutta ja investoi lähivuosina kymmeniä miljoonia keräilyn automatisointiin – rakenteilla Suomen ensimmäinen automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä (tiedote)

120 miljoonan euron investoinnit kauppaverkostoon – kauppakohtainen liikeidea K-ruokakauppojen uudistusten ytimenä (tiedote)

Autokaupan uutiset

* Kesko uudistaa autotoimialaansa ja kävi muutoksiin liittyvät yt-neuvottelut (tiedotteet täällä ja täällä)

Vastuullisuusuutiset 

K-ryhmä lisää merkittävästi kotimaisen tuulivoiman käyttöä – Suomessa tuotetun tuulivoiman osuus K-ryhmän sähkönhankinnassa nousee 20 %:iin (uutinen)

* Sähköautojen K-Latausverkosto kasvaa vuoden 2021 aikana kahdellakymmenellä uudella latausasemalla – pikalatausmäärät kasvaneet yli 130 % (uutinen)

* Riikka Joukio aloitti työt Keskon uutena vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtajana (uutinen)

* Tuottajalle kiitos -tukisumma yli viisi miljoonaa euroa - suomalaisille on tärkeää tukea kotimaista ruoantuotantoa (uutinen)

* Kotimaisuus on Suomessa jo globaalissakin mittakaavassa huipputasoa oleva ilmiö, eikä suosiolle näy loppua (uutinen)

* Tonnikalan alkuperä selville aiempaa helpommin - kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit (uutinen)

 

Keskon strategisena tavoitteena on olla Suomen asiakaslähtöisin ruokakauppaa sekä jatkossakin ruoan verkkokaupan markkinajohtaja. Tärkeitä työkaluja näiden tavoitteiden saavuttamisessa ovat datan laaja hyödyntäminen sekä vahva digitaalinen osaaminen.

Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen on uransa aikana nähnyt digitaalisen kehityskaaren aina alkeellisista yritysverkkosivuista nykyisiin analytiikkaan ja tekoälyyn perustuviin ratkaisuihin.

Tuoreimmassa Keskon sijoittajapodissa Ronkainen ja Keskon sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola keskustelevat muun muassa menestyksen edellytyksistä ruuan verkkokaupassa, uusien teknologioiden käyttöönotosta sekä siitä, miten datan avulla voidaan luoda yhä parempia asiakaskokemuksia.

Kesto n. 9 minuuttia. 

Keskon omistajien tileille on kilahtanut osinkoa vuosittain jo yli 50 vuoden ajan, toteaa Keskon sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola.


Meistä jokainen on sijoittaja. Oma asunto on sijoitus, ja yhteiset eläkkeemme maksetaan osin sijoitustuotoilla. Myös osakesijoittaminen kiinnostaa sekä nuoria että vanhempia suomalaisia enemmän kuin koskaan: yhä useampi meistä omistaa pörssiosakkeita, palasia suomalaisista yrityksistä.

K-kauppiaiden omistaman Keskon osakkeet listattiin Helsingin Pörssiin vuonna 1960, ja siitä lähtien kuka tahansa on voinut omistaa Keskoa. Keskon osakkeen suosio on kasvanut viime vuosina, ja omistajia on nyt jo noin 60 000. Se on yhtä paljon kuin keskikokoisessa kaupungissa on ihmisiä. Nopea uudistuminen ja menestys ovat kasvattaneet Keskon arvoa ja antaneet osakkeelle hyvän tuoton.

Omistajiemme tileille onkin kilahtanut osinkoa vuosittain yli 50 vuoden ajan. Usein neuvotaan, että kannattaa sijoittaa sellaisiin yrityksiin, joiden liiketoimintaa ymmärtää. Yrityksiin, joiden tuotteet ja palvelut ovat tuttuja ja joiden toimintaa ja menestystä voi itse seurata. Yrityksiin, joiden arvot on helppo jakaa. Kesko jos mikä voi monelle olla juuri sellainen yritys. Olemme Pohjois-Euroopan johtava kaupan alan toimija, joka vaikuttaa jokaisen suomalaisen arkipäivään, myy suomalaisia tuotteita ja työllistää suoraan ja välillisesti kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Kesko juhlii tänä vuonna 80 vuoden taivalta. Katse on vahvasti tulevaisuudessa, ja kehitystyö jatkuu. Yhdessä K-kauppiaiden kanssa jatkamme yhtiön ja koko kaupan alan uudistamista. Tavoitteena on, että Kesko kasvaa ja elää vahvasti ajassa myös seuraavat 80 vuotta.

LUE MYÖS: Miten sijoittaa Keskoon


KUKA?
Hanna Jaakkola, Keskon sijoittajasuhdejohtaja. Helposti innostuva innostaja, ravustaja ja puutarhahullu.

ENSIMMÄINEN OMA SIJOITUSKOHTEENI
Rapalan uistin, jonka ostin ala-asteella stipendirahoilla eteläpohjalaisen kotikuntani K-kaupasta.

VIESTI KESKOA OMISTAVALLE
Muista sijoittaa myös omaan hyvinvointiisi. Itselläni ovat mielessä nyt puutarhajutut.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Pirkka-lehden numerossa 6-7/2021

 

Keskon varsinainen yhtiökokous pidettiin eilen 12.4.2021 poikkeusjärjestelyin. Koronapandemian leviämisen estämiseksi osakkeenomistajat ja näiden edustajat eivät valitettavasti voineet tällä kertaa osallistua kokoukseen paikan päällä. Sen sijaan heille tarjottiin mahdollisuus äänestää, tehdä vastaehdotuksia ja esittää kysymyksiä ennakkoon sekä seurata yhtiökokousta etänä videoyhteyden avulla. Kaikkien toiveissa tietysti on, että ensi vuonna yhtiökokous voidaan järjestää jälleen tavanomaisin menoin, jotta yhtiön osakkeenomistajat ja johto pääsevät tapaamaan toisiaan.

Kokouksessa oli edustettuna 1 973 osakkeenomistajaa, jotka edustivat noin 183,5 miljoonaa Keskon osaketta ja 756,7 miljoonaa ääntä. Yhtiökokous kannatti kaikkia osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ja hallituksen yhtiökokoukselle tekemiä ehdotuksia. Kokous päätti muun muassa jakaa vuodelta 2020 osinkoa 0,75 euroa osakkeelta, valtuuttaa hallituksen päättämään osakeannista sekä valitsi yhtiölle tilintarkastajan. Yhtiökokouksen kaikki päätökset on esitelty aihetta koskevassa pörssitiedotteessa.

Keskon hallituksen puheenjohtaja Esa Kiiskinen toivotti osakkeenomistajat tervetulleiksi seuraamaan kokousta virtuaalisesti

Kokous valitsi Keskolle uuden seitsenjäsenisen hallituksen kolmen vuoden toimikaudelle, joka päättyy vuoden 2024 varsinaiseen yhtiökokoukseen. Hallituksessa jatkavat kauppias Esa Kiiskinen, toimitusjohtaja Jannica Fagerholm, hallitusammattilainen Peter Fagernäs, Metso Outotecin liiketoiminnan kehitysjohtaja Piia Karhu ja kauppias Toni Pokela. Uusiksi jäseniksi valittiin pitkän linjan K-rautakauppias Jussi Perälä ja finanssialan kokenut ammattilainen, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio. Alla olevilla videoilla kaksi uutta jäsentä kertovat, millaisena he näkevät Keskon nykystrategian ja millaista kokemusta he tuovat yhtiön hallitukseen.

 Kaikkien uuden hallituksen jäsenten esittelyihin voi tutustua täällä

Yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa tuore hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä jäsenet tarkastus- ja palkitsemisvaliokuntiin.

Eilen ilmoitettiin myös, että Keskon pääjohtajana vuodesta 2015 toiminut Mikko Helander ei jää alkuperäisen sopimuksen mukaisesti eläkkeelle kesäkuussa 2023, vaan jatkaa pääjohtajana toistaiseksi. Yhtiökokouksessa pitämässään puheenvuorossa hallituksen puheenjohtaja Esa Kiiskinen totesi, että Kesko on uudistunut vahvasti ja menestyksekkäästi viime vuosina ja että uudistuminen ja kasvu jatkuvat vastakin pääjohtaja Helanderin johdolla. Lisäksi Kiiskinen kiitti yhtiön johtoa, kauppiaita, K-ryhmän henkilökuntaa, osakkeenomistajia sekä kaikkia muita yhteistyökumppaneita näiden arvokkaasta työstä Keskon menestyksen eteen.

Pääjohtaja Mikko Helander esitteli kokouksessa Keskon vuoden 2020 tuloksen.

Mikko Helanderin esitys ja kaikki muut Keskon varsinaisen yhtiökokouksen 2021 aineistot löytyvät yhtiökokoussivustolta.

Takaisin ylös