Liiketoimintamallit

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti oli noin 14 mrd. euroa vuonna 2020. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Ketjutoimintaamme kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa.

Keskon liikevaihto liiketoimintamalleittain

Keskon pääasiallinen liiketoimintamalli Suomessa päivittäistavarakaupassa ja rautakaupassa on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Kauppiasliiketoiminnan osuus oli noin 49 % Keskon liikevaihdosta vuonna 2020. Autokauppa on Keskon omaa vähittäiskauppaa.

Yritysasiakaskauppa on kasvava ja merkittävä osa liiketoimintaa. Yritysasiakaskauppaan kuuluvat mm. foodservice sekä rakentamisen ja talotekniikan B2B-kauppa. 

Suomen ulkopuolella liiketoiminta on pääsääntöisesti omaa vähittäiskauppaa ja yritysasiakaskauppaa. Kansainvälisen toiminnan osuus oli 15 % vuonna 2020.

 

Erottautuminen kilpailijoista

Erottaudumme kilpailijoista laadulla ja asiakaslähtöisyydellä, olipa kyseessä sitten palvelu kaupoissa tai digitaaliset palvelumme.

Kesko vastaa toimintamallin ja kauppakonseptien jatkuvasta kehittämisestä, ketjutoiminnan ohjauksesta, ketjuvalikoimiin kuuluvien tuotteiden hankinnasta sekä kauppapaikkaverkostosta.

K-kauppiasyrittäjä vastaa kauppansa asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan kannattavuudesta ja tuloksellisuudesta. Kauppias laatii oman kauppansa liikeidean, jolla tuotetaan lisäarvoa erottautumalla kilpailijoista. Monikauppamalli tuo synergiaetua esimerkiksi johtamisessa, henkilöstöresursoinnissa ja tavarastrategiassa.

 

 

Keskon arvonluonnin kuvaus havainnollistaa sitä, miten Kesko luo toiminnallaan arvoa sidosryhmilleen ja yhteiskunnalle.

 

Lisätietoa

Takaisin ylös