Liiketoimintamallit

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti oli noin 15 mrd. euroa vuonna 2021. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Ketjutoimintaamme kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa.

Keskon liiketoimintamalli 

Keskon liiketoimintamalli voidaan jakaa omaan vähittäis- ja yritysasiakaskauppaan sekä ketjuliiketoimintamalliin.

Suomessa Keskon prosentuaalisesti suurin liiketoimintamalli on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Näitä ketjuja ovat K-ruokakaupat, K-Raudat ja Intersport. Keskon liikevaihdosta noin 48 % tulee myynnistä kauppiaille.

Keskon oma vähittäis- ja yritysasiakaskauppa kattaa yhteensä noin 52 % liikevaihdosta. Suomessa muun muassa autokauppa, Kespro, Onninen, K-Citymarketin käyttötavarakauppa sekä Budget Sport edustavat Keskon omaa vähittäis- ja yritysasiakaskauppaa. Erityisesti yritysasiakaskauppa on kasvava osa Keskon liiketoimintaa. Suomen ulkopuolella liiketoiminta on pääsääntöisesti omaa vähittäiskauppaa ja yritysasiakaskauppaa.

Kansainvälisen toiminnan liikevaihto oli noin 2,0 mrd. euroa ja sen osuus on noin 18 % Keskon liikevaihdosta. Kesko toimii seitsemässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. K-ryhmänä toimimme Valko-Venäjällä yhteisyrityksen kautta.

Kasvustrategiamme ytimessä on asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen ja digitaalisten palveluiden edelleen kehittäminen. Erottaudumme kaupoissamme ja digitaalisissa palveluissamme kilpailijoistamme laadulla ja asiakaskokemuksella.

Kasvustrategiamme kannalta keskeistä on myynnin kasvattaminen ja kannattavuuden parantaminen Suomen päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvattaminen Pohjois-Euroopassa sekä markkinajohtajuuden ja asiakaskokemuksen vahvistaminen Suomen autokaupassa.

 

Kesko_2021_Liiketoimintamalli.svg

K-kauppiasyrittäjyys Suomessa

K-ryhmä toimii Suomessa pääasiassa ketjuliiketoimintamallilla, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Näitä ketjuja ovat K-ruokakaupat, K-Raudat ja Intersport. Kauppiaita on Suomessa noin 1 100. Muissa toimintamaissa liiketoiminta on pääsääntöisesti omaa vähittäiskauppaa ja yritysasiakaskauppaa. Norjassa toimii 14 Byggmakker-kauppiasta paikallisella kauppiasmallilla.

Kesko vastaa toimintamallin ja kauppakonseptien jatkuvasta kehittämisestä, ketjutoiminnan ohjauksesta, ketjuvalikoimiin kuuluvien tuotteiden hankinnasta sekä kauppapaikkaverkostosta.

K-kauppiasyrittäjä vastaa oman kauppansa liikeideasta, asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta sekä liiketoiminnan tuloksellisuudesta. Monikauppamalli tuo synergiaetua esimerkiksi johtamisessa, henkilöstöresursoinnissa ja tuotevalikoimissa.

K-kauppiasliitto ja K-kauppiaat ovat Keskon merkittäviä osakkeenomistajia.

Kesko_2021_Keskon_ja_K-kauppiaan_roolit.svg

 

Lue lisää vuoden 2021 vuosiraportista.

 

Keskon arvonluonnin kuvaus havainnollistaa sitä, miten Kesko luo toiminnallaan arvoa sidosryhmilleen ja yhteiskunnalle.

 

Lisätietoa

Takaisin ylös