Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Yritysten rooli ihmisoikeuksien toteutumisessa on murroksessa, kun alun perin YK:ssa sovitut vapaaehtoiset käytännöt ovat muuttumassa pakollisiksi. Uusi lainsäädäntö velvoittaa yrityksiä yhä useammassa maassa toimitusketjuista huolehtimiseen – pian myös Suomessa. Uudessa ajassa yritysten tulee selvittää arvoketjujensa vaikutukset ihmisoikeuksiin, ehkäistä riskit ja korjata mahdolliset ongelmat. Edelläkävijäyritykset – kuten K-ryhmä –  ovat vapaaehtoisesti näin tähän astikin toimineet, mutta lain myötä kaikki yritykset saadaan samalle viivalle.

Kuluttajille tämä tuo läpinäkyvyyttä ja selkeyttä. Kun yritykset systemaattisesti tunnistavat ja korjaavat toimitusketjujensa vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle – myös kuluttaja saa käteensä luotettavamman kompassin vastuullisuuslupausten viidakossa navigointiin.

Ihmisoikeusvastuun kantaminen toimitusketjuissa ei ole ilmaista, ja se teettää yrityksissä valtavasti työtä. Parhaiten muutoksessa pärjäävät yritykset, joka eivät näe kiristyviä vaatimuksia pelkkänä kulueränä, vaan todellisena kilpailuetuna. Samalla tarjoutuu etulyöntiasema niille yrityksille, jotka ymmärtävät, ettei toimitusketjujen vastuullisuutta vaaliva lainsäädäntö ole syntynyt tyhjiössä, vaan se heijastaa ympäröivän yhteiskunnan odotuksia. Kun yritys kohtelee alkutuotannossa työskenteleviä ihmisiä ja ympäristöä hyvin, samalla se varmistaa raaka-aineen saatavuutensa – myös tulevaisuudessa.

Aihe kiinnostaa myös asiakkaita, sillä useimmat meistä eivät halua syödä mustikoita, jos niiden poiminnassa on esiintynyt ihmiskauppaa tai suklaata, jonka kaakao on tuotettu lapsityövoimaa hyväksikäyttäen. Reilun kaupan merkki pakkauksen kyljessä kertoo, että toimitusketjussa on huomioitu ihmisten ja ympäristön hyvinvointi – ja se on kolmannen osapuolen auditoimaa.

Reilu kauppa on muutakin kuin luotettava ja kunnianhimoinen sertifiointi. Yrityksille se on työkalu, jolla voi vastata kiristyvän sääntelyn vaatimuksiin niin, että se hyödyttää niin alkutuottajia, yrityksiä kuin kuluttajia. Reilu kauppa ei pyri tarjoamaan ratkaisua lainsäädännön minimivaatimusten täyttämiseen siellä missä aita on matalin, vaan etsii yrityksiä tukemalla ratkaisuja ongelmien juurisyihin. Kuluttajille merkki puolestaan tuo tuotteen taustat näkyväksi ymmärrettävällä tavalla. Tämä yhdistelmä luo tilaisuuden yrityksille erottua vastuullisuuden liiketoiminnan edelläkävijöinä – ja se, joka osaa hyödyntää tämän, on tulevaisuuden voittaja!

Janne Sivonen, toiminnanjohtaja, Reilu kauppa ry

atcb-mark-scr_250-px.png

Reilun kaupan tuotteet tunnistaa Reilun kaupan merkistä.

Aura Lamminparras: Strategioita ruokakauppaan

Aura Lamminparras | 23.09.2024

Terttu banaaneja, paketti jauhelihaa, tölkki maitoa. Ruokakaupassa voi olla kymmeniä tuhansia tuotteita, mutta ostoskoriisi valitset tänäänkin nopeasti tutut tuotteet.

Leipähyllystä se sama ruisleipä. Päälle levite ja juusto. Suuri osa päivittäisistä ruokaostoksistamme perustuu totuttuihin tapoihin. Monet jopa kehittävät erilaisia strategioita yksinkertaistaakseen omia päätöksiään. Ruokaostokset tehdään autopilotilla. Niin vaikeita valinnat ovat.

Viime vuosina suosiotaan on kasvattanut strategia valita tuotteita pääosin hinnan perusteella. Helpottaa päätöstä, sopii vaikeisiin aikoihin ja voi vaikuttaa fiksun, säästeliään ihmisen ratkaisulta.

Kun ruokaa valitaan vain hinnan perusteella, moni muu näkökulma unohtuu. Minkälaisia vaikutuksia ruualla on ympäristöön? Kuka jokapäiväisen leipäsi on tuottanut ja miten? Mitkä ovat vaikutukset talouteen ja työllisyyteen?

Monesti ajatellaan, että tiedon lisääminen auttaisi kuluttajia tekemään parempia ruokavalintoja ja valitsemaan kestäviä elintarvikkeita. Harmillisesti näin ei useinkaan ole. Kuluttajia kiinnostavat yllättävän vähän yleiset kehotukset muuttaa käyttäytymistään vaikkapa planeettamme kestävyyden takia.

Vastuullisuusviestejä ja vihreitä väittämiä tuotepakkauksista silti kyllä löytyy. Ja paljon. Ei ihme, että ne kuluttajat, jotka haluaisivat tehdä parempia valintoja, ovat pää pyörällä vaihtoehtoja tiiraillessa.

Entä jos olisikin olemassa pakkausmerkintä, josta tietäisit varmasti, että ostamasi elintarvike on tuotettu ympäristöä ja monimuotoisuutta vaalien, maaperää hoitaen ja asettaen korkeat vaatimukset eläinten hyvinvoinnille? Pakkausmerkintä, jota valvoisivat viranomaiset ja jonka säännöt perustuisivat lakiin.

Ja arvaapa mitä? Sellainenhan on olemassa! Luomu eli luonnonmukainen tuotanto on laatujärjestelmä ja sertifiointi, jonka vastuullisuusväitteisiin voi luottaa.

Luomun perusperiaatteisiin kuuluu kestävä luonnonvarojen käyttö. Luomutuotannon menetelmät tarjoavat vastauksia myös moniin muihin ihmiskunnan haasteisiin, kuten maaperän köyhtymiseen ja luonnon monimuotoisuuden häviämiseen. Luomun säännöt perustuvat EU:n luomuasetukseen ja luomutuotteet on merkitty EU:n luomumerkillä.

Mitä jos seuraavan kerran ruokaostoksilla ottaisit strategiaksi etsiä luomutuotteita? Se helpottaa valintoja huomattavasti ja on hyväksi meille kaikille.

EU_Organic_Logo_Colour_rgb.jpg

Luomutuotteet tunnistaa EU:n luomumerkistä.

Teksti: Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry

Karoliina Leppinen: Muoville useampi elämä

Karoliina Leppinen | 03.06.2024

Kun tartut kaupan hyllyllä tiskiharjaan, miten teet ostopäätöksen? Vaikuttaako hinta? Todennäköisesti. Entä harjan materiaali? Kädessäsi on luultavasti muovinen tiskiharja, sillä muovi kestää käytössä pitkään, ja muovinen siivousväline on hygieeninen. Vastuullinen kuluttaja valitsee kuitenkin muovinsa viisaasti. 

K-kaupoista saa nyt siivoustuotteita, jotka on valmistettu leikkokukkaämpäreistä. K-kauppojen käytetyistä ämpäreistä valmistetaan Lassila & Tikanojalla raemaista muoviraaka-ainetta, granulaattia. Granulaatti jatkaa matkaansa Sinituotteen tehtaalle Kokemäelle. Sama muovi lähtee Kokemäeltä takaisin K-kauppoihin, mutta nyt se on muuttunut SINI-siivousvälineiksi. Leikkokukkaämpärit on valmistettu kierrätysmuovista, joten siivousvälineissä muovi elää jo kolmatta elämäänsä.

Trendi_Tiskiharja_Musta _770 px.jpg

Sinituote on käyttänyt kierrätysmuovia tuotannossaan jo pitkään. Tällä hetkellä noin 60 prosenttia Sinituotteen omilla tehtailla käytetystä muoviraaka-aineesta on kierrätettyä. Kierrätetyn muovin hyödyntäminen vaatii tarkkaa tutkimusta ja testausta. Siivousvälineiden tulee olla kestäviä ja ne ovat usein hyvin teknisiä. Yhdessä mopissa saattaa olla kuutta eri muovilaatua, joista jokaisella on erilaisia ominaisuuksia. Kierrätysmuovilaatuja on vielä liian vähän, jotta kaiken neitseellisen muovin voisi korvata kierrätetyllä.

Miksi Sinituotteella halutaan haasteista huolimatta määrätietoisesti lisätä kierrätysmuovin käyttöä? Uskomme, että kierrätysmuovin tehokas hyödyntäminen on avainasemassa, kun ratkotaan kahta suurta globaalia ympäristökriisiä: ilmastonmuutosta ja muoviroskavyöryä. Muoviroskaa voi vähentää sekä uusien innovaatioiden avulla että käyttämällä muovia uudelleen. Lisäksi kierrätysmuovin hiilijalanjälki on vähintään puolet pienempi kuin neitseellisellä muovilla.

Muovia voi kierrättää jopa seitsemän kierrosta ennen kuin sen laatu heikkenee. Siksi tavoitteemme on, että tulevaisuudessa myös tiskiharjan voi heittää muovinkeräykseen. Annetaan muoville useampi elämä.

Karoliina Leppinen, viestintäpäällikkö
Sinituote Oy

Näin vuoden alussa moni meistä haluaa tehdä parempia valintoja niin ympäristön kuin itsensäkin kannalta. Mutta mistä tunnistaa ympäristölle hyvän valinnan tai tietää, voiko ympäristöystävällisenä markkinoituun tuotteeseen luottaa?

Tuotteissa näkyvä merkkien kirjo on valtava ja vastuullisuutta käytetään entistä enemmän markkinointikeinona. Erilaisissa selvityksissä on arvioitu, että jopa puolet tuotteiden ympäristöväittämistä on harhaanjohtavia. Tätä EU haluaa jatkossa suitsia. Ympäristöväittämiä sääntelevä direktiiviehdotus tunnistaa luotettavat ympäristömerkit tehokkaina keinoina viherpesun torjumisessa ja vihreän siirtymän edistämisessä.

Joutsenmerkki erottuu uskottavana ja luotettavana tässä merkkiviidakossa. Joutsenmerkki on Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki ja yksi maailman vaativimmista ympäristösertifikaateista. Sen kunnianhimoisissa kriteereissä huomioidaan tuotteen koko elinkaari raaka-aineista ja tuotannosta aina kierrätykseen asti. Monille se on tuttu kaupan hyllyiltä. Esimerkiksi Joutsenmerkittyjä Pirkka-tuotteita löytyy aina wc- ja talouspapereista tiskiaineisiin, pyykinpesuaineista leivinpaperiin ja serveteistä kynttilöihin. Joutsenmerkin voi löytää myös esimerkiksi hotelleista, taloista ja sijoitusrahastoista.

Vaikea saada helppo valita - musta - vaaka_500.png

Tuotteiden ja palvelujen ympäristövaikutuksissa on paljon eroja, joten Joutsenmerkin vaatimuksiakin kohdennetaan erityisesti sinne, missä niillä on eniten merkitystä. Esimerkiksi erilaisissa pesu- ja puhdistusaineissa korostuu kemikaaliturvallisuus, paperituotteissa metsätalouden kestävyys ja rakentamisessa energiatehokkuus, muita osa-alueita unohtamatta. Näin Joutsenmerkki auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta, edistää kiertotaloutta ja tukee luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

Esimerkiksi Pirkan wc- ja talouspaperit ovat Joutsenmerkittyjä ja näin ollen läpäisseet vaativat kriteerit niin ympäristön kuin terveyden kannalta aina kemikaaliturvallisuudesta raaka-aineiden jäljitettävyyteen ja alkuperään.  

Online Medium 500x-Pirkka talouspaperi 1-2ark 4rl paperipak -500.png

Kaikki tämä ei tapahdu itsestään. Joutsenmerkin taustalla työskentelee Pohjoismaissa lähes 200 ympäristöasioiden ammattilaista. Puhumattakaan siitä työstä, joka yrityksissä tehdään merkin saavuttamiseksi.

Kun yritys on saanut tuotteelleen Joutsenmerkin, se voi olla syystä ylpeä kunnianhimoisesta työstään. Ja kun kuluttaja valitsee Joutsenmerkityn tuotteen, hän voi olla ylpeä ympäristön kannalta paremmasta valinnasta.

Riikka Holopainen
toimitusjohtaja
Ympäristömerkintä Suomi

Takaisin ylös