Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri kirjoittajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen pirjo.nieminen@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Vanhempi herra astuu sisään ja puuskahtaa ensimmäiseksi: Piti tulla tänne hakemaan vähän tätä taaperoenergiaa. Paikka on HelsinkiMission yhteisöllinen olohuone Helsingin Punavuoressa Albertinkadulla, Albertin Olohuone, jossa lapsiperheet ja seniorit kohtaavat. Paikalla on vapaaehtoisia senioreita emäntinä ja isäntinä. Vanhemmat pienten lastensa kanssa tai seniori-ikäiset voivat tulla piipahtamaan ja tapaamaan toisiaan. Pääpaino on mukavassa yhteisessä olemisessa. Tila on sisustettu viihtyisästi, paikka suorastaan houkuttelee seurustelemaan ja leikkimään. Sisään tullut herra istuu sohvalle ja välittömästi syliin on pyrkimässä pieni poika kirjan kanssa. Lukuhetki alkaa ja pikkupojan äiti nauttii kahvista muiden äitien kanssa.

Kuva: HelsinkiMissio / Jani Laukkanen

Moni ihminen, nuori tai varttunut, on yksinäinen. Yksinäisyys kaventaa elämänpiiriä ja on tutkimusten mukaan vaarallista terveydelle. Kohtaamiset arjessa muiden kanssa vähentävät yksinäisyyttä. Meillä on paljon tiloja, jotka toimivat luontaisesti kohtaamispaikkoina. Kirjastot ovat perinteisesti synnyttäneet vahvaa yhteisöllisyyttä. Taidemuseot keräävät ihmiset yhteisen taide-elämyksen äärelle. Elämyksellisyyden lisäksi taiteeseen liittyy vahvaa sosiaalisuutta.

Arjessa kaupat ovat paikkoja, jotka voivat toimia mainiosti yhteisöllisyyden edistäjänä ja yksinäisyyden vähentäjänä. Lahdessa K-kauppias sai idean perustaa kaupan kylkeen yhteisöllisen olohuoneen, Ainon tuvan, joka on auki joka perjantai. Tätäkin olohuonetta pyörittävät paikalliset vapaaehtoiset ja kauppias tarjoaa pullakahvit. Moni alueen asukas on löytänyt sieltä juttuseuraa ja iloa arkeen. Ilmiö on lähtenyt leviämään, Espoon Iivisniemeen on syntynyt Kaken kahvila, jossa paikallinen K-kauppias tarjoaa perjantaisin yksinäisille vanhuksille kahvitteluhetken ja mahdollisuuden tulla tapaamaan muita ihmisiä.

Palataan vielä Albertin olohuoneeseen, joka yhdistää sukupolvia. Seniorit kertovat kuinka piristävää on olla pienten ihmisten seurassa ja mieli virkistyy, kun saa leikkiä näiden kanssa tai vain seurata leikkejä. Nuoret vanhemmat ovat kiitollisia leikkiseurasta ja mahdollisuudesta hengähtää hetki, kun muut katsovat lapsen perään. Taaperoenergiaakin hakemaan tullut herra lähtee iloisena kotiin.

#yhteisöllisyys #arjenteot #vähemmänyksinäisyyttä #yhteiskuntavastuu

Inkeri Ruuska
Palvelutoiminnan johtaja
HelsinkiMissio ry

Joko näit netissä videon, jossa inhimilliset eläinhahmot takkeineen ja käsilaukkuineen käyttäytyvät huonosti kaupassa? Gorilla jyrää ostoskärryllänsä, piittaamaton kana jättää tervehtimiset ja kohtaamiset sikseen. Ollaan ihmisiksi -kampanjavideo tuli monelle suomalaiselle tutuksi joulu-tammikuussa, kun Kaupan liitto, työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020 -hanke, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Päivittäistavarakauppa ry kampanjoivat yhdessä epäasiallista käytöstä vastaan. 

Moni videon verkossa nähnyt tunnisti aiheen ja tunsi kosketuspintaa arkeen. Yhteys välittyi niin verkkokeskusteluissa, some-tykkäyksissä, journalistisen median aiheeseen tarttumisessa kuin kumppanien saamassa suorassa palautteesta.
 
Arjen yhteyden vahvistaa myös Kaupan liiton viime vuoden lopulla tekemä selvitys, jonka mukaan 63 prosenttia kaupan yritysvastaajista kertoi henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen. Kuluttajista 30 prosenttia oli törmännyt muiden asiakkaiden häiriköintiin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, ja heistä 52 prosenttia juuri kaupassa.
 
Mistä tämä johtuu, moni pohtii. Onko somessa liian usein nähty räävitön käytös siirtynyt kasvokkain viestintään? Tarkoittaako oikeus omaan mielipiteeseen myös oikeutta loukata tai olla törkeä?
 
Viestintäkampanjan tavoitteena on ollut herätellä kuluttajat miettimään omaa rooliaan niin myyjien kuin muidenkin asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Tavoitteena on myös kasvattaa positiivista kierrettä, joka kumpuaa työntekijöiden hyvinvoinnista, asiakkaan saamasta hyvästä palvelusta ja lopulta yritysten menestyksestä.
 
Kampanjan käynnistys sijoitettiin kaupan vuoden ykkössesonkiin, joulunaikaan, joka joskus kiireineen aiheuttaa erityistä stressiä. Keskustelua jatketaan tänä keväänä, sillä aihe ei vanhentunut vähimmässäkään määrin. Yhä tarvitaan enemmän asettumista toisen asemaan. Lisää positiivista kierrettä.
 
Ollaan ihmisiksi -kampanjavideoihin voit tutustua osoitteessa Facebook.com/ollaanihmisiksikaupassa/
#Ollaanihmisiksi #Vänligtbemött

Pia Pere-Vanhanen
viestintäjohtaja, viestintä, vastuullisuus
Kaupan Liitto

Takaisin ylös