Kaupan alan toimintaan vaikuttavat useat globaalit megatrendit.
Globalisaatio: toimitusketjujen läpinäkyvyyden ja riskienhallinnan merkitys Globalisaatio jatkuu, hankintaketjujen läpinäkyvyys tärkeää Myös paikallisten, lähellä tuotettujen tuotteiden kysyntä kasvaa |
Väestönmuutos jatkuu: kaupungistuminen ja väestön ikääntyminen Muuttoliike kaupunkeihin jatkuu Kaupungistuminen vaikuttaa liikkumiseen ja liikenteeseen Alueellinen eriytyminen ja rakennemuutos |
Digitalisten ratkaisujen hyödyntämiseen, dataan ja uusiin teknologioihin liittyvä muutos Kansainvälisen ja kotimaisen verkkokaupan kasvu Automaatio, robotiikka ja toiminnan tehostaminen Data, analytiikka ja tekoäly |
Vastuullisuuden ja ilmastonmuutoksen kasvava merkitys Hiilineutraalius, päästöjen vähentäminen ja uusiutuva energia Luonnon monimuotoisuuden varmistaminen Vastuullisuuteen liittyvän sääntelyn lisääntyminen |
Kasvavat kulutustrendit Vastuullisten tuotteiden kysyntä kasvaa Terveyden ja hyvinvoinnin merkitys kasvaa Kodin ja toimiston raja hämärtyy: vaikuttaa mm. ruokailuun, liikenteeseen, työvälineisiin ja vaatetukseen |
Verkkokaupan kasvu jatkuu Vaatimus saumattomasta monikanavaisesta asiointikokemuksesta Asiakastietoa ja tekoälyä hyödyntävät palvelut asiakkaille, kohdennettu markkinointi Vertaiskokemuksilla selvä merkitys kuluttamisessa |
Yksilöllinen asiakaskäyttäytymien Ostotottumusten nopea muutos ja yksilöllistyminen Asiakkaat arvostavat vaivattomuutta, laatua ja turvallisuutta Asiakas haluaa itse optimoida kulutusvalintansa |
Asiakkaiden kasvava tieto ja valta Asiakkaat etsivät itse tietoa valintojensa perusteeksi Asiakkaat haluavat vaikuttaa valikoimiin Kestävä elämäntapa: ruoan, asumisen ja liikkumisen hiilijalanjälki, vaikutus luonnon monimuotoisuuteen |