1. Vahva markkina-asema kotimaassa ja ulkomailla
- Päivittäistavarakaupan markkinaosuus Suomessa arviolta 37–38 % Suomen Lähikaupan oston jälkeen
- Rakentamisen ja talotekniikan kaupan markkinaosuus Suomessa noin 40 %, vahva markkina-asema Norjassa, Baltiassa ja Valko-Venäjällä
- Kesko toimii rakentamisen ja talotekniikan kaupassa yhdeksässä maassa ja on rautakauppamarkkinoilla Euroopan viidenneksi suurin toimija
2. Kasvustrategia
- Päivittäistavarakaupan kasvu Suomessa
- Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvu ja laajentuminen Euroopassa
- Autokaupan kasvu erityisesti Suomessa
- Strategian toteutus eteni vahvasti 2016 toteutetuilla yrityskaupoilla
- Kaupan alan paras asiakaskokemus kaikissa kanavissa
3. Vakaa ja vahva tulos ja rahoitusasema
- Mahdollistaa investoinnit kasvuun ja liiketoiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen
- Omavaraisuusaste 48,6 % ja nettovelkaantumisaste 5,8 % (2016)
- Yritysostoista odotetaan lähivuosina merkittäviä synergiahyötyjä
4. Hyvä osingonmaksukyky
- Kesko jakaa osinkona vähintään 50 % vertailukelpoisesta osakekohtaisesta tuloksesta yhtiön rahoituksellinen asema ja toimintastrategia kuitenkin huomioon ottaen
- Vuodelta 2016 ehdotetaan maksettavaksi 2,0 euroa osakkeelta, joka on 99,5 % vertailukelpoisesta osakekohtaisesta tuloksesta ja B-osakkeen efektiivinen osinkotuotto on 4,2 %
- Viimeisen viiden vuoden aikana osinkoa maksettiin keskimäärin 93,6 % vertailukelpoisesta osakekohtaisesta tuloksesta, ja B-osakkeen efektiivinen osinkotuotto oli keskimäärin 5,5 %
5. Tunnustettua vastuullisuustyötä
6. Kilpailuetua kauppiasyrittäjyydellä
- Yhdistämme systemaattisen ketjutoiminnan ja yrittäjyyteen perustuvan kauppiastoiminnan
- K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun heidän toiveitaan kuunnellen
- Vuonna 2016 Keskolla oli yhteistyökumppanina 1 088 K-kauppiasyrittäjää
- Vuonna 2016 Keskon liikevaihdosta noin puolet tuli kauppiasyrittäjäliiketoimintamallista