Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

K-Citymarket viettää tänä vuonna juhlavuotta. K-Citymarket on virkeä viisikymppinen, joka on mukautunut asiakkaidensa mukana koko historian ajan. Kaikki lähti lokakuussa 1971 Lahden Paavolasta, mutta sittemmin K-Citymarketeista on jalostunut kansainvälisestikin tunnustettuja voittajia. Hypermarketympäristö on tällä hetkellä kuluttajan halutuin valinta, ja tulevaisuutta tutkimalla sekä asiakkaitamme tarkasti kuuntelemalla vahvistetaan asiakkaan ajan arvoista palvelua myös tulevaisuudessa.

kcm50.JPG
Viisikymmenvuotiseen historiaan mahtuu myös ajanjaksoja, jolloin automarketien ennustettiin hiipuvan. Kaikkea muuta! K-Citymarket elää, hengittää ja voi erinomaisesti. Vuonna 2001, kun K-Citymarket vietti kolmekymppisiään, silloinen johto uumoili Suomeen mahtuvan kuutisenkymmentä K-Citymarketia. Tämä merkkipaalu ohitettiin jo kauan sitten.  

Ensimmäinen K-Citymarket avattiin Lahden Paavolaan lokakuussa 1971. Kyseessä oli yksikerroksinen, makaava tavaratalo, jollaisia oli 1960-luvun alussa perustettu Belgiaan ja Ruotsiin. Kahden yrittäjän malli on aivan oma, K-ryhmässä kehitetty. K-Citymarketin nimi otettiin osin Keskon tytäryhtiönä tuolloin toimineelta tamperelaiselta City-Otra-tavaratalolta, josta lainattiin myös liiketoimintamalli K-Citymarketin käyttötavaralle. 

K-Citymarketeja rakennettiin 1970-luvulla kuusi, ja 1980-luvulla määrä kasvoi seitsemällä. 1990-luku merkitsi suurta laajenemista, sillä tavarataloja perustettiin 25 lisää. 2000-luvulla tavarataloja rakennettiin 28, 2010 puolestaan 15. Uusin K-Citymarket-tavaratalo avattiin vuonna 2019, kun Seinäjoen K-Citymarket Ideapark aukesi. Erityisesti viime vuosien hurja kasvu on tehty yhdessä, kovalla työllä: orgaanisesti, kauppaverkostoa kasvattamatta. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, ettemmekö haluaisi tarjota asiakkaillemme myös uusia K-Citymarketeja, haastetta on kaupunkien kaavoituksellisissa asioissa.  

K-Citymarketit ovat olleet voittajia myös koronan aikana. Hypermarket tuntuu tällä hetkellä olevan halutuin kauppatyyppi: asiakkaat arvostavat tilaa ja laajoja valikoimia, kun kaiken tarvittavan saa matkaansa yhdeltä ostosreissulta.  
 
Viisas brändi panostaa tekniikkaan, vielä viisaampi myös inhimillisyyteen

Vaikka olemme kulkeneet asiakkaidemme rinnalla jo pitkään ja muuntuneet heidän mukaansa koko historiamme ajan, on katseet vastaisuudessakin kiinnitetty tiukasti tulevaisuuteen. Juhlavuotemme käynnistäneessä tilaisuudessa kuultiin helmikuun alkupuolella myös brittiläistä vähittäiskaupan alan -futuristia Howard Saundersia, joka antoi meille paljon ajattelemisen aihetta.  
 
Saunders totesi, että jos googlaa kaupan tulevaisuutta, saa todennäköisesti tuloksiksi robotteja ja tekniikkaa. Hänen mukaansa unohdamme helposti tulevaisuudesta puhuttaessa inhimillisyyden merkityksen: Saunders uskoo, että teknologia ja inhimillisyys kytkeytyvät tulevaisuudessa entistäkin vahvemmin yhteen. ”Älykkäät brändit investoivat tekniikkaan, mutta vielä älykkäämmät sen lisäksi hyvään palveluasenteeseen ja inhimillisyyteen. Asiakkaan täytyy tuntea itsensä universumin keskipisteeksi, mikä vaatii luontevaa kontaktia”, Saunders kuvaili.
 
Oli ilo huomata, kuinka ulkomainen futuristi oli aidosti vaikuttunut siitä, mitä K-Citymarketeissa jo tehdään. Tulevaisuudessa – ja jo nyt – hypermarketeissa kehitetään valmisruokamaailmaa ja tuodaan huipputason ravintoloiden trendejä kauppojen valikoimaan koko kansan saataville. Myös teknologian rooli näkyy yhä enemmän. Kaupoista on tullut pienimuotoisia ruokatehtaita ja me popularisoimme ruokailmiöitä. Keskeistä on laatu. Pidämme asiakkaistamme huolta: tarjoamme opastusta ja tarjoamme myös hitaammin palvelevia kassoja niille, jotka arvostavat verkkaisempaa asiointia.  
 
Tietysti haluamme tarjota asiakkaan mieltymyksiin sopivia tuotteita. Jos ostohistorian perusteella asiakkaan tunnistetaan pitävän tietynlaisista tuotteista, niitä myös tarjotaan hänelle K-Ruoan sovelluksessa. Tämä näkyy valikoimassa myös laajemmalla tasolla, niin elintarvike- kuin käyttötavarapuolella. Käyttötavarassa uutena ilmiönä näkyy tällä hetkellä marketsisustuksen kasvu: kun kotoillaan enemmän, halutaan ympäristöön panostaa uudella tavalla. Ydin on se, että haluamme helpottaa asiakkaan arkea ja ostotapahtumaa ja löytää hänelle mielenkiintoiset tuotteet valikoimasta.
 
Olennaista kuitenkin on, että menestyvää, asiakkaiden tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa vastaavaa kauppaa tehdään yhdessä. Korona-aika asettaa meille monenlaisia haasteita, mutta tämäkin aika on vielä joskus ohi, kunhan jaksamme vain odottaa ja käyttäytyä vastuullisesti. Olemme tärkeässä asemassa varmistamassa yhteiskuntamme sujuvaa toimintaa niin teknologian kuin inhimillisyyden kautta. Tunnelin päässä on valoa, kun muistamme sen, että vielä voimme kohdata toisemme ja asiakkaamme: Saundersin sanoin inhimillisyys keskiössä.  
 
Kiinnostaako sinua, mitä muuta brittifuturisti kertoi? Tilaisuutemme tallenteen voi katsoa täältä:
K-Citymarket, mediatilaisuus. Salasana on KCM50.

Takaisin ylös