Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Oman näköinen tukku jokaiselle asiakkaalle

Mika Halmesmäki | 27.06.2019

Kaupan alalla yrityksen menestys syntyy tekemällä sellaisia asioita, joita sen asiakaskunta haluaa. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta useat esimerkit historiassa ovat näyttäneet, ettei niin ole: moni liiketoiminta on kuihtunut, kun asiakaskunnan tarpeita ja odotuksia sekä niissä tapahtuvia muutoksia ei ole tunnistettu.

Kesprossa on viime vuosina panostettu vahvasti asiakasymmärryksen kehittämiseen. Kesprolaiset ovat käyneet työharjoittelussa asiakkaiden luona ja palvelumuotoilun keinoin olemme kartoittaneet kuinka voimme onnistua paremmin erilaisissa tilanteissa. Näiden lisäksi olemme toteuttaneet useita laajoja asiakastutkimuksia, joiden pohjalta olemme kartoittaneet erilaisten asiakkaiden erikoistarpeita – paitsi valikoiman, myös kokonaisvaltaisemman liiketoiminnan kehittämisen avun osalta. Uudistumme ja osaamme toimia vuosi vuodelta yhä paremmin asiakkaidemme ehdoilla, kun jokainen kesprolainen ymmärtää millaisia asiakkaamme ja näiden arki ovat.

Foodservice on kasvubisnes, kun ulkona syömisen trendi alati kasvaa. Suomessa nykyisen markkinan koko on kaksinkertaistettavissa, jos verrataan markkinan kokoa moneen muuhun maahan. Jotta alan kasvun kelkassa pysyy mukana, on haettava koko ajan ymmärrystä siitä, miten ala kehittyy ja miten sitä voi kehittää.

Suomessa lukuisat huippuunsa erikoistuneet erikoistukut ovat pitkään hallinneet syvintä asiakasymmärryksen tasoa. Näiden erikoistukkujen ykkösvahvuus ovat asiakkaille räätälöidyt palvelut. Olen vahvasti sitä mieltä, että juuri palveluissa lepää foodservice-alan kasvun avaimet Suomessa: asiantuntevan kumppanin tarjoaman tuen avulla ravintolat ja kahvilat pystyvät kehittämään liiketoimintaansa ja kasvamaan. Jotta Kespro voi olla parempi kumppani asiakkailleen, myös meidän on keskityttävä yhä enemmän rakentamaan liiketoimintaamme mahdollisimman monipuolisen palvelutarjooman ympärille.

Olemmekin tuoneet asiakkaillemme lukuisia uusia palveluja viime vuosina. Suomalaisten pientuottajien tuotteita tarjoava Pientuottaja-konseptimme oli asiakkaiden toivoma työkalu, jonka loimme asiakastarpeiden perusteella.

Toinen konkreettinen esimerkki uusien palvelujen kehittämistyöstä kiteytyy Foodstereissa. Vuonna 2017 Kespro lanseerasi tuotekehityskeittiö Foodsterin, jossa asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä konsepti- ja tuotekehitystä. Foodsterissa Kespro pystyy omaa ammattitaitoaan sekä trendi- ja markkinadataa hyödyntämällä tuomaan asiakkaidensa tuotekehitystyöhön todellista lisäarvoa. Tällä hetkellä Foodsteri löytyy Oulusta, Lahdesta ja Helsingistä. Positiivinen vastaanotto näkyy kysynnässä: varauskirjat ovat olleet lähes järjestään täynnä. Kiinnostus todentaa, että tämän tyyppiselle palvelulle on ollut tarvetta.

Annan vielä kolmannen esimerkin palveluidemme kehittämisestä. Asiakkaidemme tarpeita tutkimalla ymmärsimme kuinka tuoreus ja laatu merkitsevät heille yhä enemmän. Niinpä päätimme kasvattaa tuoretuotteisiin erikoistuneita palvelujamme. Viime vuonna Kesproon liittyivät perinteiset ja arvostetut erikoistukut Kalatukku E. Eriksson ja Reinin Liha. Kespron osana yritykset ovat jatkaneet toimintaansa itsenäisesti, ja niiden tuotteita on tuotu tarjolle vähitellen lähes kaikkialle Suomeen. Samaan aikaan monelle ravintolatoimijalle yhtä lailla keskeisten hevituotteiden valikoimaa on kehitetty.

Kerroimme toukokuun alussa, että olemme sopineet ostavamme Heinon Tukku Oy:n perheyhtiö Tukkuheino Oy:ltä ja henkilöomistajilta.* Yhtä lailla tässä taustalla on tavoitteemme tarjota asiakkaillemme yhä kattavampia ja laadukkaampia palveluita. Maineikkaassa Heinon Tukussa on yli sata vuotta kokemusta asiakkaiden erinomaisesta palvelusta. Tavoitteena on lähteä rakentamaan asiakkaidemme, tavarantoimittajiemme ja muiden sidosryhmiemme kanssa uudenlaista foodservice-alan palveluyritystä, jossa palvelut räätälöidään entistä tiiviimmin asiakkaan liikeidean ja tarpeiden mukaisesti.

Kespron asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi pieniä yhden ravintolan tai kahvilan kokoisia yrityksiä. Näissä yrityksissä palvelutarve vaihtelee paljon, sillä jokainen ravintola ja kahvila on erilainen. Kespron visiossa on tarjota jokaiselle asiakkaalle omanlaisensa tukku.

Mika Halmesmäki
Johtaja
Kespro

* Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen toteutumista. Kaupan ennakoidaan toteutuvan vuoden 2019 aikana.

Maailma muuttuu ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Odotamme ruokakaupalta ihan erilaisia asioita, kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen, mutta samalla kivijalkakauppojen rooli entistä elämyksellisempinä ja lähiyhteisöt yhdistävinä alueiden keskipisteinä kasvaa. Tulevaisuutta on myös se, että kaupat ovat erilaisia, jokainen K-kauppa räätälöidään juuri kyseisen kaupan asiakkaiden tarpeisiin.

Minulla on ollut ilo olla mukana rakentamassa kokonaan uutta ruokakauppaa Kauklahteen. K-Supermarket Lasihytti aukeaa vihdoin kesäkuun alussa. Kauppaa on alusta asti rakennettu kolmen periaatteen mukaisesti: Haluamme olla vastuullinen, sympaattinen ja yhteisöllinen ruokakauppa, jonka jokainen kökkeliläinen voi kokea omakseen, mutta samalla ulkopaikkakuntalainenkin voi kokea elämyksen astuessaan sisään kauppaan - ja yllättyä iloisesti löytämästään.

Haluamme olla edelläkävijöitä Suomessa ja viedä kauppakulttuuria eurooppalaiseen suuntaan. Ensiluokkaiset raaka-aineet ja ruokaosaaminen ovat kaiken a ja o. Tähän tulemme satsaamaan joka päivä. Lasihytistä löytyy ruokakaupan lisäksi maailman pienin kahvipaahtimo, sushiravintola, viinibaari sekä juustohuone. Samoissa tiloissa toimii myös uuden ajan kukkakauppa ja 120-vuotias kauklahtelainen Halmeen leipomo, jossa kaikki leivät leivotaan jauhoista saakka paikan päällä. Meiltä saa ainoana toimijana Suomessa Halmeen tuoretta leipää seitsemänä päivänä viikossa. Lasihytissä tarjoillaan Pirkka-viinejä ensimmäisenä lähikauppana Suomessa. Myöhemmin kesällä kaupan yhteyteen muuttaa myös ilmiöksi noussut kalakauppa Maxin Kala.

Kaikki mitä teemme tähtää siihen, että palvelut pysyvät tai lisääntyvät Kauklahdessa. Haluamme toimia vastuullisesti ja tehdä konkreettisia tekoja sen eteen. Autamme myös asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja. Kaupalle tulee Rinki-ekopiste, josta löytyy pakkauslasin, kartongin, metallin, paperin ja vaatteiden kierrätysastiat. Meillä on myös sähköautojen latausmahdollisuus kauppareissun aikana. K-Latauksen sähköautojen latausasemalle on ehdottomasti tilausta ja rakennamme samalla tulevaisuutta, ensimmäisten joukossa. Lisäksi haluamme mahdollistaa lasten ja nuorten urheiluharrastuksia, joten tuemme paikallisia urheiluseuroja. Suunnitelmissa on myös muita yhteisöllisiä juttua. Esimerkiksi kaupan pihalla voi järjestää vaikkapa kirppiksen tai tulemme esittelemään kaupan toimintaa lähialueen päiväkodeille. Tiedän jo etukäteen, että pullohuone on hitti, siellä selviää mihin kierrätettävät pullot hihnaa pitkin päätyvät.

Toivon, että kaupasta tulee kohtaamispaikka. Olen avoin uusille ideoille ja ehdotuksille ja asiakkaiden toiveille. Näin voimme yhdessä kehittää Kauklahteen tulevaisuuden ruokakaupan, jota eletään todeksi jo nyt.

kauppias
Eki Zaiedman
K-Supermarket Lasihytti

 

 

 

 

 

 

Tekoälyn ymmärtäminen on jatkossa yhä tärkeämpi perustaito jokaiselle meistä. Meillä K-ryhmässä tekoäly ja sen vastuullinen hyödyntäminen ovat jo arkipäivää, kun rakennamme asiakkaillemme parempia kauppoja ja henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta.

Kun tekoälyn yltä riisuu mystiikan, on tekoälysovellusten rakentaminen oikeastaan ihan arkinen asia. Se on vähän kuin lasten kasvatusta: siihen tarvitaan rakkautta, ruokaa ja rajoja.

Rakkautta on oikeanlainen tiimi, joka lähtee rakkaudella ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa. Matemaatikot, insinöörit ja tohtorit ovat tekoälysovellusten kehittämisessä isossa roolissa, mutta ennen kaikkea tekoälysovellusten rakentaminen vaatii ympärilleen laaja-alaisen tiimin ja mahdollisimman monipuolista osaamista. Pelkkä algoritmi ei riitä. Jotta uusi asiakkaan arkea helpottava ratkaisu saadaan käyttöön, matkan varrella tarvitaan myös rutkasti sydäntä, empatiaa ja kykyä asettua asiakkaan asemaan.

Tekoälyn ruokaa ovat data ja kyvykkyydet, sillä ilman dataa tekoäly on pelkkä tyhjä algoritmi, joka ei pysty mihinkään. Mitä ravitsevammin tekoälyä ruokkii, sitä paremmat valmiudet sillä on ratkaista todellisia ongelmia. K-ryhmälle olennainen data rakentuu esimerkiksi Plussa-asiakkaidemme ostoksista, asiakaspalautteista ja tuotetiedoista. Nälkäinen tekoäly jää paikoilleen eikä kehity.

Entäpä sitten ne rajat? Koska kaiken ymmärtävää ylitekoälyä ei ole tieteiselokuvien ulkopuolella olemassa, tekoälysovelluksilla on pyrittävä ratkaisemaan aitoja, asiakkaiden arjessa esiintyviä ongelmia. Ratkaisun on myös oltava sellainen, jota ihmiset oikeasti käyttävät. K-ryhmässä tähän on kaikki edellytykset, koska olemme tiivis osa suomalaisten arkea. Kohtaamme viikoittain lähes kaikki suomalaiset, ja pystymme pienilläkin viilauksilla helpottamaan miljoonien suomalaisten arkea.

Rajoihin liittyy myös eettisyys. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meille on tärkeää hyödyntää myös tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti. K-ryhmässä kaikkien tekoälyratkaisujen parissa työskentelevien ihmisten ja kumppanien on sitouduttava tekoälyn hyödyntämisen eettisiin periaatteisiimme. Siinä missä lapsia on kasvatettava lapsen etu mielessä, tulee tekoälysovellustenkin rakentamisessa pitää aina asiakkaan etu etusijalla.

Niin lasten kasvatukseen kuin tekoälysovellusten rakentamiseenkin pätee vanha viisaus: älä pyri raivaamaan pois vaikeuksia lasten tieltä, vaan auta heitä omin voimin selviämään vastoinkäymisistä. Hyvällä kasvatuksella niin lapsesta kuin tekoälystäkin kasvaa reipas aikuinen.

Minna Vakkilainen
K-ryhmän asiakastietojohtaja

Blogikirjoitus on julkaistu ensin Profession sivuilla. Minna Vakkilainen on puhumassa AI Tomorrow -tapahtumassa 22.–23.5.2019 Helsingin Clarionissa.

Kaupan on tärkeää pysyä jatkuvasti kuluttajien pulssilla: minkälaisia tuotteita suomalaiset toivovat ostoskoriinsa? Tänä päivänä K-ryhmän työssä korostuu yhä enemmän se, miten pystymme rakentamaan yhä kuluttajalähtöisemmät valikoimat ainutlaatuista asiakastietoamme hyödyntäen.  Tavoitteena on ymmärtää kattavasti, miten suomalaisten suhde ruokaan muuttuu, minkä lisäksi trenditietoa hyödynnetään valikoimien suunnittelussa sekä tulevaisuuden ruokakaupan visiossa.

Yksi korostuva trendi on kaupan ja ravintolan raja-aidan hälventyminen. Tämä näkyy jo nyt esimerkiksi huipputasoisten ravintoloiden tulona kaupan sisälle, kuten esimerkiksi KCM Järvenpäässä on tehty. Toisaalta se näkyy myös ravintolatasoisen ruoan ostomahdollisuutena kaupasta sekä ravintolabrändien tulona kaupan hyllyille.

Ravintolabrändit ovat tulleet kauppoihin jäädäkseen: tartuimme tähän viime kesänä Akseli Herlevin kehittelemillä Naughty BRGR -tuotteilla, jotka tulivat K-ruokakauppoihin ja samalla premium-burgeritrendi levisi ravintoloista ruokakauppojen kautta koteihin. Tuotteet otettiin asiakkaiden parissa positiivisesti vastaan ja tänä vuonna tuotesarja saa täydennystä mm. oluista ja uusista majoneeseista, sekä juustoista.

Jatkamme trendiin tarttumista tänä keväänä. K-ruokakauppoihin on tullut uutena siipiravintola Hookin nimeä kantavat dipit, kastikkeet ja kanan siivet. Molempien sarjojen ytimessä on tarjota asiakkaille elämyksiä: laadukkaista tuotteista syntyvä uudenlainen tuoteperhe tarjoaa onnistumisia ruoanlaitossa ja ravintoloiden tasoista ruokaa kotikeittiössä valmistettuna.

Avainasemassa tällaisissa tuotteissa ovat myös helppous ja nopeus, sillä näiden ominaisuuksien vaatimus on kasvanut kaikessa ruoanlaitossa: ateria syntyy eri komponenttien avulla lyhyessä ajassa ja pienellä vaivalla, mutta kuitenkin tärkeä itse tekemisen fiilis säilyy.

Hookin tuotteet tulevat Naughty BRGR:in tapaan alussa vain K-ruokakauppoihin, mistä olemme iloisia ja ylpeitä. Tuotteet tulivat valikoimiin sopivasti juuri grillikauden kynnyksellä: luulliset lihat ovat suomalaisten suosikkeja vuodesta toiseen, joten uskomme vahvasti näiden laadukkaiden tuotteiden miellyttävän asiakkaitamme. Ravintola Hookin tuotteiden tuotekehitys toteutettiin tavarakaupassa yhdessä ravintolan kanssa. Kirsikkana kakun päällä ravintola Hook on solminut yhteistyösopimuksen koripalloilija Lauri Markkasen kanssa, joten siipikastikkeet ja majoneesit kantavat Laurin kuvaa kyljessään. Lauri Markkanen lahjoittaa osan omasta osuudestaan vähävaraisten perheiden lasten koripalloharrastuksen tukemiseen. Tarjoamme siipienvalmistukseen avuksi myös reseptiikkaa ja Lauri Markkanen vierailee näillä näkymin Mitä Tänään Syötäisiin -ohjelmassa syyskuussa.

Uskomme tämän tyyppisten tuotekokonaisuuksien menestykseen ja tulemme jatkossakin tarjoamaan asiakkaille elämyksiä uusien kiinnostavien brändien parissa. Sitä tukee myös tutkimuksissa havaitsemamme ruokahifistely-ilmiön kasvaminen: ruokahifistely on ilmiönä kehittynyt voimakkaasti, 20 prosenttia vuodesta 2017. Sille tyypillistä on kiinnostus tarinoista tuotteiden takana sekä vaikutteiden omaksuminen omaan ruoanlaittoon alan ammattilaisilta. Esikuvia etsitään ja kaivataan: kukapa ei haluaisi kotona tehdä hampurilaisia Akseli Herlevin taidoilla tai valita siipiravintola Hookin ja Lauri Markkasen suosittelemaa tuotetta?

Janne Vuorinen
Osto- ja myyntijohtaja, tuoretuotteet

Mika Halmesmäki: Edessä Kespron kasvun vuosi

Mika Halmesmäki | 26.02.2019

Ulkona syöminen lisääntyi jälleen merkittävästi vuonna 2018 ja vahvaa kasvua markkinassa on odotettavissa myös tänä vuonna. Tämän puolesta puhuvat viime syksynä julkaisemamme Kespron Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimus ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n omat tutkimukset.

Suomi ottaa eurooppalaisia ruokailutottumuksia kiinni ja tämä näkyy myös markkinan kasvussa. Yksistään foodservice yleistukkukauppojen markkinassa alan yritysten liikevaihto on jo noin kaksi miljardia euroa.

Tunnuslauseemme mukaisesti Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Olemme muuttuneet perinteisestä tukkuliikkeestä markkinoiden kehittäjäksi, jonka liikkeitä muut alan toimijat seuraavat tarkasti. Uusia palvelumuotoja kehittäessämme mietimme aina, miten voisimme palvella asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin ja paremmin. Jatkossa merkittävimmän kasvupyrähdyksen saavutamme erikoistumalla entistä enemmän palveluihin ja asiantuntemuksemme tarjoamiseen. Ulkona syömisen suosion kasvaessa myös meidän asiakkaamme kasvavat ja samalla vaatimustasot kovenevat.

Merkittäviä erikoistumisen askelia teimme Fresh-palveluissamme, kun viime kesänä laadustaan tunnetut Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson liittyivät Kesproon. Yleisen laatutietoisuuden kasvaessa myös laadukkaat tuoretuotteet kiinnostavat yhä suurempaa osaa asiakkaistamme. Samalla olemme saaneet arvokkaan mahdollisuuden oppia alansa huippuammattilaisilta.

Kesprossa pystymme myös yhdistämään logistiikka- ja tukkupalvelut asiakkaitamme hyödyttävällä tavalla. Näin esimerkiksi kuluttajarajapinnassa toimivat suuret catering-toimijat voivat tilata kaiken ns. saman luukun kautta, astioista, ruokatarvikkeista ja kuljetuksesta lähtien. Tämä helpottaa asiakkaidemme arkea merkittävästi ja odotammekin kasvua erityisesti tällä liiketoiminta-alueella.

Kespron liiketoiminnan keskiössä on asiakkaan lisäksi oma ammattitaitomme. Opimme jatkuvasti paremmiltamme ja tuomme alan parhaimmat toimintamallit maailmalta Kesproon. Esimerkiksi tämän vuoden alussa aloitimme kehitysyhteistyön Food Camp Finlandin kanssa, jonka kanssa hiomme palvelujamme vieläkin paremmiksi.

Palvelutarjontamme laajuus huomioiden, olemme Suomessa tällä hetkellä ainutlaatuinen toimija foodservice-markkinassa. Haluamme olla edelläkävijä nyt ja tulevaisuudessa.

Mika Halmesmäki
Johtaja
Kespro

Takaisin ylös