Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Jokaisella meillä on muistoja lähiruoasta, esimerkiksi paikallisia leipomoja löytyy ympäri Suomen ja jokaisesta maakunnasta omat suosikit. Lähiruoka vei sydämeni jo lapsuudessa. Yksi lämmin lähiruokamuistoni liittyy silloisen kotipaikkakuntani paikallisen leipomon bebe-leivoksiin, jota kävin usein hakemassa lähi-K-Marketin palvelutiskiltä. Onneksi vielä tänäkin päivänä K-kauppojen hyllyt ovat pullollaan paikallisten tuottajien tuotteita.

Suomalaisten pientuottajien osaaminen ja tuotteiden määrä yllättävät jatkuvasti. Tuotteiden laatu sekä harkitut ja puhtaat, lisäaineettomat raaka-aineet ovat keskeisiä. Myös erikoistuminen yhteen raaka-aineeseen nostaa osaamisen tason erittäin korkealle. Suomalainen ruokaperinne ja perinteiset raaka-aineet, kuten marjat, viljat ja kala – joko itsessään tai osana tuotetta – ovat vahvoilla, mutta esiin nousee myös innovatiivisia tuotteita, kuten vuohenmaitojäätelö tai hävikkihevistä tehty glögi.

Kuluttajat hakevat uusia elämyksiä, ja niitähän lähiruokatuotteet tarjoavat. Monien tuotteiden takana on tarinoita sekä yrittäjyydestä että tahdosta luoda jotain ainutlaatuista, kuten Suomen tai jopa koko maailman paras tuote tai maku. K-ryhmän Ruokailmiöt 2022 -tutkimukseen vastanneista noin puolet kertoo arvostavansa ja suosivansa suomalaista ruokaa sekä pitävänsä lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäinä.

K-ruokakaupoissa suomalaisten pientuottajien tuotteiden myynti kehittyi vuonna 2021 keskimäärin paremmin kuin muiden tuotteiden myynti. Erityisen vahvoja tuoteryhmiä tällä saralla ovat leivät, säilykkeet, maustaminen ja pienpanimo-oluet. Korona on vaikuttanut valmisruokien määrään ja uusia pientoimittajia on tullut runsaasti lisää, erityisesti paikallisten ravintoloiden ansioista. Myös kala ja virvoitusjuomat ovat vahvistaneet asemiaan. Suunta jatkunee samankaltaisena.

K-ryhmälle suomalainen ruoka on sydämenasia ja lähes 80 prosenttia kauppojemme myymästä ruoasta on suomalaista. Kaupoissamme on maan laajin paikallisten tuotteiden valikoima, noin 50 000 – 60 000 paikallista tuotetta, ja kiitos tästä kuuluu K-ruokakauppiaille. Kaupan valikoimien räätälöinti paikallisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen on olennainen osa K-kauppiasyrittäjyyttä, ja paikalliset tuotteet sekä monipuolinen valikoima kilpailuetu. Paikallistuotteiden tarjoaminen on kauppiaille myös tapa kantaa vastuuta paikallisesta elinkeinosta, kulttuurista ja työpaikoista. Osa tuotteista liikkuu kauppoihin Keskon rattailla. Me K:n lähiruokatiimissä pyrimme auttamaan kauppoja rakentamaan lähiruokatuotteiden valikoimaa siten, että pientuottajien tuotteet olisivat entistä enemmän K-ruokakauppoja erilaistava ja kauppakohtaista liikeideaa täydentävä tekijä.

Lähiruokatreffit 2.jpg

Vauhditamme lähiruoan pääsyä kaupan hyllylle muun muassa Lähiruokatreffeillä – messumaisilla pientapahtumilla, joissa alueen lähiruokayrittäjät ja paikalliset K-ruokakauppiaat kohtaavat. Järjestimme Tampereella 26.4. vuoden ensimmäiset Lähiruokatreffit, jossa 30 lähi- ja pientuottajaa ja 80 K-ruokakaupan edustajaa pääsivät verkostoitumaan. Päivä ylitti odotukset monilta osin - oli mahtava päästä tapaamaan ihmisiä ja maistelemaan uusia makuja, ja uusia kontaktejakin solmittiin päivän aikana. Seuraavat Lähiruokatreffit järjestetään Turussa 25.8. ja Helsingissä 4.10.

Laura Koponen

Keskon lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö

Tuottajien tilanne on viime viikkoina puhuttanut paljon. Hankalan tilanteen taustalla on alkutuotantoon liittyvä pidempiaikainen kannattavuuden kehitys. Lisäksi tuotantopanosten hintojen nousu sekä Ukrainan sota ovat heikentäneet tilannetta nopeasti. Kauppaan kohdistuu paljon odotuksia ja kysymyksiä siitä, miten voisimme parantaa tuottajan hankalaa tilannetta. Toisaalta kuluttajan näkökulmasta ruoan hinta ei saa nousta liian korkeaksi. Alkutuotannon kustannuskriisi on kuitenkin tosiasia ja siksi K-ryhmä tekee aktiivisesti toimia asian eteen.

K-ruokakaupat profiloituvat laadulla. Tämä on valinta, joka tukee myös suomalaista tuotantoa. K-kaupoissa on korkea kotimaisuusaste ja maan laajin paikallisten tuotteiden valikoima: K-kauppiaat tekevät paljon paikallisia lähiruokaostoja ja tavoitteena on lisätä lähiruoan myynnin osuutta entisestään. Jatkamme kaupoissa ja asiakasviestinnässämme toimenpiteitä suomalaisen ruoan menekin tukemiseksi. 

Käsillä oleva tilanne on osoittanut, että nämä eivät kuitenkaan yksistään ole riittäviä keinoja akuutin tilanteen parantamiseksi, eikä tilannetta pysty kukaan ratkaisemaan yksin. Avasimmekin maaliskuun puolivälissä yli 200 tavarantoimittajan kanssa neuvottelut, jotka koskevat kesään jo aiemmin sovittuja ostosopimuksia. Poikkeukselliset neuvottelut on avattu ensi sijassa omavaraisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyvissä tuoretuotteiden tuoteryhmissä. Tällainen on muun muassa lihakategoria. Muutokset näkyvät eri tuoteryhmissä vaiheittain alkaen toukokuusta.

Ensisijaista keskusteluissa on ollut, että muutokset välittyvät täysimääräisesti tuottajille. Kyseessä on todella poikkeuksellinen toimi akuutissa tilanteessa, näin laajaa neuvottelujen uudelleen avaamista ei ole tehty koskaan aiemmin. Kesäjakson toimenpiteiden lisäksi olemme uudelleenarvioineet koko poikkeusvuoden aikataulut neuvottelujen osalta, ja muuttaneet myös syksyn aikatauluja joustavammiksi. Nopeat poikkeukset vaativat hurjan määrän lisätöitä, joten haluan kiittää myös kumppaneita sekä meidän omaa henkilöstöä venymisestä.

Positiivista tilanteessa on ollut keskustelun lisääminen erityisesti suoraan tuottajien kanssa. Viimeisten kuukausien aikana on ollut ilo tavata lukuisia tuottajia. Olen itse ollut mukana useissa tapaamisissa, ja olemme saaneet ajantasaista palautetta tuottajien tilanteesta. Tämä on ollut erittäin hyödyllistä ja tulemme jatkossakin vahvistamaan keskusteluyhteyttämme suoraan tuottajiin.

Uskon, että selviämme poikkeuksellisesta tilanteesta yhdessä - hyvää yhteistyötä ja toimivaa keskusteluyhteyttä tarvitaan myös tulevaisuudessa. Koko ruokaketjun yhteinen haaste on nostaa  suomalaisen ruoan ja ruokatuotannon arvostus uudelle tasolla. K-ryhmä on jatkossakin sitoutunut tekemään konkreettisia tekoja ja vahvaa yhteistyötä suomalaisen ruoan eteen.  

Harri Hovi
Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja

Takaisin ylös