Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Tekoälyn ymmärtäminen on jatkossa yhä tärkeämpi perustaito jokaiselle meistä. Meillä K-ryhmässä tekoäly ja sen vastuullinen hyödyntäminen ovat jo arkipäivää, kun rakennamme asiakkaillemme parempia kauppoja ja henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta.

Kun tekoälyn yltä riisuu mystiikan, on tekoälysovellusten rakentaminen oikeastaan ihan arkinen asia. Se on vähän kuin lasten kasvatusta: siihen tarvitaan rakkautta, ruokaa ja rajoja.

Rakkautta on oikeanlainen tiimi, joka lähtee rakkaudella ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa. Matemaatikot, insinöörit ja tohtorit ovat tekoälysovellusten kehittämisessä isossa roolissa, mutta ennen kaikkea tekoälysovellusten rakentaminen vaatii ympärilleen laaja-alaisen tiimin ja mahdollisimman monipuolista osaamista. Pelkkä algoritmi ei riitä. Jotta uusi asiakkaan arkea helpottava ratkaisu saadaan käyttöön, matkan varrella tarvitaan myös rutkasti sydäntä, empatiaa ja kykyä asettua asiakkaan asemaan.

Tekoälyn ruokaa ovat data ja kyvykkyydet, sillä ilman dataa tekoäly on pelkkä tyhjä algoritmi, joka ei pysty mihinkään. Mitä ravitsevammin tekoälyä ruokkii, sitä paremmat valmiudet sillä on ratkaista todellisia ongelmia. K-ryhmälle olennainen data rakentuu esimerkiksi Plussa-asiakkaidemme ostoksista, asiakaspalautteista ja tuotetiedoista. Nälkäinen tekoäly jää paikoilleen eikä kehity.

Entäpä sitten ne rajat? Koska kaiken ymmärtävää ylitekoälyä ei ole tieteiselokuvien ulkopuolella olemassa, tekoälysovelluksilla on pyrittävä ratkaisemaan aitoja, asiakkaiden arjessa esiintyviä ongelmia. Ratkaisun on myös oltava sellainen, jota ihmiset oikeasti käyttävät. K-ryhmässä tähän on kaikki edellytykset, koska olemme tiivis osa suomalaisten arkea. Kohtaamme viikoittain lähes kaikki suomalaiset, ja pystymme pienilläkin viilauksilla helpottamaan miljoonien suomalaisten arkea.

Rajoihin liittyy myös eettisyys. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meille on tärkeää hyödyntää myös tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti. K-ryhmässä kaikkien tekoälyratkaisujen parissa työskentelevien ihmisten ja kumppanien on sitouduttava tekoälyn hyödyntämisen eettisiin periaatteisiimme. Siinä missä lapsia on kasvatettava lapsen etu mielessä, tulee tekoälysovellustenkin rakentamisessa pitää aina asiakkaan etu etusijalla.

Niin lasten kasvatukseen kuin tekoälysovellusten rakentamiseenkin pätee vanha viisaus: älä pyri raivaamaan pois vaikeuksia lasten tieltä, vaan auta heitä omin voimin selviämään vastoinkäymisistä. Hyvällä kasvatuksella niin lapsesta kuin tekoälystäkin kasvaa reipas aikuinen.

Minna Vakkilainen
K-ryhmän asiakastietojohtaja

Blogikirjoitus on julkaistu ensin Profession sivuilla. Minna Vakkilainen on puhumassa AI Tomorrow -tapahtumassa 22.–23.5.2019 Helsingin Clarionissa.

Kaupan on tärkeää pysyä jatkuvasti kuluttajien pulssilla: minkälaisia tuotteita suomalaiset toivovat ostoskoriinsa? Tänä päivänä K-ryhmän työssä korostuu yhä enemmän se, miten pystymme rakentamaan yhä kuluttajalähtöisemmät valikoimat ainutlaatuista asiakastietoamme hyödyntäen.  Tavoitteena on ymmärtää kattavasti, miten suomalaisten suhde ruokaan muuttuu, minkä lisäksi trenditietoa hyödynnetään valikoimien suunnittelussa sekä tulevaisuuden ruokakaupan visiossa.

Yksi korostuva trendi on kaupan ja ravintolan raja-aidan hälventyminen. Tämä näkyy jo nyt esimerkiksi huipputasoisten ravintoloiden tulona kaupan sisälle, kuten esimerkiksi KCM Järvenpäässä on tehty. Toisaalta se näkyy myös ravintolatasoisen ruoan ostomahdollisuutena kaupasta sekä ravintolabrändien tulona kaupan hyllyille.

Ravintolabrändit ovat tulleet kauppoihin jäädäkseen: tartuimme tähän viime kesänä Akseli Herlevin kehittelemillä Naughty BRGR -tuotteilla, jotka tulivat K-ruokakauppoihin ja samalla premium-burgeritrendi levisi ravintoloista ruokakauppojen kautta koteihin. Tuotteet otettiin asiakkaiden parissa positiivisesti vastaan ja tänä vuonna tuotesarja saa täydennystä mm. oluista ja uusista majoneeseista, sekä juustoista.

Jatkamme trendiin tarttumista tänä keväänä. K-ruokakauppoihin on tullut uutena siipiravintola Hookin nimeä kantavat dipit, kastikkeet ja kanan siivet. Molempien sarjojen ytimessä on tarjota asiakkaille elämyksiä: laadukkaista tuotteista syntyvä uudenlainen tuoteperhe tarjoaa onnistumisia ruoanlaitossa ja ravintoloiden tasoista ruokaa kotikeittiössä valmistettuna.

Avainasemassa tällaisissa tuotteissa ovat myös helppous ja nopeus, sillä näiden ominaisuuksien vaatimus on kasvanut kaikessa ruoanlaitossa: ateria syntyy eri komponenttien avulla lyhyessä ajassa ja pienellä vaivalla, mutta kuitenkin tärkeä itse tekemisen fiilis säilyy.

Hookin tuotteet tulevat Naughty BRGR:in tapaan alussa vain K-ruokakauppoihin, mistä olemme iloisia ja ylpeitä. Tuotteet tulivat valikoimiin sopivasti juuri grillikauden kynnyksellä: luulliset lihat ovat suomalaisten suosikkeja vuodesta toiseen, joten uskomme vahvasti näiden laadukkaiden tuotteiden miellyttävän asiakkaitamme. Ravintola Hookin tuotteiden tuotekehitys toteutettiin tavarakaupassa yhdessä ravintolan kanssa. Kirsikkana kakun päällä ravintola Hook on solminut yhteistyösopimuksen koripalloilija Lauri Markkasen kanssa, joten siipikastikkeet ja majoneesit kantavat Laurin kuvaa kyljessään. Lauri Markkanen lahjoittaa osan omasta osuudestaan vähävaraisten perheiden lasten koripalloharrastuksen tukemiseen. Tarjoamme siipienvalmistukseen avuksi myös reseptiikkaa ja Lauri Markkanen vierailee näillä näkymin Mitä Tänään Syötäisiin -ohjelmassa syyskuussa.

Uskomme tämän tyyppisten tuotekokonaisuuksien menestykseen ja tulemme jatkossakin tarjoamaan asiakkaille elämyksiä uusien kiinnostavien brändien parissa. Sitä tukee myös tutkimuksissa havaitsemamme ruokahifistely-ilmiön kasvaminen: ruokahifistely on ilmiönä kehittynyt voimakkaasti, 20 prosenttia vuodesta 2017. Sille tyypillistä on kiinnostus tarinoista tuotteiden takana sekä vaikutteiden omaksuminen omaan ruoanlaittoon alan ammattilaisilta. Esikuvia etsitään ja kaivataan: kukapa ei haluaisi kotona tehdä hampurilaisia Akseli Herlevin taidoilla tai valita siipiravintola Hookin ja Lauri Markkasen suosittelemaa tuotetta?

Janne Vuorinen
Osto- ja myyntijohtaja, tuoretuotteet

Mika Halmesmäki: Edessä Kespron kasvun vuosi

Mika Halmesmäki | 26.02.2019

Ulkona syöminen lisääntyi jälleen merkittävästi vuonna 2018 ja vahvaa kasvua markkinassa on odotettavissa myös tänä vuonna. Tämän puolesta puhuvat viime syksynä julkaisemamme Kespron Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimus ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n omat tutkimukset.

Suomi ottaa eurooppalaisia ruokailutottumuksia kiinni ja tämä näkyy myös markkinan kasvussa. Yksistään foodservice yleistukkukauppojen markkinassa alan yritysten liikevaihto on jo noin kaksi miljardia euroa.

Tunnuslauseemme mukaisesti Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Olemme muuttuneet perinteisestä tukkuliikkeestä markkinoiden kehittäjäksi, jonka liikkeitä muut alan toimijat seuraavat tarkasti. Uusia palvelumuotoja kehittäessämme mietimme aina, miten voisimme palvella asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin ja paremmin. Jatkossa merkittävimmän kasvupyrähdyksen saavutamme erikoistumalla entistä enemmän palveluihin ja asiantuntemuksemme tarjoamiseen. Ulkona syömisen suosion kasvaessa myös meidän asiakkaamme kasvavat ja samalla vaatimustasot kovenevat.

Merkittäviä erikoistumisen askelia teimme Fresh-palveluissamme, kun viime kesänä laadustaan tunnetut Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson liittyivät Kesproon. Yleisen laatutietoisuuden kasvaessa myös laadukkaat tuoretuotteet kiinnostavat yhä suurempaa osaa asiakkaistamme. Samalla olemme saaneet arvokkaan mahdollisuuden oppia alansa huippuammattilaisilta.

Kesprossa pystymme myös yhdistämään logistiikka- ja tukkupalvelut asiakkaitamme hyödyttävällä tavalla. Näin esimerkiksi kuluttajarajapinnassa toimivat suuret catering-toimijat voivat tilata kaiken ns. saman luukun kautta, astioista, ruokatarvikkeista ja kuljetuksesta lähtien. Tämä helpottaa asiakkaidemme arkea merkittävästi ja odotammekin kasvua erityisesti tällä liiketoiminta-alueella.

Kespron liiketoiminnan keskiössä on asiakkaan lisäksi oma ammattitaitomme. Opimme jatkuvasti paremmiltamme ja tuomme alan parhaimmat toimintamallit maailmalta Kesproon. Esimerkiksi tämän vuoden alussa aloitimme kehitysyhteistyön Food Camp Finlandin kanssa, jonka kanssa hiomme palvelujamme vieläkin paremmiksi.

Palvelutarjontamme laajuus huomioiden, olemme Suomessa tällä hetkellä ainutlaatuinen toimija foodservice-markkinassa. Haluamme olla edelläkävijä nyt ja tulevaisuudessa.

Mika Halmesmäki
Johtaja
Kespro

Takaisin ylös