Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Vaikka yrityselämässä tavoitteita usein tarkastellaan kvartaali ja vuositasolla, suurien hankkeiden saralla on hyvä katsoa analyyttisesti peräpeiliin myös vuosien jälkeen katsoen kokonaisuutta pidemmältä aikaväliltä. Vuonna 2021 raportoin K-ryhmän blogeissa aktiivisesti uuden Kespro Ravintolatukku -palvelun vastaanotosta markkinalla ja tässä blogikirjoituksessa avaan lyhyesti palvelun tähänastista matkaa kokonaisuutena.

Kespro Ravintolatukku -palvelu lanseerattiin vuoden 2021 tammikuussa ja aloituksestaan lähtien palvelun asiakaskunta on kasvanut tasaisesti. Ravintolatukun asiakasmäärä ylitti lokakuussa 300 rajan ja matka kohti seuraavaa satasta on jo alkanut vauhdikkaasti.

Ravintolatukku-palvelun lanseeraus oli yksi Kespron sen hetkisen historian suurimpia uudistuksia, sillä palvelun myötä pystyimme tarjoamaan perinteisen foodservice-tukun lisäksi asiakkaillemme selkeästi ”premium-tason” tukkupalvelua.

Kertauksen vuoksi: Kespro Ravintolatukku tarjoaa joukon tukkuasiakkuuden räätälöintimahdollisuuksia ravintolakohtaisten tarpeiden mukaan. Asiakas saa päättää ravintolalle toimitettavan tavaran saapumisajan ja toimitusrytmin 6, 10 tai 24 tunnin vaihtoehdoista. Lisäksi palvelun myötä asiakkaan on mahdollista tilata myyntierästä poikkeavia määriä, eli hän voi tilata ainoastaan yhden säilyketölkin, vaikka myyntierä olisikin kuusi tölkkiä. Ravintolatukun asiakasta palvelee myös oma asiakaspalvelu, joka yhdessä varaston henkilökunnan kanssa informoi asiakasta mahdollisista toimituksen tuotepuutteista, korvaavista tuotteista tai toimituksen myöhästymisestä.

Korona vaikutti ravintoloiden tukkuhankintoihin siten, että suunnitelmia ja tilauksia tehtiin entistä lyhyemmällä polttovälillä, sillä koskaan ei voinut tietää saako ravintola ensi viikolla olla auki. Pandemiavuosien myötä ravintolat ryhtyivät tilaamaan tuotteita yleisestikin lyhyemmällä ennakolla, vaikka aukiolorajoituksista on jo päästy. Tähän asiakaskäyttäytymisen muutokseen Ravintolatukku-palvelu sopii siis loistavasti – ravintola voi muokata suunnitelmiaan vielä viime hetkillä.

Lisääntynyt ravintolatarjonta erityisesti pääkaupunkiseudulla on myös yksi selittäjä palvelun suosiolle. Varsinkin vanhojen taloyhtiöiden kivijalkaan perustetuissa ravintoloissa ravintolan omat säilytystilat saattavat olla kortilla ja ravintola ei voi pitää omaa isoa varastoaan. Eikä ravintolan edes tähän kannata pyrkiä, sillä ravintolan rahaa on turha sitoa kiinni suureen varastoon. Varsinkin nuoret aloittavat ravintolayrittäjät ovat tämän ymmärtäneet.

Kespro Ravintolatukku -palvelua markkinoitiin edellisvuosina voimakkaasti erityisesti some-alustoilla. Tänä vuonna markkinoinnin vetäessä henkeä asiakaskuntamme on jatkanut kasvamistaan. Suomen foodservice-markkinassa piirit ovat suhteellisen pienet, eli asiakkaiden keskinäinen suosittelu puree.

Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla Ravintolatukku-palvelua on kokeiltu ennakkoluulottomammin kuin maakunnissa – ensi vuosien tavoitteenamme on kasvattaa asiakaskuntaamme myös niissä. Palvelu on tarjolla lähes kaikissa maakuntien keskuskaupungeissa. Maakunnissa Kespro palvelee kattavalla verkostolla myös noutotukuista, joten nykyinen asiakaskuntamme on tukeutunut perinteisesti noutotukkujen tarjoamiin lisäpalveluihin.

Nyt joulun juhlakauden ollessa täydessä vedossaan ravintolat ovat päässeet jälleen hyödyntämään Ravintolatukku-palvelun moninaisia hyötyjä, kun hektisessä ajankohdassa tukkutilaukset ovat joustaneet tarpeen mukaan. Hyvä pöhinä ja kasvu Ravintolatukku-palvelun osalta jatkunee myös tulevina vuosina.

Tomi Lotvonen
Aluejohtaja
Kespro

Tomi Lotvonen johtaa pääkaupunkiseudulla Kespron Ravintolatukku-palvelukokonaisuutta. Hän vastaa myös Kespron pääkaupunkiseudun asiakkuuksista ja myynnistä.

Lue lisää Ravintolatukusta: kespro.com/ravintolatukku

Päivittäistavarakauppa on tehnyt aloitteen mietojen viinien myynnin sallimiseksi ruokakaupoissa. Tätä tukevat sekä kuluttajien asenteet että laskusuuntaan kääntynyt kulutus. Alkon monopoliasemaa on perusteltu kansanterveydellä - kuitenkin vain kolmasosa kulutetusta alkoholista myydään Alkon kautta, joten perustelu ei ole kestävä.

Suomessa ruokakauppaa on aina rakennettu asiakkaita kuunnellen. Suomalaiset luottavat ruokakauppaan ja ovat arvioineet sen vastuullisimmaksi toimialaksi.

Peräti 80 prosenttia suomalaisista pitää taannoista vahvojen oluiden ja siidereiden siirtymistä kaupan valikoimiin onnistuneena. Eikä tilastojen mukaan alkoholin saatavuuden parantaminen ole lisännyt kulutusta, päinvastoin. Myöskään kansanterveydelliset uhkakuvat eivät ole toteutuneet.

Suomi ja Ruotsi ovat tällä hetkellä ainoat EU-maat, joissa toimii alkoholimonopoli. Vastuullisella käytöksellään suomalaiset ovat kuitenkin osoittaneet, että holhouksen aika on ohi ja Suomi on valmis siirtymään tässäkin asiassa muiden EU-maiden joukkoon.

Vastuullisella käytöksellään suomalaiset ovat kuitenkin osoittaneet, että holhouksen aika on ohi ja Suomi on valmis siirtymään tässäkin asiassa muiden EU-maiden joukkoon.

Muutokselle onkin vahva kuluttajien tuki, sillä peräti 65 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mietoja viinejä pitäisi saada myös ruokakaupasta.

Toisin kuin julkisuudessa usein esitetään, viinien tulo ruokakauppaan ei tarkoittaisi myös väkevien alkoholijuomien myynnin vapautumista. Väkevien alkoholijuomien myynti voidaan järjestää vastuullisesti säilyttämällä yksinoikeus myyntiin Alkossa tai luomalla muiden EU-maiden tapaan lisenssijärjestelmä.

Ruokakauppojen viinivalikoima olisi asiakastoiveiden mukainen

Viinien vapautumista koskevassa keskustelussa on esitetty myös huolia viinivalikoiman kapeutumisesta. K-ryhmässä pidämme tätä huolta turhana, sillä haluamme tarjota monipuolisen, kattavan ja asiakastoiveisiin vastaavan valikoiman kaikilla tuotealueilla – myös viineissä.

Viininmyyjänä K-ryhmällä on yli 25 vuoden kokemus. Foodservice-toimija Kespro on merkittävä viinitukkuri, jolla on laadukas oma maahantuonti sekä pitkä yhteistyö arvostettujen viinintuottajien kanssa. Tätä asiantuntemusta voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää myös päivittäistavarakaupassa.

Jo vuonna 2018 voimaan astunut alkoholilaki osoitti, että kaupoilla on kaikki valmiudet tarjota asiakkaille monipuolinen valikoima erilaisia alkoholijuomia. Viime vuonna K-ruokakaupoissa myytiin yli 5 500:aa erilaista enintään 5,5 % alkoholia sisältävää alkoholijuomaa. Tästä yli 2000 oli kotimaisia erikois- ja pienpanimo-oluita. Viime vuosina myös alkoholittomien vaihtoehtojen osuus valikoimassa on kasvanut merkittävästi.

Jo vuonna 2018 voimaan astunut alkoholilaki osoitti, että kaupoilla on kaikki valmiudet tarjota asiakkaille monipuolinen valikoima erilaisia alkoholijuomia.

K-ruokakauppojen valikoima elää jatkuvasti asiakastoiveiden pohjalta ja joka vuosi asiakastoiveita toteutetaan tuhansia. K-kauppiaat tilaavat toivotun tuotteen tarvittaessa vaikka suoraan tuottajalta tai maahantuojalta, mikä monipuolistaa valikoimaa merkittävästi. Tämä pätee tulevaisuudessa myös viineihin.

Takaisin ylös