Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Kotimaisen ruoan arvostus kasvaa ja sen merkitys suomalaisille on koko ajan suurempi. Samaan aikaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista.

K-ryhmän asiantuntijoiden kokoamien vuoden 2020 trendiennusteiden mukaan vastuullinen hankinta ja tuotteiden jäljitettävyys kiinnostavat tänä vuonna suomalaisia yhä enemmän. Se näkyy ruokakaupoissa esimerkiksi alkuperämerkittyjen tuotteiden valikoimien kasvuna.

Myös suomalaisen ruoantuotannon säilyminen ja alkutuotantoa koskeva kiinnostus kasvaa. Huoli ruoantuotannon jatkuvuudesta on aito ja sen eteen kannattaa tehdä töitä. Viljelijöiden ahdinko nousi otsikoihin toissa syksynä, kun Suomessa saatiin ennätyshuono sato.  

K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksen mukaan jopa 78 % suomalaisista on valmis maksamaan lisää tuotteesta, jos tuottaja saa varmasti suuremman korvauksen. Tuottajalle kiitos -sarja vastaa tähän toiveeseen: se tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden tukea tuottajaa suoraan.

K-ruokakaupoissa haluamme tehdä asiakkaille valinnat helpoksi. Tuottajalle kiitos -sarja on yksi hyvä ja näkyvä esimerkki tästä työstä. Viljelijöiden saaman tuen lisäksi sarjan etuna on, että se tekee asiakkaille näkyväksi mahdollisuuden tukea tuottajaa suoraan, mikä tukee ostopäästöstä juuri siellä, missä valinnat tehdään, eli kaupan hyllyjen välissä.

Tuottajalle kiitos -sarjaan on tuotu sekä brändituotteita että Pirkka-tuotteita. Näin asiakkaalla on mahdollisuus valita, jolloin Tuottajalle kiitos -tuote päätyy todennäköisemmin ostoskoriin saakka. Sarjaan etsitään jatkuvasti uusia kumppaneita ja K-ryhmän tavoitteena on tämän vuoden aikana tuplata valikoima.

Esimerkiksi Snellman lähti mukaan Tuottajalle kiitos -tuotesarjaan, sillä hyvinvoivat tuottajat ovat yhtiölle ensiarvoisen tärkeitä, koko arvoketjun pitää pärjätä, jotta sillä on tulevaisuus. Vastuullisuus ja luotettavuus ovat tekijöitä, jotka yhdistävät Snellmania ja K-ryhmää, ja on ollut hienoa päästä tekemään yhteistyötä suomalaisen ruoan arvostuksen lisäämiseksi.

Snellmanille Tuottajalle kiitos on yksi tärkeä osa kokonaisuutta, vaikka se yksistään ei ratkaisekaan tuottajien taloudellisia haasteita. Yhteistyö kaikilla tasoilla on tärkeää, siitä hyötyvät niin tuottajat kuin asiakkaatkin. Tuottajalle kiitos -sarjaan tuli tammikuun lopulla Snellmanin valmistama Pirkka-jauheliha ja nyt Snellman valmistaa 11 tuotetta, joilla on Tuottajalle kiitos -tunnus. Tuen lisäksi jauhelihassa on toinenkin vastuullisuusnäkökulma. Se on ensimmäinen kaupan oma brändituote, jossa on käytetty Snellmanin innovatiivista pakkausta, jossa muovin määrää on pystytty vähentämän jopa 75 prosenttia.

Parasta yhteistyössä on mielestämme ollut kuitenkin se, että viljelijätkin ovat kommentoineet, että Tuottajalle kiitos -sarjalla alkaa olla pikkuhiljaa merkitystä. Myös heidän kiitoksensa kuuluvat kuluttajille, jotka haluavat tukea suoraan sitä, että Suomessa on tulevaisuudessakin laadukasta ruoantuotantoa. 

Toivomme kaikille suomalaisille maistuvia hetkiä suomalaisen ruoan parissa, 

                 

Harri Hovi
K-ryhmän päivittäistavaratoimialan
tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja                     

  

Erkki Järvinen
Snellmanin konsernijohtaja

Janne Vuorinen: Missä mennään kasvisboomi?

Janne Vuorinen | 08.01.2020

Vegeboomi alkoi voimistua K-ruokakaupoissa vuonna 2016 ja jatkaa edelleen kasvuaan. Vuodesta 2015 esimerkiksi kasvipohjaisten tuoretuotteiden myynti euroissa on jo tuplaantunut, vaikkakin esimerkiksi lihan myyntiin verrattuna osuus on vielä hyvin pieni. Viimeisen vuoden aikana myynninkehitys on ollut lähes 30 prosenttia. Ruokatrendiennusteessamme vuodelle 2020 nostimmekin uudet kasvisruokavaihtoehdot 10 kiinnostavimman trendin joukkoon

Kasvisruokavaihtoehtojen suosioon vaikuttaa useampi asia: terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, sekä keventäminen on trendi, joka näkyy eritoten näin alkuvuodesta kuluttajien ostoskoreissa. Tiedostavan kuluttamisen ja ilmastotietoisuuden kasvaessa, myös ruokavalintoja mietitään entistä tarkemmin.

Se, että kasvisruokailusta on tullut näin lyhyessä ajassa niin iso ilmiö meillä ja maailmalla johtuu osaltaan myös siitä, että viime vuosien aikana on tullut valtavasti tarjontaa, joiden avulla on helppo vaihtaa liha silloin tällöin kasviksiin. Sellaiset tuotteet menestyvät, jotka sopivat asiakkaiden tarpeisiin, ja ovat laadukkaita sekä ennen kaikkea maukkaita.

Seuraamme ja kartoitamme jatkuvasti trendejä ja asiakkaiden toiveita. Ruotsin kasvisboomin kehittyminen on alkanut hieman Suomen markkinaa aikaisemmin ja sen vuoksi naapurimaan markkinaa on tärkeä seurata. Löysimme todella mielenkiintoisen vegaanisen tuotesarjan Ruotsista viime vuonna. Tammikuussa K-ruokakaupat tuovat tämän vegaanisen VegMe-tuotesarjan ensimmäisenä Suomeen. Lisäksi tukkukauppa Kespro tuo maaliskuusta lähtien saman toimittajan ammattilaistuotteet omiin valikoimiinsa.

VegMe-tuotesarja on yksi suosituimpia kasviproteiinituotemerkkejä Ruotsissa, jossa sarja on tullut myyntiin jo vuonna 2017. Tuotteita myydään myös Norjassa.

 

Kuvateksti: VegMe-sarjaan kuuluu alkuvaiheessa kahdeksan tuotetta: kasviproteiineja, valmisruokia ja kylmiä kastikkeita. 

VegMe-tuotteet on suunnitellut ruotsalainen kokkiperhe, joka on innovatiivisesti kehittänyt tuotteiden makua. Kaikki tuotteet ovat täysin vegaanisia ja lisäksi gluteenittomia. Ne valmistetaan soijaproteiinista erityisellä menetelmällä, jossa kasviproteiini maustetaan savustetun veden ja savustetun luomurypsiöljyn avulla. Tämän ansiosta tuotteille syntyy mehukas, lihamainen rakenne. VegMe:n soija on vastuullisesti tuotettua ja peräisin valvotuilta tiloilta Euroopasta, joten VegMe-tuotteiden koko toimitusketju tunnetaan viljelmille asti.

Osana prosessia kaikki VegMe-tuotteet tutkittiin ja maistettiin tuotekehityskeittiössämme. Sarjasta valittiin Suomen markkinoille sopivimmat kahdeksan tuotetta. Lisäksi tuotteita maistatettiin muun muassa kauppiaista koostuvalle koeryhmälle. Makutestien perusteella sarjasta saatiin positiivista palautetta esimerkiksi tuotteiden mausta, houkuttelevasta ulkonäöstä ja pakkauksen visuaalisesta ilmeestä. Lisäksi tuotesarjaa pidettiin trendikkäänä.

Ketterän prosessin jälkeen, tuotteet ovat nyt puoli vuotta myöhemmin saatavilla kaikissa K-ruokakaupoissa. Valikoimat voivat vaihdella kauppakohtaisesti.

Paljon on puhuttu lihaa korvaavista tuotteista, ja siitä miten lihan ostamisen tulevaisuudessa käy. K-ruokakaupoissa näitä kahta tuoteryhmää ei haluta asetella vastakkain, ne palvelevat samojakin asiakkaita eri aikoina. Lisäämme tarjontaa tulevaisuudessakin niissä tuotteissa, joita asiakkaamme toivovat ja haluavat ostaa. Monipuolinen valikoima on kauppojemme ja samaan aikaan myös asiakkaidemme etu. Tulevaisuudessa jokainen asiakas tekee yhä todennäköisemmin entistä yksilöllisempiä valintoja, joihin meidän ruokakauppana tulee pystyä vastaamaan.

VegMe-tuotteisiin pääsee tutustumaan myös tammikuun lopussa 25.1.-26.1. järjestettävillä Vegemessuilla. Toki jo ennen sitäkin kannattaa koukata K-kaupan kautta.

Maukkaita ruokailuhetkiä joko lihan tai lihaa korvaavien ruokien parissa!

 

Janne Vuorinen

tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja,
K-ryhmän päivittäistavaratoimiala

Takaisin ylös