Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Ari Akseli: Viinit ruokakauppaan vastuullisesti ja asiakkaita kuunnellen

Ari Akseli | 17.03.2023

Päivittäistavarakauppa on tehnyt aloitteen mietojen viinien myynnin sallimiseksi ruokakaupoissa. Tätä tukevat sekä kuluttajien asenteet että laskusuuntaan kääntynyt kulutus. Alkon monopoliasemaa on perusteltu kansanterveydellä - kuitenkin vain kolmasosa kulutetusta alkoholista myydään Alkon kautta, joten perustelu ei ole kestävä.

Suomessa ruokakauppaa on aina rakennettu asiakkaita kuunnellen. Suomalaiset luottavat ruokakauppaan ja ovat arvioineet sen vastuullisimmaksi toimialaksi.

Peräti 80 prosenttia suomalaisista pitää taannoista vahvojen oluiden ja siidereiden siirtymistä kaupan valikoimiin onnistuneena. Eikä tilastojen mukaan alkoholin saatavuuden parantaminen ole lisännyt kulutusta, päinvastoin. Myöskään kansanterveydelliset uhkakuvat eivät ole toteutuneet.

Suomi ja Ruotsi ovat tällä hetkellä ainoat EU-maat, joissa toimii alkoholimonopoli. Vastuullisella käytöksellään suomalaiset ovat kuitenkin osoittaneet, että holhouksen aika on ohi ja Suomi on valmis siirtymään tässäkin asiassa muiden EU-maiden joukkoon.

Vastuullisella käytöksellään suomalaiset ovat kuitenkin osoittaneet, että holhouksen aika on ohi ja Suomi on valmis siirtymään tässäkin asiassa muiden EU-maiden joukkoon.

Muutokselle onkin vahva kuluttajien tuki, sillä peräti 65 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mietoja viinejä pitäisi saada myös ruokakaupasta.

Toisin kuin julkisuudessa usein esitetään, viinien tulo ruokakauppaan ei tarkoittaisi myös väkevien alkoholijuomien myynnin vapautumista. Väkevien alkoholijuomien myynti voidaan järjestää vastuullisesti säilyttämällä yksinoikeus myyntiin Alkossa tai luomalla muiden EU-maiden tapaan lisenssijärjestelmä.

Ruokakauppojen viinivalikoima olisi asiakastoiveiden mukainen

Viinien vapautumista koskevassa keskustelussa on esitetty myös huolia viinivalikoiman kapeutumisesta. K-ryhmässä pidämme tätä huolta turhana, sillä haluamme tarjota monipuolisen, kattavan ja asiakastoiveisiin vastaavan valikoiman kaikilla tuotealueilla – myös viineissä.

Viininmyyjänä K-ryhmällä on yli 25 vuoden kokemus. Foodservice-toimija Kespro on merkittävä viinitukkuri, jolla on laadukas oma maahantuonti sekä pitkä yhteistyö arvostettujen viinintuottajien kanssa. Tätä asiantuntemusta voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää myös päivittäistavarakaupassa.

Jo vuonna 2018 voimaan astunut alkoholilaki osoitti, että kaupoilla on kaikki valmiudet tarjota asiakkaille monipuolinen valikoima erilaisia alkoholijuomia. Viime vuonna K-ruokakaupoissa myytiin yli 5 500:aa erilaista enintään 5,5 % alkoholia sisältävää alkoholijuomaa. Tästä yli 2000 oli kotimaisia erikois- ja pienpanimo-oluita. Viime vuosina myös alkoholittomien vaihtoehtojen osuus valikoimassa on kasvanut merkittävästi.

Jo vuonna 2018 voimaan astunut alkoholilaki osoitti, että kaupoilla on kaikki valmiudet tarjota asiakkaille monipuolinen valikoima erilaisia alkoholijuomia.

K-ruokakauppojen valikoima elää jatkuvasti asiakastoiveiden pohjalta ja joka vuosi asiakastoiveita toteutetaan tuhansia. K-kauppiaat tilaavat toivotun tuotteen tarvittaessa vaikka suoraan tuottajalta tai maahantuojalta, mikä monipuolistaa valikoimaa merkittävästi. Tämä pätee tulevaisuudessa myös viineihin.

Takaisin ylös