Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Minna Vakkilainen: Tekoäly on kuin lasten kasvatusta

MINNA VAKKILAINEN | 17.05.2019

Tekoälyn ymmärtäminen on jatkossa yhä tärkeämpi perustaito jokaiselle meistä. Meillä K-ryhmässä tekoäly ja sen vastuullinen hyödyntäminen ovat jo arkipäivää, kun rakennamme asiakkaillemme parempia kauppoja ja henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta.

Kun tekoälyn yltä riisuu mystiikan, on tekoälysovellusten rakentaminen oikeastaan ihan arkinen asia. Se on vähän kuin lasten kasvatusta: siihen tarvitaan rakkautta, ruokaa ja rajoja.

Rakkautta on oikeanlainen tiimi, joka lähtee rakkaudella ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa. Matemaatikot, insinöörit ja tohtorit ovat tekoälysovellusten kehittämisessä isossa roolissa, mutta ennen kaikkea tekoälysovellusten rakentaminen vaatii ympärilleen laaja-alaisen tiimin ja mahdollisimman monipuolista osaamista. Pelkkä algoritmi ei riitä. Jotta uusi asiakkaan arkea helpottava ratkaisu saadaan käyttöön, matkan varrella tarvitaan myös rutkasti sydäntä, empatiaa ja kykyä asettua asiakkaan asemaan.

Tekoälyn ruokaa ovat data ja kyvykkyydet, sillä ilman dataa tekoäly on pelkkä tyhjä algoritmi, joka ei pysty mihinkään. Mitä ravitsevammin tekoälyä ruokkii, sitä paremmat valmiudet sillä on ratkaista todellisia ongelmia. K-ryhmälle olennainen data rakentuu esimerkiksi Plussa-asiakkaidemme ostoksista, asiakaspalautteista ja tuotetiedoista. Nälkäinen tekoäly jää paikoilleen eikä kehity.

Entäpä sitten ne rajat? Koska kaiken ymmärtävää ylitekoälyä ei ole tieteiselokuvien ulkopuolella olemassa, tekoälysovelluksilla on pyrittävä ratkaisemaan aitoja, asiakkaiden arjessa esiintyviä ongelmia. Ratkaisun on myös oltava sellainen, jota ihmiset oikeasti käyttävät. K-ryhmässä tähän on kaikki edellytykset, koska olemme tiivis osa suomalaisten arkea. Kohtaamme viikoittain lähes kaikki suomalaiset, ja pystymme pienilläkin viilauksilla helpottamaan miljoonien suomalaisten arkea.

Rajoihin liittyy myös eettisyys. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meille on tärkeää hyödyntää myös tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti. K-ryhmässä kaikkien tekoälyratkaisujen parissa työskentelevien ihmisten ja kumppanien on sitouduttava tekoälyn hyödyntämisen eettisiin periaatteisiimme. Siinä missä lapsia on kasvatettava lapsen etu mielessä, tulee tekoälysovellustenkin rakentamisessa pitää aina asiakkaan etu etusijalla.

Niin lasten kasvatukseen kuin tekoälysovellusten rakentamiseenkin pätee vanha viisaus: älä pyri raivaamaan pois vaikeuksia lasten tieltä, vaan auta heitä omin voimin selviämään vastoinkäymisistä. Hyvällä kasvatuksella niin lapsesta kuin tekoälystäkin kasvaa reipas aikuinen.

Minna Vakkilainen
K-ryhmän asiakastietojohtaja

Blogikirjoitus on julkaistu ensin Profession sivuilla. Minna Vakkilainen on puhumassa AI Tomorrow -tapahtumassa 22.–23.5.2019 Helsingin Clarionissa.

Tulosta
Takaisin ylös