K-ryhmän Arkibarometri: Joka viides suomalainen herkuttelee lomalla niin rennosti kuin haluaa – sesonkiherkkujen suosikkina uudet perunat

Lähes 80 prosenttia suomalaisista kuitenkin rajoittaa herkuttelua kesälomalla tavalla tai toisella. Moni suhtautuu kesällä syömiseen yleisesti kuitenkin rennommin kuin muulloin, ja vain noin joka kymmenes kokee herkutteluista huonoa omaatuntoa. Tiedot selviävät K-ryhmän kesäkuussa teettämästä Arkibarometri-kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin mitä suomalaiset ajattelevat kesällä syömisestä ja herkuttelusta, ja millainen rooli terveellisillä elämäntavoilla on lomalla.

Kesälomalla herkuttelu jakaa selvästi suomalaisten mielipiteitä. Noin joka viides suomalainen (18 %) kokee, että kesällä saa herkutella täysin vapaasti ilman rajoitteita. Toisaalta pieni osa (5 %) ajattelee lähes päinvastoin, eli että lomalla voi tai kannattaisi syödä jopa tavanomaista terveellisemmin. Loput vastaajista sijoittuvat näiden ääripäiden välille, ja suurin osa suomalaisista onkin keskitien kulkijoita: 45 prosenttia kokee, että lomalla saa herkutella, kunhan joku järki pysyy mukana.

”Ravitsemussuositusten mukaiseen syömiseen mahtuvat mukaan myös herkulliset sattumat. Ratkaisevaa on se, millaisia ruokavalintoja arjessa tekee. Ruokanautinnot sopivassa suhteessa näyttää pätevän monien ajatuksissa myös kesälomalla herkutteluun. Vaikuttaa siltä, että suurin osa suhtautuu kesällä syömiseen melko rennosti, vaikka herkuttelun ei annetakaan lähteä lapasesta. Toisaalta osa suosii kesällä tavanomaista terveellisempää ruokavaliota. Tämä voi johtua esimerkiksi kotimaisten kasvisten sesongin mukaisesta hyvästä saatavuudesta ja erinomaisesta mausta. Toisaalta myös siitä, että hyvinvointia edistäviin ruokavalintoihin halutaan erityisesti lomalla panostaa”, Keskon päivittäistavarakaupan kehityspäällikkö Laura Ihanainen pohtii.

Sesonkiherkkujen suosikkina uudet perunat

Suomalaiset suosivatkin kesällä sankoin joukoin sesongin vihanneksia. Niitä käyttää ruoanlaitossa kesäisin tavanomaista enemmän jopa 63 prosenttia vastaajista. Yleisistä kesäherkuista suomalaisille maistuvat erityisesti uudet perunat (60 %), tuoreet mansikat ja muut marjat (56 %), jäätelö (46 %), grillattu liha (30 %) sekä makkara (25 %). Suolaisista suosikeista perinteinen uudet perunat sekä sillin maistuvat erityisesti yli 60-vuotiaille kun taas makkara ja grillattu liha korostuvat muun muassa miesten lautasilla. Makeista herkuista marjoja kuluu korostetusti naisilla, jäätelöä taas esimerkiksi lapsiperheillä.

”On todella hienoa, että suomaiset hyödyntävät sesongin kasviksia runsaasti kesän ruoanlaitossa. Kesällä sesongissa olevat kotimaiset kasvikset ovat monella tapaa vastuullinen valinta ja herkuttelemalla kesän marjoilla ja vihanneksilla saa helposti myös puoli kiloa kasviksia päivässä -suosituksen täytettyä”, Ihanainen sanoo.

Joka kymmenes kokee huonoa omaatuntoa kesän herkutteluista

Harva herkuttelee lomalla rajattomasti ja moni suosii sesongin kasviksia, mutta lähes puolet (44 %) arvelee silti syövänsä kesällä tavanomaista epäterveellisemmin. Rentous näkyy tässäkin, sillä vastaajat eivät yleisesti näytä ottavan stressiä kesän syömisistä. Vain 16 prosenttia kokee usein elämäntapojensa niin sanotusti repsahtavansa lomalla, ja sitäkin pienempi osuus, 9 prosenttia, kokee kesän jälkeen huonoa omaatuntoa menneistä herkutteluista.

Elintavoista huolimatta suomalaiset liikkuvat kesällä melko aktiivisesti. Lähes puolet (47 %) kokee liikkuvansa tai urheilevansa kesällä jopa enemmän kuin tavanomaisesti.

Nuoremmat sallivat iäkkäämpiä enemmän herkuttelun lomalla

Eräs kiinnostava ero näkyy alle 30-vuotiaiden ja yli 60-vuotiaiden näkemyksissä. Yli 60-vuotiaiden vastauksissa korostuu näkemys siitä, että kesälomalla ei kannata herkutella sen enempää kuin arkenakaan, ja että lomalla voi tai kannattaisi syödä tavanomaista terveellisemmin. Vastauksissa korostuu myös kokemus siitä, että elämäntavat eivät kesällä juurikaan poikkea normaalista arjesta. Alle 30-vuotiaiden vastauksissa korostuu taasen terveellisestä arjesta nauttiminen ja se, että ennen kesää pyritään pääsemään kesäkuntoon. Samaan aikaan alle 30-vuotiaiden vastauksissa korostuu sallivampi suhtautuminen kesälomalla herkutteluun, mutta toisaalta myös kokemus elämäntapojen repsahtamisesta sekä huonosta omatunnosta liittyen kesän herkutteluihin.

K-ryhmän Arkibarometri kartoittaa suomalaisten ajatuksia arjesta ja sen eri elementeistä kuten ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta. Aineisto kerättiin 10.-15.6.2022 Kantar TNS Oy:n internetpaneelissa, vastaajia oli 1060. Aineisto edustaa suomalaista väestöä.