K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Kananmunan matka kauppaan

Kristiina Kanervo | 07.05.2013

 Meillähän on kauppa auki vuoden jokaisena päivänä ja nämä erikoispyhät tuovat mukavaa maustetta kaupankäyntiin kun muut putiikit ovat kiinni. Pyhinä kauppaan kertyy asiakkaita kauempaakin, aina on myös sellaisia ihmisiä jotka tulevat meille ensimmäistä kertaa. Jossain pääkaupunkiseudulla tämä ei varmaankaan ole ihmeellinen asia, mutta kun kauppa on keskellä peltoja niin kaikki uudet asiakkaat ovat kovin tervetulleita!

Vapunpäivänä tapasin hyllyjenvälissä rouvan, joka oli poikennut ensimmäistä kertaa meille. Iltapäiväruuhka oli pahimmillaan ja yksi työntekijöistäni nappasi minua hihasta kiinni ja pyysi kuuntelemaan rouvan asiaa, hän itse kun ei oikein osannut enempää auttaa. No, rouva oli kovin närkästynyt siitä, että kananmunarasioissa ei ollut tarpeeksi selkeitä merkintöjä niiden alkuperästä. Harvoin kukaan on pyhäpäivisin niin pahalla päällä kuin rouva oli, enkä oikein päässyt selville mistä huono tuuli oli lähtenyt etenemään. Kananmunat kuitenkin olivat päätyneet kaiken kiukun kohteeksi. Mietin hiljaa mielessäni, kuinka monta tuhatta asiaa pitäisi hoitaa eikä jäädä selvittämään kiukkuisen rouvan kanssa kanannmunien alkuperämerkintöjä. Että joku keksiikin vapunpäivänä tällaisen mekkalan tyhjästä. Hetken myötäiltyäni rouvan puheita merkintöjen tärkeydestä ja puheen haarauduttua hevosenlihaskandaaleihin hoksasin, että hänelle on varmaan vain tärkeää tietää mistä ne kananmunat meille tulevat. Sain rouvan rauhoittumaan välittömästi kun kerroin, että vaikka pakettiin merkintöjä ei paljoa mahdukaan, niin tästä nämä meidän kananmunat tulevat Napan maatilalta 26 kilometrin päästä, missä perheen isäntä viljelee maata, pitää kanalaa ja tuo ihan itse meille kananmunat aina tuoreena suoraan hyllyyn.

Tyytyväinen asiakas poistui lopulta kiitellen hyvästä palvelusta kananmunat ostoskorissaan. Kokemus on opettanut, että useimmiten “hankala asiakas” ruokakaupassa on vain nälkäinen ja väsynyt – meille kun saatetaan tulla töiden jälkeen pinna palaneena ja kiljuvan nälkäisenä. Pienetkin asiat saavat sellaisessa mielentilassa ison mittasuhteen aivan turhaan. Tästä viisastuneena teen nyt joka tapauksessa esittelyn Napan maatilan kananmunista munahyllyn yhteyteen, että seuraava asiakas näkee heti kerralla lähikananmunien alkuperän ja voi luottaa niiden tuoreuteen ja alkuperään 100%.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös