Suomalaiset innostuivat pikatoimituksista – K-ruokakaupoista woltattiin vuonna 2022 yli miljoona kertaa

Kuluttajat ovat oppineet hyödyntämään ruokakaupan pikakaistaa: Wolt-tilausten määrä kipusi K-ruokakaupoissa vuonna 2022 yli miljoonan. Myös joulun välipäivinä woltattiin viime vuotta vilkkaammin. Herkkujen hankinnan sijaan ostoskoreihin upposi juhlapyhien välissä peruselintarvikkeita ja erityisesti kasvisten rooli korostui.

”Suomalaiset innostuivat viime vuoden aikana kunnolla ruokakaupan pikatoimituksista, minkä seurauksena ruokaostoksia toimitettiin asiakkaiden kotioville kaupoistamme huikea määrä. Ilmiö näkyi myös välipäivinä: kun tarkastellaan pikatoimituksia vuonna 2021 ja 2022 tarjonneita K-ruokakauppoja, yhä useampi kuluttaja wolttasi niistä viime viikon välipäivinä täytettä jääkaappiin. Kasvu oli erityisen suurta Pirkanmaalla. Ehkä pienoinen yllätys oli, että välipäivinä ei woltattu niinkään herkkuja vaan ihan perusruoanlaittoon liittyviä tuotteita”, kertoo Keskon ruoan verkkokaupan johtaja Antti Rajala.

Välipäivien ostoskorissa kasvikset kasvattivat osuuttaan siinä missä suklaan ja virvoitusjuomien osuus hieman laski. Asiakkaiden suosikkituotteita olivat kurkku, klementiini, tomaatti, banaani ja wc-paperi.

”Lisäksi uuden vuoden juhlintaan liittyvät tuotteet, kuten perunasalaatti ja nakit, olivat tavararyhmiensä suosituimpia tuotteita. Pikakaista auttaakin esimerkiksi yllätysvieraiden tullessa tai kauppareissulla unohtuneiden tuotteiden, kuten vaikkapa wc-paperin hankinnassa”, Rajala toteaa.

”Perusruokatuotteiden suosio kuitenkin osoittaa, että palvelu on ottanut paikkansa osana kuluttajien arkea: sitä ei käytetä pelkästään spontaaniin ja heti syötävien tuotteiden ostamiseen vaan jo hyvinkin luontevasti osana arjen ruokahuoltoa. Olemme ottaneet tässä nopeasti kiinni muun maailman suurkaupunkeja”, hän lisää.

Ruokakaupan pikatoimituksia Woltin kautta tarjoaa jo noin 160 K-Marketia eri puolilla Suomea ja parhaimmillaan ruokaostokset saa kotiin kymmenessä minuutissa.