Maailman parhaasta vieläkin paremmaksi – K-Citymarket Järvenpään uudistustyöt päätökseen

K-Citymarket Järvenpään kolme vuotta vaatinut remontti on valmistumassa. Maailman parhaaksikin ruokakaupaksi muutama vuosi sitten valittu kauppa esittelee nyt uniikin grocetory-konseptin, joka on tuonut Järvenpäähän muun muassa oman mozzarellatehtaan 351 muun uuden asian lisäksi. Uudistunutta kauppaa juhlitaan torstaina 28.9. avajaistarjouksilla.

”Uudistuksessa lähdimme nostamaan rimaa selkeästi ylöspäin – jopa niin korkealle, etten itsekään tiedä miten sen saavuttaa. Viimeiset kolme vuotta ovatkin sisältäneet melko paljon uuden opettelua, mutta siinä onneksi auttaa loputon uteliaisuus ja tutkimusmatkaajan mieli”, kauppias Markku Hautala kertoo uudistuksen lähtökohdista.

Uudistusideoita pohtiessa kaupassa kehittyi ajatus grocetorysta, joka grocery storen (ruokakauppa) ja factoryn (tehdas) yhdistelmä. Se seuraa ruokakaupan ja ravintolan yhdistelmää, grocerantia, jonka ensimmäinen toteutus Suomessa tehtiin aikoinaan juuri K-Citymarket Järvenpään yhteydessä.

”Kaupassa on ikään kuin kahdeksan tehdasta: tuttu jäätelötehdas on saanut rinnalleen esimerkiksi gyoza-tehtaan sekä lokakuussa avautuvan mozzarellatehtaan. Kaikessa painottuu tuoreus, esimerkiksi mozzarellassa se mitataan tunneissa. Tuotteen valmistustekniikka on meillä käytössä ensimmäisenä maailmassa, apua olemme saaneet Toscanasta. Tuoreus on meille keskeistä myös esimerkiksi kalaosastollamme”, Hautala sanoo.

Kaupassa tehdään kaikkiaan entistä enemmän ruokaa: maankuulun sushin lisäksi asiakkaille tarjolla on esimerkiksi avotuligrillissä valmistettuja herkkuja.

”Olemme tämäntyyppisessä avotulen hyödyntämisessä tiettävästi ensimmäinen kauppa Pohjoismaissa. Valmiin ruoan ohella tuomme asiakkaille toki myös uudenlaisia tuotteita. Kaikkea ohjaava periaate on kuitenkin meillä se, että pystyisimme tarjoamaan arjen laatua, joka on kaikkien saavutettavissa. Esimerkiksi laadukkaan pizzan valmistuksessa meidän kaupassa tulee itse löytää keinot, jotta laadusta ei tingitä mutta hinta pysyy asiakkaalle sopivana”, Hautala toteaa.

Uudet ideat jo mielessä

Ruokaan liittyvien uudistusten ohella remontissa on panostettu myymälän tunnelmaan: äänimaailmaan ja eri osastojen valoteemoihin. Esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosastolla valo- ja lavastussuunnittelija Mikki Kuntun suunnittelema valaistus tukee rauhallista värimaailmaa, ja karkkiosastolla valoa tuovat kristallikruunut.

”Karkkiosaston kalustuksella väreineen ja kuvineen haluamme erityisesti tuoda iloa asiakkaiden arkeen – ja lisäksi yllättämällä sellaisilla makeisilla, joita ei muualta saa. Tuoreosastoilla puolestaan ajatuksena on kauppahallimaisuus: eri tiskeillä voi pysähtyä maistelemaan raaka-aineita ja keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa tai istahtaa hetkeksi tapasten ja viinin ääreen”, Hautala kuvaa.

Asiointihelppoutta kaupassa tuovat lyhyet kävelymatkat ja matalat hyllyt. Avaruuden tuntua tuo myös näkyvyys kassalinjaston yli kahvila- ja ravintola-alueelle, jossa voi syödä omia aterioita.

Ensimmäiset kansainväliset vieraat ovat jo käyneet tutustumassa uudistuneeseen kauppaan, joskin kauppiaan mielessä ovat myös jo seuraavat uudet ideat.

”Kaupan kehittäminen on elämäntyö, joka jatkuu joka päivä. Kokeiluihin kuuluu toki aina myös se, että kaikki ideat eivät aina toteutuksen jälkeen lennä. Mutta jos ei kokeile, ei koskaan voi myöskään onnistua”, Hautala summaa.