K-ryhmä ennustaa kiinnostuksen erikoissiidereitä kohtaan kasvavan

K-ryhmä lehdistötiedote 24.5.2022 Suomalaisten kasvava kiinnostus miedompia alkoholijuomia kohtaan lisää myös siidereiden suosiota. Erityisesti tarve yhdistää erilaisia juomia käyttötilanteen ja omien makumieltymysten mukaan tekee siidereistä varteenotettavan vaihtoehdon monelle. Kesäkuun alussa siiderihyllyyn tulee kokonaan uusi siideribrändi, joka uudistaa melko perinteistäkin siideritarjontaa niin erottuvan pakkausilmeen kuin makunsakin osalta.

Viime vuosina kauppojen juomaosastojen tarjonta on uudistunut monin tavoin: pienpanimo- ja erikoisolutbuumi on ravistellut oluthyllyn tarjontaa, miedot viinit kiinnostavat yhä useampaa ja juomasekoitusten sekä alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut vauhdilla. Siideriosastolla tuotetarjonta on kuitenkin pysynyt melko perinteisenä ja stabiilina verrattuna vaikkapa lonkeroihin, joihin on tullut uusia trendikkäitä makuja.

”Siiderien myynti on kehittynyt viime vuosina jopa laskusuuntaisesti. Nyt näemme, että myös siiderien kehityksessä on tapahtumassa käänne, ja niiden kysyntä on elpymässä”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan panimo- ja virvoitusjuomien valikoimapäällikkö Sami Lampinen.

Kasvava kiinnostus siidereitä kohtaan kytkeytyy vallitseviin trendeihin. Kiinnostusta kasvattaa nyt erityisesti se, että erilaisia juomia halutaan valita käyttötilanteen ja omien makumieltymysten mukaan.

”Juomatrendeissä näkyvät aitous, paikallisuus ja elämyksellisyys. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia miedommista juomista, joten siideri on yhä varteenotettavampi vaihtoehto monelle. Kuiva omenasiideri sopii hyvin esimerkiksi kesän grilliruokien yhteyteen. Siideristä saa myös erinomaisen makuparin juustojen tai makeiden jälkiruokien kanssa”, jatkaa Lampinen.

Uusilla tuotteilla on suuri merkitys siiderivalikoiman kiinnostuksen herättäjänä. Esimerkiksi kokonaan uusi siideribrändi Urban Bay Cider muokkaa siiderihyllyn perinteistä makumaailmaa, ja uudistaa ilmettä kertaheitolla erottuvalla, hauskalla ja nokkelalla tölkillään. Urban Bay Cider -siiderit on kehitetty yhteistyössä Olvin kanssa. Siiderit valmistetaan Olvin Iisalmen tehtaalla, ja ne ovat saatavilla vain K-ruokakaupoista kesäkuun alusta alkaen.

”Halusimme tuoda siiderimarkkinaan sekä ilmeeltään että maultaan kokonaan uudenlaisia vaihtoehtoja. Pitkän kehitystyön tuloksena syntyi kaksi tarkoin valittua makua: erittäin laadukas suodattamaton omenasiideri sekä virvoitusjuomapuolella trendaavalla vaniljalla maustettu siideri, jossa on myös ripaus neilikkaa. Uusi raikas ja erottuva tölkki yhdistettynä kiinnostaviin uusiin makuihin houkuttelee varmasti aiemmin siiderihyllyn ohittaneita laajasta juomatarjonnasta kiinnostuneita asiakkaita kokeilemaan näitä uutuuksia”, kertoo Lampinen.

Tulevaisuudessa tavoitteena on täydentää tuoteperhettä rohkein, kuitenkin tarkoin valituin makuyhdistelmin.

Tuotetiedot

Trendikäs Urban Bay Cloudy Apple Cider 5,0 % on kuiva ja suodattamaton omenasiideri, jossa maistuu mehukas omena. Nauti jäiden kanssa tai suoraan kylmänä tölkistä! Kokeile tätä siideriä grilliruokien kaverina, esimerkiksi grillatun salaatin kera. https://www.k-ruoka.fi/reseptit/grillattu-salaatti

Mausteinen Urban Bay Vanilla Apple Cider With Clove 4,5 % on puolikuiva omenasiideri, joka on maustettu vaniljalla ja neilikalla. Maistuu parhaalta kylmänä! Kokeile tätä siideriä esimerkiksi grillattujen nektariinien kanssa kesäisenä jälkiruokana https://www.k-ruoka.fi/reseptit/grillatut-nektariinit