Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Kuluva vuosi on tuonut meille suomalaisille historiallisia ja poikkeuksellisia huolia: mediatila on täyttynyt sotauutisilla ja inflaatio nostaa hintoja ja tuotantokustannuksia. Vaikka ilmassa on paljon epävarmuutta, yksi asia on kuitenkin varmaa: kukaan ei ole tässä tilanteessa yksin. Samat uhat ja haasteet koskevat tavalla tai toisella suurinta osaa maailmasta.
Vaikeat ajat kannattaa ottaa vastaan yhteistyötä tehden. Sitä tarvitaan nyt myös elintarvikeketjun toimijoiden kesken – viljelijästä aina kuluttajaan asti. Tämä koskee myös niitä toimitusketjuja, jotka ulottuvat maamme rajojen ulkopuolelle. Olen vieraillut tänä vuonna kenialaisilla Reilun kaupan kahvia ja kukkia tuottavilla tiloilla, joista osan toimitusketjut ulottuvat myös Suomeen. Kukkatilojen työntekijöiden ja kahvin pienviljelijöiden tilanne on huolestuttava: juuri kun pandemiasta oli jotenkuten selvitty, ruuan ja energian hinta kolminkertaistui helmikuun puolivälistä alkaen – muutamassa viikossa. Kenian oloissa tämä tarkoittaa tinkimistä niin ravinnosta, terveydenhuollosta kuin lasten koulutuksesta. Samalla kenialaiset työntekijät ja pienviljelijät ovat myös huolissaan siitä, että voisivatko samat ongelmat vaikuttaa heidän kasvattamiensa Reilun kaupan tuotteiden kulutukseen Suomessa ja muissa Euroopan maissa.
Vastasin kohtaamilleni kenialaisille, että pandemiaan asti Reilun kaupan tuotteiden myynnit kasvoivat Suomessa myös laskusuhdanteiden aikana, ja koronakin vain hidasti nopeaa kasvua siksi, ettei kiinni olevista ravintoloista ja kahviloista voinut ostaa Reilun kaupan kahvia. Vastasin myös, että vaikka sota on lisännyt myös suomalaisten huolta ja ahdinkoa, se on samalla vahvistanut meillä jo entisestään vahvaa kaveria ei jätetä -henkeä.
Tämän tarkempaa vastausta en uskaltanut kenialaisille antaa, sillä tulevan ennakointi on juuri nyt poikkeuksellisen vaikeaa. Ilokseni olen kuitenkin saanut huomata, että vuosittaista Reilun kaupan viikkoa vietetään Suomessa aivan yhtä suurella innolla kuin ennenkin: Reilua kauppaa pidetään esillä niin kaupungeissa, kunnissa, järjestöissä, seurakunnissa kuin tuotteita myyvissä yrityksissä. Tämä on hieno asia, sillä Reilun kaupan tarjoamia reilumpia kaupankäynnin ehtoja tarvitaan näissä oloissa vielä entistäkin enemmän.
Janne Sivonen
toiminnanjohtaja, Reilu kauppa ry