Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri kirjoittajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Lasse Aho: Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanjasta kohti pysyvää ja kestävää asennemuutosta

Lasse Aho, Olvi Oyj | 04.05.2015

Eräs kuuluisa suomalainen valtiomies totesi aikanaan ”Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku”. Olemme vaiheittain ja lähes huomaamatta ajautuneet tilanteeseen, jossa Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus ja rooli on pienentynyt vuosi vuodelta kuluttajien ostokäyttäytymisessä, myös arkipäivän ostopäätöksissä. Tosiasia tunnustettavaksi on, että muutoksella on selvä ja suora korrelaatio suomalaisten yritysten työllistämis- ja kilpailukykyyn.

Tilanteen ja kehityksen vakavuus on tiedostettu. Hienona osoituksena tästä on Keskon ja Suomalaisen Työn Liiton yhteistyönä syntynyt ”Sinivalkoinen Jalanjälki” -kampanja. Se ei ole ainoastaan upea ja konkreettinen tapa nostaa Suomessa valmistettuja korkealuokkaisia tuotteita näkyvästi esille, vaan se on myös päättäväinen, rohkea ja kauaskatseinen sekä kantaaottava lähestyminen suomalaisuuden puolesta. Onnistuessaan kampanja on yhteiskunnallisesti merkittävä.

Asenteet muuttuvat hitaasti. Ajassa jossa elämme, on olemassa erinomaiset olosuhteet muutokselle, jonka hedelmät nautitaan kaukana tulevaisuudessa.  Tulevaisuudessa, jossa yhä useammat kuluttajat, yhä useammat perheet, nuoret ja vanhat, pitävät kunnia-asianaan valita ensisijaisesti Suomessa valmistettuja tuotteita. He valitsevat suomalaisen aina, kun se on mahdollista.

On tullut ”yhdestoista hetki” nostaa Suomessa valmistettujen tuotteiden rooli asemaan, joka niille kuuluu. Tavoite on puhutella ja haastaa suomalaista kuluttajaa valitsemaan suomalainen tuote ostotilanteessa.

Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja on haaste kaikille osapuolille. Toteutuksessa vaaditaan kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä sekä rohkeaa viestintää ja toteutusta.
Parhaat tuotteet on valittava kampanjaan, sillä laatu vie viestiä parhaiten eteenpäin.  Kuluttajat ovat valveutuneita ja kriittisiä, mutta myös yhä enemmän suomalaisuuden merkityksen ymmärtäviä. Globaalisuuden ja eurooppalaisuuden lisääntymisen vastapainoksi tarvitsemme yhä vahvempaa kotimaista valmistusta, yhä vahvempia suomalaisia brändejä ja yhä enemmän suomalaista omistajuutta. 

On upeaa, että kampanjassa on mukana parhaita suomalaisia brändejä ja yrityksiä, laajalla rintamalla, useita tuoteryhmiä ja toimialoja kattaen. Huolemme on yhteinen, tavoitteemme ovat yhteiset – rakentaa yhä sinivalkoisempaa suomalaista yhteiskuntaa, ylläpitää ja kehittää kansallista kilpailukykyämme ja kyetä työllistämään yhä enemmän suomalaisia Suomessa. Tätä työtä ei saa jättää kesken.

Haluan kiittää kaikkia Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanjaan ja projektiin osallistuvia yrityksiä ja yhteisöjä. Olemme tärkeällä asialla liikkeellä! Kampanja suomalaisen työn puolesta ei ole yhdentekevää, vaan ensiarvoisen tärkeätä. Meillä kaikilla on siinä iso rooli ja iso vaikutusmahdollisuus. Uskon vahvasti, että sekä tämän päivän kuluttajat että erityisesti tulevaisuuden kuluttajat tulevat tämän tärkeän työn palkitsemaan, lisääntyvinä ostoina ja lisääntyvänä hyvinvointina.

Lasse Aho
toimitusjohtaja
Olvi Oyj

Takaisin ylös