Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri kirjoittajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen pirjo.nieminen@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Hyvälle mielelle – vaikkapa mokista

Marja-Liisa Manka | 06.05.2013

Kuulemme mediassa jatkuvasti huonoista uutisista kuten kriiseistä, saneerauksista, stressistä ja kiusaamista. Saatamme alkaa itsekin uskoa, ettemme voi lainkaan vaikuttaa kohtaloomme, vaan Joku Muu kuljettaa meitä navigaattorin lailla. Tämä puolestaan johtaa helposti passiivisuuteen, sairastamiseen ja jopa opittuun avuttomuuteen.


Tutkimusjohtaja, professori Marja-Liisa Manka. Kuvaaja: Marja Ojala.

Se ei kuitenkaan ole kenenkään etu. Jokainen voi vaikuttaa arjen teoilla, eikä se välttämättä edes maksa kuin vaivannäön. Tunteet tarttuvat ihmisestä toiseen. Se, mihin huomio kiinnittyy, kasvaa. Kannattaa siis miettiä, minkälaista mieltä kuljettaa mukanaan.

Tärkeätä olisikin vahvistaa myönteisiä tunteita, koska tutkimusten mukaan se myös laajentaa havaintokykyämme, mahdollistaa luovuuden ja jopa lisää henkilökohtaista terveyttä. Näemme silloin paremmin  metsän puilta ja pystymme keskittymään oleellisimpaan. Samalla myös työnantaja hyötyy suorituskykymme paranemisesta.

Siispä kannattaisi porukalla pohtia, mikä meidän työpaikalla lisäisi työniloa.  Nostaisimmeko esille tähtihetkiä asiakkaiden kanssa, alkaisimmeko kehua toisiamme ja panisimmeko kiertämään myönteisiä juoruja työkavereista heidän selkänsä takana? Mistä voisimme olla kiitollisia? Mikäpä estäisi meitä kertomasta mehevimpiä mokiammekin toisillemme, jottei kaikkien tarvitsisi tehdä samoja virheitä.

Kuinka monta kertaa olenkaan saanut ihmiset hyvälle mielelle, kun en löytänyt isosta marketista myyjää maaliosastolta. Seinällä oli lappu, jossa kehotettiin soittamaan myymälän takana vasemmalla olevasta puhelimesta myyjä paikalle. Etsin ja etsin, en löytänyt kuin vihreän napin, jonka päällä juoksi tikku-ukon kuva. Painoin sitä ja välittömästi tiesin tehneeni virheen. Hälytyssireeni alkoi ulvoa hillittömästi ja takaseinästä pelmahti monta myyjää ja vartijaa kiireen vilkkaa kyselemään, mitä oli tapahtunut.

Minun oli pakko tunnustaa tekoni. ”Etkö sinä osaa erottaa puhelinta napista”, kysyi eräs myyjä. ”Olen vain professori”, vastasin. Sain ainakin nopeasti palvelua, tosin haluamaani maalia ei ollut, enkä pystynyt ruokiakaan keräämään kärryyni, koska hävetti ja pillit soivat koko ajan pilaten keskittymiskyvyn.  Vasta autoon päästyäni repesin nauruun.

FT, YTM Marja-Liisa Manka on Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun tutkimus- ja koulutuskeskus Synergoksen tutkimusjohtaja ja professori. Hän on Vuoden yhteiskuntatieteilijä 2011 ja Hyvän työelämän puolestapuhuja 2011 Työ Terveys Turvallisuus.

Takaisin ylös