Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Ari Akseli: Maltti on valttia, osa 2 - hintakeskustelut

ari akseli | 03.01.2018

Kirjoitin edellisessä blogikirjoituksessani siitä, miten maltti on valttia kaupan juomavalikoiman uudistamisessa.

Nyt muutosten astuttua voimaan näyttää ainakin ensikokemusten perusteella siltä, että maltillisuus on konkretisoitunut kaupan käytävillä: vuoden ensimmäisenä päivänä kauppoihin ei suuntautunut yleisöryntäystä, uudet tuotteet ovat oma pieni osansa kaupan muuta valikoimaa, eivätkä alkoholituotteiden hinnat myöskään tulleet rytinällä alas.

Olemme saaneet viime päivinä useita kyselyjä juuri hinnoitteluun liittyen, ja aihe on ollut monin paikoin isosti esillä. Tässäkin keskustelussa suosisin maltillisuutta ja siksi pyrin avaamaan tässä hinnoittelun perusteita.

Kuten vuodenvaihteen muutoksessa muutenkin, meillä K-ryhmässä hinnoittelun lähtökohtana on ollut vastuullisuus, ja sen lisäksi kaiken hinnoittelun peruslähtökohta eli järkevän tuottotason turvaaminen. Mitä vastuullisuuteen tulee, näkemyksemme mukaan ei esimerkiksi ole vastuullista käyttää vahvoja alkoholituotteita ns. kärkituotteina.

Kun tarkastellaan alkoholin hinnoittelua tarkemmin, muistuttaisin jo lähtökohtaisesti tietyistä raameista: vero ja pantit muodostavat hinnasta keskeisen osan. Kuten eräs kauppiaamme havainnollisti, oluen 24-packissa, joiden hinta voi kaupoissa olla alle 20 euroa, oli jo ennen vuodenvaihteessa tehtyä alkoholiveron korotusta 15 euroa veroja ja 3,60 euroa pantteja. Ennen kuin voidaan pohtia katetta, pitää huomioida vielä edellisten päälle tulevat tuotteen ostohinta kaupalle sekä logistiset kustannukset.

Hintakeskustelua voi hämmentää vielä tällä hetkellä myös kauppiaan mainitsema veronkorotus, joka astui voimaan vuoden alussa. Mikäli varastossa on vielä viime vuoden puolella vanhalla verokannalla ostettuja tuotteita, voidaan nämä tuotteet myydä vielä vanhan veroprosentin mukaisella hinnalla.

Nyt vuoden alussa hinnat varmasti vielä elävät ja hakevat tasoaan, ja lopulta ne asettuvat markkinatilanteeseen pohjautuen. Meillä K-ryhmässä sen lopullisen, hyllyn hintalapussa olevan luvun päättää aina kauppias: kauppiaalle annetaan ketjuvalikoimiin kuuluville tuotteille katto-, eli enimmäisvähittäishinta, jolla tuotteen saa maksimissaan myydä, mutta hän voi kuitenkin oman päätöksensä mukaan halutessaan alittaa tämän hinnan. Hinnat vaihtelevatkin sekä markkinatilanteesta että alueesta riippuen.

”Hintakeskustelun tuoksinassa melkein unohtunut se, mikä oli muutoksessa merkittävintä”

Viime päivinä käydyn hintakeskustelun tuoksinassa on melkein päässyt unohtumaan se, mikä oli muutoksessa kuitenkin merkittävintä: vuodenvaihteen jälkeen asiakkaille on voitu tarjota kaupoissa huomattavasti aikaisempaa laajempi ja laadukkaampi juomavalikoima.

Kuluttajien halu suosia laatua sekä kokeilla eri makuja on yksi keskeinen tekijä Suomessa tapahtuneessa juomakulttuurin muutoksessa. Haluamme olla mukana kehittämässä suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria eurooppalaiseen suuntaan. Tästä syystä panostamme erityisesti esimerkiksi korkealaatuisiin pienpanimoiden valmistamiin tuotteisiin, joissa maku saa nyt muutoksen myötä olla parhaimmillaan.

Positiivinen havainto on ollut se, että suomalaiset asiakkaat ovat omalla ostamisellaan osoittaneet vastuullisuutta ja positiivista harkittua kokeilunhalua myös uusien aavistuksen vahvempien juomien osalta. Vaikuttaa siis vahvasti siltä, että joidenkin tahojen ennustamat pahimmat möröt alkoholinkulutuksen hallitsemattomasta kasvusta eivät ole toteumassa.

Ari Akseli
Toimialajohtaja
Keskon päivittäistavaratoimiala

Takaisin ylös