Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Ari Akseli: Maltti on valttia kaupan juomavalikoiman uudistamisessa

ari akseli | 28.12.2017

Runsaasti julkisuutta saanut uusi alkoholilaki hyväksytään presidentin esittelyssä 28.12.2017. Pääosin laki astuu voimaan maaliskuun alussa, mutta osa muutoksista tapahtuu heti vuoden vaihtuessa uudeksi.

Muutos on maltillinen ja tervetullut, sillä se mahdollistaa laadukkaamman ja monipuolisemman juomavalikoiman tarjoamisen kaupan asiakkaille: tulevaisuudessa myyntiin on mahdollista saada esimerkiksi korkealaatuisia pienpanimotuotteita.

Samalla lakimuutos tukee laajan lähikauppaverkoston olemassaoloa. Se luo pohjan tulevaisuudelle, jossa kivijalkalähikaupat ovat myös jatkossa lähiöiden, kaupunginosien ja kylien todellisia monipalvelupisteitä.

Alkoholin juomakulttuuri on Suomessa muuttunut viime vuosina merkittävästi. Kehitys on osa laajempaa juoma- ja ruokakulttuurin muutosta, joka ei koske pelkästään alkoholia, vaan myös esimerkiksi kahvia ja teetä. Kuluttajat painottavat ostoksissaan aiempaa enemmän laatua, mikä näkyy kaupoissa näidenkin tuotteiden kohdalla laajempina valikoimina.

Uusi alkoholilaki mahdollistaa suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin kehittymisen eurooppalaiseen suuntaan, sillä laajemmat valikoimat parantavat edellytyksiä esimerkiksi pienpanimo-olutkulttuurin vahvistumiselle.

Kaikkiaan alkoholin kokonaismyynnin lasku on jatkunut kymmenen vuotta enkä usko, että nyt tehtävä maltillinen muutos tulee tätä positiivista kehitystä heikentämään. Myös keskustelu limuviinojen ympärillä on saanut kohtuuttoman suuret mittasuhteet – limuviinojen markkinaosuus kaupoissa myytävistä alkoholijuomista on alle 0,1 prosenttia. Esimerkiksi keskisuuren K-Supermarketin valikoimissa on usein useita kymmeniä, ellei jopa satoja pienpanimotuotteita limuviinojen tuotenimikkeiden jäädessä muutamaan. Kesko on joka tapauksessa osaltaan päättänyt, että juomasekoituksia ei tulla käyttämään tarjousmarkkinoinnissa eikä Pirkka-brändin alle tuoda ns. limuviinoja.

"Otamme maltillisen lakimuutoksen vastaan vastuullisesti valikoimaa kehittäen."

Mitä K-ryhmän myymälöiden valikoiman kehittämiseen tulee, tullaan sekin tekemään maltilla. Otamme maltillisen lakimuutoksen vastaan vastuullisesti valikoimaa kehittäen. Arvioimme valikoiman laajuuden rauhassa sen jälkeen, kun uudet tuotteet ovat saapuneet kauppoihin nykyisten tuotteiden rinnalle ja niiden saatavuus on vakiintunut.

Lisäksi on hyvä huomata, että K-ryhmässä kaupoissa olevan perusvalikoiman viimeistelee aina kauppias, joka tuntee asiakkaansa: kauppiaat arvioivat myös itse oman kauppansa valikoiman ja rakentavat sen asiakkaiden toiveet huomioiden. Alkoholilain muutoksen myötä pystymme tarjoamaan kaupoissa laadukkaamman juomavalikoiman ja siten täyttämään asiakkaidemme toiveita entistä paremmin.

Ari Akseli
Toimialajohtaja
Keskon päivittäistavaratoimiala

Tulosta
Takaisin ylös