Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Virpi Viinikainen: Aina vaan tätä plyyshiä!

Virpi Viinikainen | 20.09.2017

Pehmeät paketit eivät serkkuani Samia jouluna jonain seitsemänkymmentäluvun vuonna miellyttäneet ja useamman sellaisen avattuaan kiukustuneena tokaisi: ”Aina vaan tätä plyyshiä!”. Lentävä lausehan siitä sukuumme jäi.

Kiukkuisen pikkupojan tokaisu palasi mieleeni pohtiessani rautakauppa-alan tarjontaa ja kehityskulkua. Mene minne tahansa Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa, niin tarjolla on enemmän tai vähemmän pelkkää plyyshiä eli kuta kuinkin samaa tavaraa tuoteryhmittäin osastoituna - ja mitä isompi liike, sitä parempi.

Törmäsin lehtiartikkelia lukiessani termiin ”cumulative advantage”. Tällä tarkoitetaan sitä, että niin kauan kuin asiakkaiden tarve ja tapa täyttää se säilyvät muuttumattomina, olemassa olevat vahvat brändit vahvistuvat. Kuluttaja-asiakkaiden rautakauppatarpeiden voi arvioida säilyneen melko samankaltaisina näihin päiviin saakka. Tarpeiden muuttumattomuus on siis osaltaan suojellut rautakauppaa ja tuottanut sille ”kumulatiivista etua”. Toisaalta se on myös sallinut muuttumattomana säilymisen.

Kuluttajakäyttäytymisen muutos on kuitenkin selvä. Asiakkaamme eivät enää halua vain ruuvinväännintä, ruuveja, harkkoja, kulmarautoja, lautaa, puunsuojaöljyä ja sivellintä – he haluavat terassin. Eivätkä he halua vain vesieristettä, laattoja, saumausainetta, kalusteita, hanaa ja suihkusarjaa – he haluavat kylpyhuoneen. Ja vielä enemmän – mein Gott! – he haluavat kylpyläelämyksen. Elämyksen!

Välimatka rautakaupan nykytarjonnasta elämysten tuottamiseen vaikuttaa pitkältä. Elefanttia ei tässäkään kuitenkaan pidä yrittää ahmaista kerralla. Palastellaanpa asiakastarpeita siis hieman.

Kodin remonttia ajatellessamme asiakkaina meillä on valita kahdesta vaihtoehdosta: tehdä itse tai teettää ammattilaisella. Kumpaankin sisältyy omat haasteensa. Osaanko, haluanko tai saanko tehdä itse? Mistä löydän luotettavan remonttikumppanin, jonka työn jälki, aikataulussa pysyminen ja laskutus vastaavat odotuksia?

Entistä enemmän asiakkaat päätyvät kodin isommissa remonteissa ammattilaisten apuun. Rakentamisen ja remontoinnin sääntelyn lisääntyessä tämä voi olla ainut mahdollinen vaihtoehto, mutta yhtä usein päätöksen taustalla on omien taitojen puute tai halu käyttää projektiin kuluva aika toisin.

K-Rauta palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaat samasta kauppaverkostosta. Asiakaspohjamme rakentuu siis niiden remonttiyritysten varaan, joita kuluttaja-asiakkaamme eivät löydä kotinsa remontteja suunnitellessaan. Heureka!

Kansainvälinen K-Rauta on Suomen luotetuin rautakauppa-alan brändi. Asiakkainamme on suuri joukko Suomen parhaita remonttiyrityksiä. Käsissämme on tuhannen taalan mahdollisuus ratkaista kuluttaja-asiakkaidemme tutkimuksemme mukaan ”keskimäärin surkean remonttikokemuksen” ongelma.

Nykyteknologiat auttavat tässä kuten tekniset tekstiilit urheilusuorituksessa. Nykyaikaisinkaan teknologia ei kuitenkaan poista hikisen treenaamisen tarvetta huippusuorituksia haettaessa. Rautakaupan henkilöstön rooli ja osaamisvaateet muuttuvat, kun asiakkaat löytävät ison osan tarvitsemastaan tiedosta verkosta. Samalla henkilökohtaisen palvelun arvo nousee. Kaupan henkilöstön tulee olla nykyistä valmiimpi vastaamaan monimutkaisempiin kysymyksiin ja palvella asiakkaita osana asiakkaan koko projektia.

Henkilökohtainen missioni on tehdä työtä stereotyyppisen rautakauppapalvelun mielikuvan muutoksen eteen. Tämä onnistuu tunnistamalla asiakkaidemme tarpeet ja tulevaisuuden ilmiöt, hyödyntämällä tilanteeseen sopivimmat teknologiat sekä huolehtimalla henkilöstömme myyntikunnosta.

Yksi konkreettinen askel uuteen suuntaan on juuri avattu K-Raudan Remonttineuvonta, josta pientäkin kunnostustyötä tekevä ensikertalainen voi kysyä mitä tahansa remontointiin liittyvää. Me näet uskomme, että remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä.

Että rautakaupasta saisi muutakin kuin plyyshiä.

Johtaja Virpi Viinikainen
Kuluttaja-asiakasliiketoiminta, rakentamisen ja talotekniikan kauppa

Tulosta
Takaisin ylös