K-kaupat perustavat nyt uusia verkkokauppoja 15 kaupan viikkotahdilla

Moni käy tänä aikana julkisista paikoista vain kaupassa. Siksi kauppa on merkittävässä roolissa viruksen leviämisen estämisessä. Viruksen leviämisen estämisessä tärkeintä on lähikontaktien välttäminen, ja siksi siihen on keskitytty niin kaupassa kuin verkkokaupan kapasiteettia kasvattamalla.

- Korostamme nyt voimakkaasti sitä, että kauppaan ei voi tulla kipeänä, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli kertoo.

Nousevaan verkkokaupan kysyntään pyritään vastaamaan kaikin keinoin

Erilaisten kuljetuspalveluiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti lyhyessä ajassa. Kysyntä ja halu auttaa asiakkaita ovat saaneet monet uudet K-kaupat avaamaan verkkokauppapalvelun. Tällä hetkellä yli 270 K-ruokakauppaa eri puolilla Suomea tarjoaa asiakkailleen verkkokaupan ja lisää avataan nopealla tahdilla viikoittain. 

Viime viikolla avattiin 15 uutta verkkokauppaa. Uusia verkkokauppoja on haluttu avata myös pienemmille paikkakunnille, kuten Merikarvialle, Tammelaan, Tammisaareen, Korppooseen, Nauvoon, Mänttään, Karstulaan ja Nuorgamiin.

K-Ruoka-verkkokaupan tilausmäärät ovat kasvaneet viime viikkoina merkittävästi ja ruokaa tilataan verkkokaupasta nyt ennätysmääriä. K-Kauppiaat ovat eri puolilla Suomea kehittäneet myös uusia malleja ruokakuljetuksiin yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa.

 Paljon tukea tarvitseville K-ryhmä on avannut uudet neuvonta ja puhelintilauspalvelut, koska erityisesti ikäihmiset sekä heidän läheisensä ovat toivoneet apua ruoan verkkokauppatilausten tekemiseen. Tämän lisäksi K-Ruoka.fi-sivuilla on avattu kattava kauppa-opas yli 70-vuotiaille ja muille koronaviruksen riskiryhmään kuuluville.

- Edelleen viestinnässä kannustamme myös siihen, että ihmiset pitäisivät toisistaan huolta ja auttaisivat naapureja ja muita läheisiä joko käymällä kaupassa tai tekemällä verkkokauppatilauksen toisen puolesta, Ari Akseli muistuttaa.

Kun ruokakauppaan on silti mentävä

Henkilöstön ja asiakkaiden suojaamiseksi ja viruksen leviämisen estämiseksi tehdään tällä hetkellä kaikki mahdollinen ja uusia toimia pyritään kehittämään jatkuvasti nopealla aikataululla. Toimista vain osa näkyy asiakkaille: tärkeässä roolissa ovat esimerkiksi henkilökunnan työohjeistukset. Myös hygieniaan ja siisteyteen kiinnitetään luonnollisesti erityistä huomiota.

Kun koronavirus asiantuntijoiden mukaan leviää pisaratartuntoina lähikontakteissa, on lähikontaktien välttäminen myös kauppa-asioinnissa ratkaisevassa asemassa. Varmistaessaan ruoan saatavuutta ja kauppojen avoinna pysymistä kauppojen työntekijät kohtaavat työssään päivittäin satoja ihmisiä, mikä nostaa riskiä myös virusten kohtaamiselle. Tästä syystä viime päivien valtakunnallinen puheenaihe ovat olleet kassoille nopealla vauhdilla asennettavat suojapleksit.

- Pleksien asennus kassa- tai asiakasinfopisteille on yksi ratkaisu, jota edistetään parhaillaan. Pleksejä on käytössä jo monissa K-ruokakaupoissa ja asennuksia tehdään kiihtyvällä tahdilla koko ajan lisää 1 200 kaupan verkostoomme. Suuremmassa kuvassa keskeistä on löytää toimivia ja turvallisia ratkaisuja, jotka ovat nopeasti levitettävissä ja asennettavissa laajasti kauppoihin, kertoo tilanteesta K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

K-ruokakauppiaat ovat eri puolilla Suomea luoneet paikallista yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä luoneet uusia toimintamalleja. Esimerkiksi riskiryhmien välttämättömään kauppa-asiointiin on järjestetty erillisiä asiointiaikoja jo lähes 600 K-ruokakaupassa. Luvut päivittyvät koko ajan.

Turvallinen kaupassakäynti on kaikkien vastuulla

Vaikka turvallisuutta lisääviä toimenpiteitä pyritään tekemään jatkuvasti, kokonaisuuden kannalta tärkeintä on kaikkien kaupassa olevien ja käyvien sitoutuminen yhteisiin toimintamalleihin: Turvavälin pitäminen, käsien peseminen ja maksaminen kortilla tai lähimaksulla.

- Näistä käytännöistä muistuttavia viestejä, kuin yhteisiä kauppalistoja, on esillä myymälöissämme. Onkin kaikkien meidän vastuulla, että kaupan henkilökunta pysyy terveenä ja voimme palvella asiakkaita myös poikkeusaikana, Akseli sanoo.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös