K:laisen silmin

K-ryhmäläisten havaintoja, kokemuksia ja pohdintoja työelämästä ja maailmasta ympärillämme. Vaihtuvat kirjoittajat ovat K-ryhmän työntekijöitä eri toimialoilta.

Kaupan työkokemuksen hyödyntäminen asiantuntijatehtävissä

Joona Leivo ja Sini-Maria Riitala, K-ryhmän harjoitteluohjelma 2018 | 21.09.2018

Innokkaat, mutta jännittyneet fiilikset kuvaavat hyvin ensimmäistä harjoittelupäiväämme Keskon toimistolla. Aloitimme molemmat tuottajaharjoittelijoina toukokuussa, Sini-Maria K-Supermarketin ja Joona K-Marketin ketjumarkkinoinnissa. Sini-Marian, tuttavallisemmin Simpun, pääasiallinen työtehtävä on ollut työstää K-Supermarketin loppuviikon tarjouslehteä. Joona on puolestaan työskennellyt K-Marketin loppuviikon tarjouslehden sekä digitaalisen sisällöntuotannon parissa. Ensimmäisistä päivistä lähtien omat tiimimme ottivat meidät avosylin vastaan.

Astuimme molemmat taloon vahva kauppatyöskentely ja markkinoinnin opintotausta takataskussamme. Joonan liiketalouden ja markkinoinnin opinnot Saimaan ammattikorkeakoulussa ovat suurimmalta osin olleet projektipainotteista tiimityöskentelyä ammattikirjallisuuden ohella. Sini-Maria opiskelee markkinointia Aalto-yliopistossa, jossa opinnot ovat olleet melko teoriapainotteisia, case-analyysejä unohtamatta. Aloitimme molemmat K-ruokakaupoissa työskentelyn opiskeluiden ohessa jo varhain; Sini-Marian myyjän työtehtävät K-Citymarketissa Espoossa alkoivat kesällä 2013. Joona puolestaan aloitti työnsä kauppiasvanhempiensa K-Supermarketissa Lappeenrannassa kesällä 2007 ja jatkoi myöhemmin K-Marketissa Tampereella.

Toimistomaailmaan astuminen ja siihen tottuminen vei kauppatyöskentelyn jälkeen oman aikansa. Avotoimistossa työskentely on varsinkin aina ruokakaupassa töitä tehneelle Joonalle jotain täysin uutta. Asiakkaiden sijaan ympäröivä tiimi toimiikin päivittäisenä tsemppinä ja sosiaalisena kontaktina. Lukuisat palaverit asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja tiimin kanssa sekä erilaiset järjestelmät ja työkalut tulivat uusina asioina. Siirtymä kaupassa työskentelystä toimistomaailmaan sujui kuitenkin avoimen ja vastaanottavaisen työyhteisön ansiosta erittäin luontevasti.

Tarjouslehden parissa työskennellessä on tärkeää ottaa huomioon, että lehteen tuotettu sisältö puhuttelee kunkin ketjun pääasiallisia asiakasryhmiä. Olemmekin päässeet käyttämään omaa luovuuttamme asiakkaille tuotetussa sisällössä. Tarjousmainonnan lisäksi tarjouslehti on oiva kanava vahvistaa brändimielikuvaa ja tarjota inspiraatioita asiakkaillemme. On ollut hienoa huomata, kuinka meille annetaan rohkeasti vastuuta ja sellaisia työtehtäviä, jotka tukevat omia henkilökohtaisia kehittymistavoitteitamme.

Koemme, että vahva kauppatausta on auttanut meitä ketjutyöskentelyssä muun muassa seuraavin tavoin:

  • Pitkä kokemus asiakasrajapinnassa työskentelystä on auttanut meitä toteuttamaan erityisesti K-ryhmän arvoa ”asiakas ja laatu kaikessa mitä teemme”.

  • Jatkuva vuoropuhelu asiakkaiden kanssa on auttanut meitä ymmärtämään erilaisten asiakasryhmien tarpeita ja tunnistamaan niihin sopivia ratkaisuja.

  • K-ryhmän ketjutoiminta sekä kauppiasvetoinen kauppamalli hahmottuivat meille jo kaupassa työskentelyn aikana.

  • Suuri osa ruokakaupassa käytettävästä sanastosta ja järjestelmistä olivat tuttuja ketjunetistä SAP:iin ja KEVA:an.

Näiden oppien ja kokemusten hyödyntäminen on ollut tärkeä osa työpanostamme työharjoittelussa ketjumarkkinoinnin parissa. Olemme voineet tuoda esille uusia näkökulmia ja myyjän työssä ilmi tulleita ideoita sekä haasteita ja pureutua niihin yhdessä tiimiemme kanssa.

Kaupassa työskentelyn lisäksi olemme kokeneet, että markkinoinnin opinnoistamme on ollut hyötyä harjoitteluohjelman aikana. Joonan opintoihin on kuulunut mm. markkinointiosuuskunnan perustaminen yhdessä reilun parinkymmenen muun opiskelijan kanssa. Markkinointiosuuskunta tarjosi yrityksille erilaisia markkinointipalveluja, kuten logojen suunnittelua, somemarkkinointia sekä innovointi- ja tapahtumapalveluita. Näin pääsi oppimaan markkinoinnin saloja jo käytännössä, yhdessä tekemällä. Sini-Marian opinnot pitävät sisällään kursseja mm. kuluttajakäyttäytymisestä ja -kulttuurista, brändin hallinnasta sekä strategiasta. On ollut myös mahtavaa päästä tekemään käytännön asioita ja peilata niitä opittuun teoriaan.

Nyt harjoittelumme päättyessä voimme todeta saaneemme uskomattoman paljon käytännön kokemusta ja uusia oppeja markkinoinnissa työskentelystä. Palaamme molemmat markkinoinnin opintojemme pariin uusien eväiden kera. Harjoitteluun lähteminen avarsi perspektiiviämme Keskosta ja koko kaupan alasta entisestään. Joona aikoo piakkoin hakea Keskon kauppiasvalmennukseen ja Sini-Maria sai harjoitteluohjelmastaan uusia ideoita graduaan varten. Voimme ehdottomasti suositella K-ryhmän harjoitteluohjelmaa myös muille kaupan työntekijöille. Opintojen ohella tehty työ ei taatusti mene hukkaan.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös