Rakentamisen ja talotekniikan kaupan strategia

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan strategisena päämääränä on entistä vahvempi asema Pohjois-Euroopassa. Varmistaaksemme vahvan perustan kansainvälisen kasvustrategiamme toteuttamiselle keskityimme vuonna 2018 kannattavuuden parantamiseen yritysostoilla ja toimintojen virtaviivaistamisella.

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan toimiala on Pohjois-Euroopan johtava rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimija. Vuoden 2018 aikana vahvistimme maakohtaista fokusta johtamismallissamme sekä liiketoiminnassamme. Maakohtaisten strategioiden toteuttaminen eteni hyvin: Suomessa Onnisen hyvä myynnin kehitys on jatkunut, samoin K-Raudan tuloskehitys on ollut vahvaa. Vapaa-ajan kaupassa Intersport ja Kookenkä -ketjut säilyttivät asemansa maan johtavina urheilu- ja  kenkäkaupan ketjuina. Budget Sport ja The Athlete`s Foot -ketjut kasvattivat myyntiään.

Toimialan muissa toimintamaissa markkina-asemamme vaihtelee merkittävästi. Norjassa haimme aktiivisesti kannattavuuden kasvua ja toteutimme vuoden aikana Byggmakker-ketjuun yhteensä kaksi kohdennettua yritysostoa ja sovimme yhdestä. Näiden kautta pystyimme kasvattamaan liikevoittoamme merkittävästi. Ruotsissa jatkoimme aktiivisesti toimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi. Puolassa liiketoiminta on kääntynyt voitolliseksi. Baltiassa Kesko Senukain vahva myynnin kehitys jatkui ja kannattavuus parani.

Tavoitteenamme on tarjota jokaisen asiakassegmentin tarpeisiin paras kokonaisuus verkkokaupan, sähköisten palveluiden, ammattitaitoisen myynnin ja kattavan myymäläverkoston tehokkaalla yhteistoiminnalla. Kehitämme digitaalisia palveluitamme jatkuvasti. Erityisesti Onnisen teknisen tukkukaupan asiakkaita palveleva verkkokauppa OnnShop on kehittynyt hyvin.

Digitaalista jalansijaamme edelleen vahvistaaksemme ostimme 1A Groupin, joka on yksi Baltian johtavista verkkovähittäiskaupan toimijoista. Kaupan myötä nousimme Baltian suurimmaksi vähittäiskaupan monikanavaiseksi toimijaksi ja saimme kattavan verkkokauppa-alustan asiakkaidemme palvelemiseen Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Vuoden aikana fokusoimme liiketoimintaa myymällä Venäjän rautakauppatoiminnot ja sovimme Baltian konekaupan tytäryhtiön jäljellä olevan osuuden sekä Konekesko Oy:n Suomen maatalouskoneliiketoiminnan myynnistä.

Yrityskauppojen myötä rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialalla on entistä paremmat mahdollisuudet hakea uusia mahdollisuuksia kasvuun sekä kannattavuuden parantamiseen Pohjois-Euroopan vakailla markkinoilla.

Megatrendit ja strategiset painopisteet

Megatrendit

  • Konsolidoituvat markkinat
  • Rakentamisen ulkoistaminen ammattilaisille
  • Korjausrakentamisen kasvu
  • Uudet toimijat markkinoille
  • Digitaalisuuden merkityksen kasvu asiakaspolussa

STRATEGINEN TAVOITE

MITÄ TEEMME

Maakohtainen fokus ja maakohtaiset strategiset toimenpiteet 

  • Suomi: Keskitymme markkinajohtajuuden tuoman potentiaalin täyteen hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen: laajennamme Onnisen myymäläverkostoa ja K-Raudoissa keskitymme kauppakohtaisen liikeidean kehittämiseen.
  • Norja: Haemme myynnin ja kannattavuuden kasvattamista vahvistamallaByggmakkerin liiketoiminta- ja johtamismallia
  • Ruotsi: Jatkamme toimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi
  • Baltia ja Valko-Venäjä: Keskitymme kauppaverkoston kasvattamiseen ja uudistamiseen
  • Puola: Kehitämme liiketoimintaa systemaattisesti

Kolmen erilaisen asiakassegmentin palveleminen niille ominaisten asiakastarpeiden mukaisesti 

  • Jatkamme digitaalisten kanavien kehitystä asiakassegmenttikohtaisesti
  • Haemme parasta asiakaskokemusta kaikissa kanavissa

Synergioiden hakeminen

  • Haemme aktiivisesti synergioita toimintamaidemme sisällä muun muassa tukitoiminnoissa sekä toimintamaidemme välillä esimerkiksi hankinnassa, digitaalisissa palveluissa ja konseptikehityksessä

Orgaaninen kasvu ja kannattavuuden parantaminen 

  • Jatkamme systemaattisesti kasvua ja kannattavuuden parantamista tukevia toimenpiteitä
  • Kasvatamme omien merkkien roolia

Kohdennetut yritysostot

  • Jatkamme yritysostoja valituilla markkinoilla ja valituissa segmenteissä

Markkinat ja markkinaosuudet

Rautakaupan markkinat maittain, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

 

Markkina-alue

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Suomi 

3,2 mrd. euroa (+1,4 %), (RaSi ry)

42 % (RaSi ry)

STARK, S-ryhmä, Bauhaus

Ruotsi 

4,8 mrd. euroa (+2,4 %), (HUI&Byggmaterialhandlarna ja Keskon oma arvio)

4 %*

Bauhaus, Beijer, Byggmax, XL Bygg, Optimera, Woody

Norja 

5,1 mrd. euroa (+4,6 %), (Virke)

10 % (Virke)

Optimera, Mestergruppen, Coop, Maxbo

Viro 

0,6 mrd. euroa (+5,9 %)**

16 %**

Espak, Bauhof, Ehituse ABC

Latvia 

0,6 mrd. euroa (+13,3 %)**

12 %**

Depo, Kursi

Liettua 

1,1 mrd. euroa (+6,5 %)**

34 %**

Ermitazas, Moki-Vezi, Depo

Valko-Venäjä 

1,2 mrd. euroa (+14,5 %)*

11 %*

Mile, Materik, Praktik

* Keskon oma arvio

**K-Senukai valikoima, Keskon oma arvio

 

Onnisen markkinat maittain, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

Markkina-alue

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Suomi

2,2 mrd. euroa (+4,1 %), (STK, LVI-TEK)

38 % (STK, LVI-TEK)

Dahl, Ahlsell, SLO, Rexel

Ruotsi 

3,7 mrd. euroa (+4,5 %), (SEG, RGF)

4 % (SEG, RGF)

Dahl, Ahlsell, Elektroskandia, Rexel

Norja

1,3 mrd. euroa (+5,1 %), (EFO, sähkötekninen kauppa)

18 % (EFO) 

Elektroskandia, Solar, Ahlsell, Berggård Amundsen

Puola

5,2 mrd. euroa (+10,0 %)*

5 %*

GC Group (BIMs, HTI, Hydrosolar), Tadmar, Grudnik, TIM, Kaczmarek, Alfa Elektro, Grodno

Viro

0,4 mrd. euroa (+7,5 %)*

13 %*

FEB (Ahlsell), SLO, W.E.G (Würth)

Latvia

0,4 mrd. euroa (+6,2 %)*

5 %*

Sanistal, EVA-SAT, SLO, Energokomplekss

Liettua

0,5 mrd. euroa (+6,4 %)*

3 %*

Sanistal, Dahlgera, Elektrobalt, SLO

* Keskon oma arvio

 

Vapaa-ajankaupan markkinat Suomessa, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

Markkina

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Urheilukauppa

Noin 0,9 mrd. euroa (+1,5 %), (TMA ja Keskon oma arvio)

Intersport, Budget Sport, The Athlete's Foot ja Kesport
28 %* 

Stadium, XXL, Sportia, hypermarketit

Jalkinekauppa

Noin 0,3 mrd. euroa (-7,6 %), (TMA ja Keskon oma arvio)

Kookenkä ja Kenkäexpertti
10 %*

Muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat

* Keskon oma arvio

 

ONNINEN
Onninen palvelee teknisen tukkukaupan yritysasiakkaita ja on Suomessa alansa markkinajohtaja. Onninen tarjoaa kattavan valikoiman tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infra-alan toimijoille ja jälleenmyyntiasiakkaille. Onninen Express-myymäläverkoston, tehokkaiden logististen kokonaisratkaisujen ja monikanavaisen asiointikokemuksen kautta Onninen on ammattilaisen luotettava kumppani.

Onninen Express -myymälöitä ja Onnisen myyntipisteitä on Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa yhteensä noin 150. Lisäksi Onninen palvelee ammattilaisia kattavasti sähköisten kanavien kautta.

K-RAUTA
K-Rauta on rautakaupan markkinajohtaja ja tutkitusti Suomen luotetuin rautakauppaketju. Ketjun asiakkaita ovat ammattirakentajat ja kuluttajat. K-Raudalla on maan kattavin myymäläverkosto ja monipuolinen verkkokauppa. K-Rauta tarjoaa rakentamisen, remontoinnin, pihan ja puutarhan sekä sisustamisen ja kodin kalustamisen tuotteet ja palvelut.

K-Raudan asiantuntijat haluavat tehdä rakentamisesta, remontoinnista ja rautakauppa-asioinnista yllättävän helppoa kuluttajille ja antaa ammattirakentajille lisää aikaa tehokkaaseen työntekoon. Suomessa K-Raudat toimivat kauppiasyrittäjämallilla. K-Raudalla on Suomessa 135 ja Ruotsissa 17 kauppaa.

RAUTAKESKO YRITYSPALVELU
Rautakesko Yrityspalvelun asiakkaita ovat valtakunnalliset ja suuret alueelliset rakennusliikkeet, kiinteistöhuoltoyhtiöt, taloteollisuus ja muut yritysasiakkaat. Yrityspalvelun vahvuutena ovat laajat rautakauppatuotteiden valikoimat ja kiinteä yhteistyö K-Rauta-verkoston kanssa, jonka kautta varastotoimitukset kulkevat.

BYGGMAKKER
Byggmakker on Norjan johtavia rautakauppatoimijoita ja palvelee ammattirakentajia ja kuluttajia. Byggmakkerilla on 65 kauppaa sisältävä verkosto. Byggmakkerilla on vahva yritysasiakasosaaminen paikallisesti ja maanlaajuisesti. Noin puolet myymälöistä on Keskon omistuksessa ja puolet toimii kauppiasmallilla.

K-SENUKAI
Kesko Oyj:n yhteisyritys Kesko Senukai on Baltian johtava rautakauppatoimija ja yksi Baltian johtavia verkkokauppatoimijoita Virossa, Latviassa ja Liettuassa. K-Senukai-ketju tarjoaa Baltiassa kuluttajille ja ammattirakentajille laajan valikoiman rakentamiseen ja asumiseen liittyviä tuotteita. Yhteensä Kesko Senukain kauppaverkostoon Baltiassa kuuluu 39 K-Senukai kauppaa Latviassa ja Liettuassa, kahdeksan K-Rauta-kauppaa Virossa ja verkkokauppa.

OMA 
Valko-Venäjän suurin rautakauppaketju OMA palvelee ammattirakentajia ja kuluttajia. OMA-ketju tarjoaa laajan valikoiman asumiseen ja rakentamiseen liittyviä tuotteita. Ketjulla on 17 kauppa Valko-Venäjällä.

KONEKESKO
Kesko Oyj tiedotti 6.7.2018 myyvänsä jäljellä olevan osuuden Baltian konekaupan tytäryhtiöistä ja Konekesko Oy:n Suomen maatalouskoneliiketoiminnan. Kauppa odottaa kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

VAPAA-AJANKAUPAN KETJUT

INTERSPORT
Intersport on Suomen urheilukaupan markkinajohtaja ja tutkitusti Suomen luotetuin urheilukauppa. Intersport-ketjuun kuuluu 54 kauppaa ja kattava verkkokauppa. Ketjun menestys perustuu urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden laajoihin valikoimiin, hyvään palveluun, laadukkaisiin tuotteisiin, monipuolisiin huoltopalveluihin sekä asiantuntevaan asiointiin niin kaupassa kuin verkossakin.

BUDGET SPORT
Budget Sport -kauppoja on kymmenen eri puolilla Suomea. Kauppojen tavoitteena on tarjota asiakkailleen urheilukaupan tuotteita nopeammin, helpommin ja edullisemmin kuin kilpailijansa. Monipuolinen verkkokauppa täydentää asiakaskokemuksen.

THE ATHLETE’S FOOT
The Athlete’s Foot toimii urheilullisten vapaa-ajanjalkineiden sekä vaatteiden jälleenmyyjänä. Ketju edustaa maailman tunnetuimpia urheilumerkkejä sekä -malleja Suomessa. Ketjulla on kuusi kauppaa ja verkkokauppa.

KOOKENKÄ
Kookenkä on Suomen suurin ja luotetuin koko perheen kenkäkauppaketju. Ketjun 36 myymälää ja verkkokauppa kattavat koko maan.

Onnisen yhteistyöketjut

Elfin-ketju on itsenäisten sähköurakoitsijoiden muodostama valtakunnallinen yhteenliittymä. Elfin-ketju tarjoaa asiakkailleen sähköalan tuotteita ja palveluja ja siihen kuuluu yli 220 itsenäistä sähköurakoitsijaa Suomessa.

Hanakat-ketju on itsenäisten LVI-alan yrittäjien muodostama suomalainen jälleenmyyntiketju. Ketjuun kuuluu noin 80 itsenäistä yrittäjää, jotka tarjoavat kuluttajille suunnattuja LVI-ratkaisuja ja kokonaispalveluita.

Elfag-ketju on yksi Norjan suurimmista sähköurakoitsijaketjuista. Elfag-ketjuun kuuluu noin 120 yritysjäsentä.

  Lukumäärä Myynti (alv 0 %) (proforma)*,
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2018 2017 2018 2017
K-Rauta, Suomi 135 136 1 055 1 033
Rautakesko Yrityspalvelu  -  - 262 248
Onninen, Suomi 56 53 897 829
Konekauppa, Suomi  -  - 28 30
Vapaa-ajankauppa, Suomi** 141 146 284 285
Suomi yhteensä 332 335 2 526 2 425
K-Rauta, Ruotsi 18 17 175 200
Onninen, Ruotsi 13 18 156 201
Byggmakker, Norja 65 82 520 642
Onninen, Norja 25 25 272 291
Kesko Senukai, Baltia 40 39 642 553
Onninen, Baltia 15 15 77 69
Konekauppa, Baltia   -  - 147 135
OMA, Valko-Venäjä 17 17 128 120
Onninen, Puola 36 35 240 218
Muut maat yhteensä  229 248 2 358 2 430
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 561 583 4 884 4 855

* Pro forma –vertailuluvut on laskettu havainnollistamaan tilannetta, jossa 2017 aikana toteutuneet K-maatalous-liiketoiminnan, Asko ja Sotka –huonekalukaupan, Yamarin-veneliiketoiminnan ja Yamaha-edustuksen myynti sekä muut Konekaupan liiketoimintojen myynnit sekä keväällä 2018 lopetettu Venäjän rautakauppaliiketoiminta sekä syksyllä 2018 toteutunut 1A Groupin hankinta, olisivat toteutuneet 1.1.2017. 

** Sisältää Kesport- ja Kenkäexpertti -kaupat 32 (35) kpl.

Lisäksi rakentamisen ja talotekniikan kaupat tarjoavat asiakkailleen verkkokaupan palveluita.      
Kaksi Onnisen kauppaa Suomessa ja yksi Onnisen kauppa Ruotsissa toimii samassa toimipisteessä K-Raudan kanssa.      
         
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan avainlukuja 2018 2017
Liikevaihto, milj. e     4 103 4 302
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa     3 728 3 639
Erikoiskauppa     375 663
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e       98,4 95,2
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa     92,4 78,9
Erikoiskauppa     6,0 16,2
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen     2,4 2,2
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa     2,5 2,2
Erikoiskauppa     1,6 2,4
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk     10,3 10,3
Investoinnit, milj. e     200,7 63,7
Henkilökunta keskimäärin     11 663 11 967
 
Kiinteistöt 2018 2017
Omistuskohteet, pääomat, milj. €   169 329
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²   235 393
Vuokrakohteet, vuokravastuu, milj. €   904 786
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²   1 169 1 115
Takaisin ylös