Rakentamisen ja talotekniikan kaupan strategia

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan strategisena päämääränä on entistä vahvempi asema Pohjois-Euroopassa. Koronaepidemia alkoi vaikuttamaan liiketoimintaamme merkittävästi maaliskuun 2020 puolivälistä alkaen, mutta vaikutukset rakentamisen ja talotekniikan kaupan myyntiin kokonaisuutena ovat toistaiseksi olleet maltilliset. Yritysasiakaskauppa sekä rautakaupassa että Onnisella on jatkunut odotettua vahvempana ja K-Raudan kuluttaja-asiakaskauppa on kehittynyt poikkeustilanteen aikana ennakoitua paremmin.

Jatkamme kasvustrategian määrätietoista toteutusta, mutta tällä hetkellä toimintamme painopiste on koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen hallinnassa. Olemme koonneet tietoa koronaepidemian vaikutuksista Keskon liiketoimintaan Toimintaympäristö-sivulle.  

 

Strategiset tavoitteemme:

STRATEGINEN TAVOITE

MITÄ TEEMME

Maakohtainen fokus ja maakohtaiset strategiset toimenpiteet 

  • Suomi: Keskitymme markkinajohtajuuden tuoman potentiaalin täyteen hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen: laajennamme Onnisen palvelua ja K-Raudoissa keskitymme kauppakohtaisen liikeidean jalkauttamiseen. Kehitämme aktiivisesti vapaa-ajankaupan monikanavaista liiketoimintaa
  • Norja: Haemme myynnin ja kannattavuuden kasvattamista kehittämällä Byggmakkerin liiketoimintaa
  • Ruotsi: Jatkamme toimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi. Hyödynnämme yrityskauppojen synergiaetuja ja palvelemme kattavasti kolmea asiakassegmenttiämme
  • Baltia ja Valko-Venäjä: Keskitymme kauppaverkoston kasvattamiseen ja uudistamiseen
  • Puola: Kehitämme liiketoimintaa systemaattisesti

Kolmen erilaisen asiakassegmentin palveleminen niille ominaisten asiakastarpeiden mukaisesti 

  • Jatkamme digitaalisten kanavien kehitystä asiakassegmenttikohtaisesti
  • Haemme parasta asiakaskokemusta kaikissa kanavissa

Synergioiden hakeminen

  • Haemme aktiivisesti synergioita toimintamaidemme sisällä muun muassa logistiikassa, tukitoiminnoissa sekä toimintamaidemme välillä esimerkiksi hankinnassa, digitaalisissa palveluissa ja konseptikehityksessä
  • Hyödynnämme yritysostojen integroinnista saatavat synergiaedut

Orgaaninen kasvu ja kannattavuuden parantaminen 

  • Jatkamme systemaattisesti kasvua ja kannattavuuden parantamista tukevia toimenpiteitä
  • Kasvatamme omien merkkien roolia

Kohdennetut yritysostot

  • Jatkamme yritysostoja valituilla markkinoilla ja valituissa segmenteissä

Liiketoimintaympäristö

  • Konsolidoituvat markkinat
  • Rakentamisen ulkoistaminen ammattilaisille
  • Korjausrakentamisen kasvu
  • Uudet toimijat markkinoille
  • Digitaalisuuden merkityksen kasvu asiakaspolussa

 

Vertailukelpoiset luvut, ilman erikoiskauppaa

 

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2019 vuosikertomuksesta.

Markkinat ja markkinaosuudet 2019

Rautakaupan markkinat maittain, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

 

Markkina-alue

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Suomi 

3,2 mrd. euroa (-0,6 %), (RaSi ry)

43 % (RaSi ry)

STARK, S-ryhmä, Bauhaus

Ruotsi 

4,8 mrd. euroa (+3,0 %), (Byggmaterialhandlarna ja Keskon oma arvio)

8 %*

Beijer, XL Bygg, Optimera, Woody, Bauhaus, Byggmax, Bolist

Norja 

5,0 mrd. euroa (+4,6 %), (Virke ja Keskon oma arvio)

10 % *

Optimera, Mestergruppen, Coop, Maxbo

Viro 

0,6 mrd. euroa (+5,5 %)**

19 %**

Espak, Bauhof

Latvia 

0,6 mrd. euroa (+0,9 %)**

17 %**

Depo, Kursi

Liettua 

1,1 mrd. euroa (+5,9 %)**

36 %**

Ermitazas, Moki-Vezi, Depo

Valko-Venäjä 

1,4 mrd. euroa (+9,1 %)*

11 %*

Mile, Materik, Praktik

* Keskon oma arvio

**K-Senukain valikoima, Keskon oma arvio

 

Onnisen markkinat maittain, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

Markkina-alue

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Suomi

2,2 mrd. euroa (+1,1 %), (STK, Talteka)

38 % (STK, Talteka)

Dahl, Ahlsell, SLO, Rexel

Ruotsi 

2,1 mrd. euroa (+3,1 %), (SEG, sähkötekninen tukkukauppa)

5 % (SEG)

Dahl, Ahlsell, Elektroskandia, Rexel

Norja

1,4 mrd. euroa (+3,0 %), (EFO, sähkötekninen kauppa)

17 % (EFO) 

Elektroskandia, Solar, Ahlsell, Berggård Amundsen, Otra

Puola

5,1 mrd. euroa (+3,0 %)*

5 %*

GC Group (BIMs, HTI, Hydrosolar), Grudnik, TIM, Kaczmarek, Alfa Elektro, Grodno

Viro

0,4 mrd. euroa (+8,6 %)*

11 %*

FEB (Ahlsell), W.E.G (Würth), Dahl, Esvika, SLO

Latvia

0,4 mrd. euroa (+11,5 %)*

5 %*

Sanistal, EVA-SAT, Energokomplekss, SLO

Liettua

0,6 mrd. euroa (+5,4 %)*

3 %*

Sanistal, Dahlgera, Elektrobalt, SLO

* Keskon oma arvio

 

Vapaa-ajankaupan markkinat Suomessa, niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %) sekä markkinaosuus ja pääkilpailijat

Markkina

Markkinan koko ja sen kehitys

Markkinaosuus

Pääkilpailijat

Urheilukauppa

Noin 0,9 mrd. euroa (-0,3 %), (Muoti- ja urheilukauppa ry ja Keskon oma arvio)

Intersport, Budget Sport, The Athlete's Foot ja Kesport
28 %* 

XXL, Stadium, hypermarketit ja verkkokaupat

Jalkinekauppa

Noin 0,3 mrd. euroa (-2,6 %), (Muoti- ja urheilukauppa ry ja Keskon oma arvio)

Kookenkä ja Kenkäexpertti
10 %*

Muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat

* Keskon oma arvio

  Lukumäärä Myynti (alv 0 %) (proforma)*,
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2019   2019 Muutos, %
K-Rauta, Suomi 131   1 075,1 1,9
Rautakesko Yrityspalvelu  -    255,5 -2,4
Onninen, Suomi 57   926,6 3,3
Vapaa-ajankauppa, Suomi 107   283,5 -0,2
Suomi yhteensä 295   2 540,7 1,7
K-Rauta, Ruotsi 18   164,3 -6,3
K-Bygg, Ruotsi 34   204,4 -2,3
Onninen, Ruotsi -   99,4 17,7
Byggmakker, Norja 63   485,6 -6,6
Onninen, Norja 18   258,1 -5,1
Kesko Senukai, Baltia 42   723,1 12,6
Onninen, Baltia 17   85,4 10,5
Konekauppa, Baltia   -    131,4 -10,4
OMA, Valko-Venäjä 17   146,6 14,4
Onninen, Puola 36   238,3 -0,8
Muut maat yhteensä  245   2 536,5 1,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 540   5 077,2 1,7
Lisäksi rakentamisen ja talotekniikan kaupat tarjoavat asiakkailleen verkkokaupan palveluita.      
Kaksi Onnisen kauppaa Suomessa ja yksi Onnisen kauppa Ruotsissa toimii samassa toimipisteessä K-Raudan kanssa.        
         
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan avainlukuja Liukuva
12 kk
6/2020
2019 2018
Liikevaihto, milj. e   4 421,1 4 331,1 4 102,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa   - 3 984,5 3 728,0
Erikoiskauppa   - 346,7 374,6
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e     175,6 142,8 126,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa   - 133,3 117,5
Erikoiskauppa   - 9,5 9,3
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen   4,0 3,3 3,1
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ilman erikoiskauppaa   - 3,3 3,2
Erikoiskauppa   - 2,7 2,5
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk   8,8 7,4 7,9
Investoinnit, milj. e   80,5 332,7 200,7
Henkilökunta keskimäärin   - 12 630 11 668
 
Kiinteistöt   2019 2018
Omistuskohteet, pääomat, milj. €   222 169
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²   298 235
Vuokrakohteet, vuokravastuu, milj. €   758 748
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²   1 253 1 169
Takaisin ylös