“Kerran etsittiin keino päästä kotiin” – Help Desk -lempinimellä tunnettu Krisu syttyy aidoista kohtaamisista asiakkaiden kanssa

Myyjänä Kelly “Krisu” Kalda, 30, saattaa olla vanhemman herrasmiehen päivän ainut keskustelukumppani tai turhautuneen asiakkaan illan pelastaja. Monipuolisesta ja haasteita tarjoavasta työstä nauttiva Krisu on löytänyt myyjän ammatista uran, jossa tavoitteellinen eteneminen on mahdollista.

Krisu on viikonloppuvuorossa, kun vanhempi mies saapuu K-Citymarket Eastonin asiakaspalvelupisteelle. Mies kysyy, mitä voi tehdä, kun on unohtanut avaimensa ja puhelimensa kotiin. Kotona häntä odottaa huonovointinen puoliso. Miten hän pääsee nyt kotiinsa sisälle?

– Ei siinä mitään, mä rupean googlaamaan huoltoyhtiöitä ja kolmannella kerralla tärppää oikea puhelinnumero, josta saan ovenavaajan sinne paikalle. Asiakas kiitteli vuolaasti. Että ihan laidasta laitaan tulee ongelmia ratkaistavaksi, kertoo Krisu.

Näin hän kuvaa työnsä merkitystä. Krisu työskentelee K-Citymarket Eastonin kassatoimistossa ja toimii asiakaspalvelupäällikön varahenkilönä. Työssä asiakaskohtaamiset ja ongelmanratkaisu ovat keskiössä.

Mutta mikä ihme on kassatoimisto? Mitä siellä tehdään?

– Haha, se pitäisikin monen tulla itse näkemään ja kokemaan. Tuntuu että moni ei varmaan tiedäkään, vastaa Krisu.

Selvitetään siis!

Vastuussa jouhevasta kaupankäynnistä

Ratkaisuhakuisuus, innostus, positiivinen asenne ja räiskyvä persoona. Näin voi kuvailla Krisua, joka itse kertoo olevansa “vähän jokapaikan höylä”.

Krisun laajaan työnkuvaan myyjänä kuuluu kaikkea aina työvuoropaikkauksesta kirjanpitoon, käteisvarojen hallinnasta asiakaspalveluun ja esihenkilöä avustavista tehtävistä perinteiseen kassatyöskentelyyn. Työpäivät vaihtelevat vuorojen mukaan ja seuraavan päivän haasteita ei pysty arvaamaan ennalta. Se on Krisun mukaan työssä parasta.

– Vaihtelevuus tuo lisämaustetta työhön. Tykkään kun on monipuolista ja paljon erilaisia työtehtäviä eri vuoroissa. Siinä pitää osata vaihtaa roolista toiseen työvuorosta riippuen, Krisu kuvaa.

Työ kassatoimistossa ja asiakaspalvelijana vaatii organisointitaitoja ja kykyä priorisoida omaa tekemistä. Päivän aikana voi tulla useita keskeytyksiä, joista on osattava valita kiireisin.

– Jos esihenkilöitä ei ole paikalla, niin me kassatoimistossa ollaan vastuussa jouhevasta kaupankäynnistä. Jos kassatoimistossa ei ole työntekijää, kaupan arki ei pyöri eivätkä ovet avaudu. Välillä sitä on 10 narua kädessä, Krisu sanoo.

Kassatoimistovuorossa Krisu seuraa aktiivisesti asiakasvirtaa ja koordinoi henkilöstöä tarpeen mukaan. Vastapainona ovat asiakaspalveluvuorot, joissa sekä myydään Veikkausta, palvellaan postissa, hoidetaan tuotteiden vaihtoja ja palauksia että ratkotaan asiakkaiden ongelmia maan ja taivaan väliltä.

– Asiakaspalvelussa me otetaan vastaan ne asiakkaiden haasteet, joita ei kassalla osata ratkoa. Sanotaankin aina, että on ongelma mikä tahansa, me selvitetään kyllä!

Miltä näyttää myyjän ura? – Toiveiden sanoittamista ja potentiaalin toteuttamista

Tavoitteellinen eteneminen uralla oli Krisun mielessä jo heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Kuten moni muukin, hän aloitti kassalla, mutta ilmaisi nopeasti toiveensa kouluttautua myös vaativampiin tehtäviin.

– Kerroin heti alussa, mitä osaan ja mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Toiveita kuunneltiin. Pian pääsin etenemään asiakaspalveluun ja siitä noin 1,5 vuoden päästä kassatoimistoon, Krisu kertoo.

Krisu on edennyt K:ssa neljän vuoden aikana määrätietoisesti etappi kerrallaan. Kassatoimistoon pääsemisen jälkeen tulivat osaksi työnkuvaa myös esihenkilöä eli asiakaspalvelupäällikköä avustavat työtehtävät. Näitä ovat muun muassa työvuorosuunnittelu, haastattelut ja perehdyttäminen.

Jokaiseen uuteen työtehtävään Krisu on saanut koulutuksen. Juuri nyt hänellä on työn alla asiakaspalvelupäällikön varahenkilövalmennus ja oppisopimuksella suoritettava merkonomin tutkinto.

– Parasta oppisopimuskoulutuksessa on mahdollisuus tehdä näyttöjä osana työtä sekä opiskelukaverit, jotka ovat myös Cittareista. Meillä on opinnoissa läsnä koko Suomen laajuinen K-yhteisö: etäisin osallistuja taitaa olla Oulusta tai Rovaniemeltä, Krisu kertoo.

Tarjotut kehittymismahdollisuudet olivat Krisulle yksi keskeisimpiä syitä, miksi hän haki K-ryhmälle töihin. Ne ovat olleet myös se, mikä on saanut hänet jäämään. Seuraavana etappina Krisulla on asiakaspalvelupäällikön työt.

Ei vain myyjä ja asiakas, vaan tärkeä arjen vuorovaikutussuhde

Krisulle aiemmat työt kaupan alalla ovat antaneet hyvän osaamispohjan myyjän ammattiin. Hän kuitenkin korostaa, että oma potentiaali on aina pystyttävä näyttämään.

– Eteneminen uralla on paljon kiinni omasta halusta tehdä työtä ja oman työn jäljestä. Pitää miettiä, miten muut näkevät sinun potentiaalin. Tärkeää on kiinnostus omaa työtä kohtaan ja että on luotettava tiimipelaaja, joka tarttuu haasteisiin, Krisu tiivistää.

Krisulle osa hyvän myyjän ammattitaitoa on pysähtyminen arjen kohtaamisten äärelle – niin työkavereiden kuin asiakkaiden kanssa.

– Mä olen ongelmanratkaisija ja haluan auttaa muita. Ehkä siitä kertoo jotain, että työkaverit kutsuvat mua “Help Deskiksi”, Krisu naurahtaa.

“Help Desk” -Krisu ei odottele vastauksen tipahtamista taivaalta, vaan lähtee etsimään sitä itse. Pitkäjänteisyys, stressinsietokyky ja uuden oppiminen nopeasti ovatkin hänen vahvuuksiaan. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse itse tietää, sillä työkavereilta voi aina kysyä apua.

Sosiaalisena ihmisenä Krisu nauttii siitä, että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä, ja asiakaspalvelua hän kuvaa intohimokseen. Krisu pyrkii kuuntelemaan jokaista asiakasta ajan kanssa. Esimerkiksi reklamaatiota tekemään tullut asiakas voi saapua paikalle harmissaan. Tällöin Krisu pyrkii löytämään ratkaisun, joka mahdollistaa asiakkaan lähtemisen tilanteesta hymyissä suin.

– Parasta on, kun asiakas tulee iloiseksi tai ajattelee, että sai paljon enemmän mitä haki. Vuosien aikana on syntynyt myös pitkäaikaisia asiakassuhteita, jolloin tiskillä keskustellaan asian ohella kuulumisia, Krisu kertoo.

Entä pitääkö Krisu itse itseään arjen sankarina?

– Haha, no en kyllä ole ajatellut asiaa. Mutta sanoisin, että arjen sankari on sellainen, joka vaikuttaa siellä käytännön tasolla toisen ihmisen arkeen positiivisesti. Myyjä voi pelastaa ihmisen päivän, ja toisin päin.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös