Turvallisen asioinnin varmistaminen jatkossakin kauppojen ykkösasia

Ruokakauppojen turvallisuudesta on pidetty erityistä huolta koko koronakevään ajan. Turvatoimet on suunniteltu yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa sekä viimeisintä tutkimustietoa hyödyntäen. K-ryhmälle on ollut ensisijaisen tärkeää huolehtia sekä henkilökunnan että asiakkaiden terveydestä, jotta luottamus turvalliseen asiointiin säilyy. Tarkoista turvatoimista ja tehostetusta hygieniasta on tullut kaupoille toistaiseksi uusi toimintatapa.

Ennen tämä oli ihan tavallinen asia, mutta tänä keväänä siihen on kiinnittänyt erityistä huomiota: miten kaupan myyjät jaksavatkin hymyillä! Tätä on miettinyt myös Helsingin yliopiston työterveyden professori, HUSissa ja Työterveyslaitoksellakin vaikuttava Kari Reijula 

“Nyt puhutaan paljon työhönpaluutoimista, mutta kaupoissa on oltu töissä koko ajan. Siellä on tehty samalla tavalla pyyteettömästi ja palvellen töitä kuin sairaaloissakin, ja silti jaksetaan hymyillä, vaikka huoli sairastumisesta saattaa painaa mieltä. Kaupan ja terveydenhuollon alan ammattilaisilla on sama piirre: halutaan auttaa ja palvella”, Reijula sanoo.

Se, että kaupoissa on voitu käydä turvallisesti niin asiakkaana kuin työntekijänä, on mahdollistettu huolellisilla turvatoimilla. Toisin sanoen: myyjät ja kauppiaat ovat jaksaneet hymyillä siksi, että työturvallisuudesta on huolehdittu tarkasti.  

 

”Kaupan alalla on toimittu turvallisuusasioissa kunnioitettavasti. Työterveyslääkärinä olen hyvillä mielin katsonut, kuinka kassoille on asennettu pleksejä, kuinka kone sylkäisee kuitin minulle suoraan ja kuinka työntekijöillä on hanskat kädessä. Nämä ovat mikrotason tärkeitä asioita, jotka kuitenkin perustuvat huolellisesti tutkittuun tietoon”, Reijula sanoo.  

Kaupan alan luotettavuus kumpuaa Reijulan mielestä syvemmistä arvoista koko suomalaisessa yhteiskunnassa. Se on se makrotaso, jolla tehdään yhteisiä päätöksiä ja suosituksia niin kaupoissa kuin muissakin yhteiskunnan toimissa.  

Tähän perustuu suomalaisten luottamus siihen, että meistä kaikista pidetään huolta, oli kyse niin terveydenhoidosta kuin kaupassa käymisestä. Suomen toimet koronan suhteen ovat olleet menestys ja yksi syy siihen on se, että meillä on paitsi kurinalaisuutta ja päätöksentekokykyä, myös luottamusta siihen, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti ja hyvin.” 

Kaupan turvallisuus suunniteltiin huolella tutkimustiedon avulla 

Turvallisen työn varmistaminen korona-aikana on ollut K-ryhmälle ydinasia. Uuteen tilanteeseen havahduttiin Keskon turvallisuusjohtaja Petri Käyhkön mukaan jo heti vuoden alussa. Kun ensimmäiset tiedot koronaviruksesta tulivatalettiin K-ryhmässä kerätä laajasti tietoa eri asiantuntijoilta sekä laatia suunnitelmia.   

“Ensin oli tärkeintä selvittää huolella, mikä on tilannekuva ja minkälaisen asian kanssa olemme tekemisissä. Perustimme Keskoon oman valmiusorganisaation, johon keräsimme asiantuntijatietoa eri tahoilta, niin THL:stä, Ruokavirastosta, Työterveyslaitokselta kuin WHO:sta. 

Sittemmin kaikille työntekijöille ja kaupoille on annettu ohjeet oikein toimimiseen, kuten käsihygieniaan sekä yskimiseen ja aivastamiseen. Olennaista oli myös varmistaa, ettei kukaan saavu vähänkään sairaana töihin. K-ryhmän toimintakyvyn kannalta tärkeä toimi oli myös, että logistiikkakeskuksen työntekijät eristettiin muista toiminnoista, jotta mahdolliset tartunnat eivät leviä ja tavaratoimituksiin ei tulisi sairastumisten myötä häiriöitä. Kauppoihin on tehty koronan myötä monia rakenteellisia suojauksia. 

Kassapleksejä on asennettu estämään pisaratartuntaa, kassalinjan päätyihin on tuotu tilanjakajia muistuttamaan lähikontaktin välttämisestä myös pakatessa ja lattiaan on merkitty paikat sopiville tVurvaväleille. Lisäksi kosketuspintoja puhdistetaan tehostetusti ja säännöllisesti”, Käyhkö kertoo.  

Kauppojen turvallisuustoimista on viestitty myös asiakkaille aktiivisesti. Kauppoihin, nettiin ja sosiaaliseen mediaan on jaettu tietoa ja kerrottu asiakkaita koskevista ohjeista sekä vaikkapa riskiryhmille varatuista omista kaupankäyntiajoista.  

Keskon hyvinvointijohtaja Katriina Ahtee on iloinen siitä, että turvallisuustoimet ovat toimineet erinomaisesti. K-ryhmän henkilökunta on pysynyt hyvin terveenä, eikä tiedossa ole, että tartuntoja olisi tullut kauppakäynneillä asiakkaillekaan 

“Kaupoissa on totta kai ollut jo valmiiksi erittäin korkea hygieniataso, mutta nyt sitä on tehostettu entisestään. Nykytiedon mukaan koronavirus ei säily tartuttavana pinnoilla pitkään, eikä elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä tapahtuneita tartuntoja ole havaittu.” 

Vahvat turvatoimet edesauttavat yhteiskunnan avautumista 

Tiukan koronakevään jälkeen Suomikin on höllentämässä hiljalleen rajoituksia. Jotta vapaampi yhteiskunta voi toimia, on turvatoimissa oltava edelleen erittäin tarkkana. Kuluttajien luottamuksen palauttaminen on tärkeää myös talouden kannalta: asioinnin on oltava turvallista, jotta asiakkaiden on turvallista ja miellyttävää tulla kauppoihin ostoksille. Keskon turvallisuusjohtaja Petri Käyhkön mukaan tästä on linjattu myös Elinkeinoelämän keskusliiton Exit-työryhmän raportissa.  

Kaupoissa turvallisuustoimet jatkuvat nykyisenlaisina toistaiseksiKäyhkön mukaan ainakin siihen asti, kunnes toimiva rokote koronaan on valmiina ja se on saatu käyttöön sekä laajaan jakeluun. Elämme nyt uudenlaista arkea, joka vaatii itsekuria ja tarkkuutta kaikilta.  

“Kaikki yhteisöt joutuvat seuraamaan tilannetta jatkuvasti ja pitämään reagointia tietyllä herkkyydellä. Myös K-ryhmälle tämä on tarkkaa tasapainottelua. Hyvällä valmiudella ja oikein mitoitetuilla toimilla autamme tilanteen hallitsemisessa”, Petri Käyhkö sanoo.  

Työterveyden professori Kari Reijulan mukaan toimialojen hallittu avaaminen on hyvä asia. Tärkeää on, ettei työturvallisuutta kuitenkaan höllennyksien myötä unohdeta ja eri alat saavat mahdollisimman tarkat ohjeet.  

”Pitäisi olla sekä yleiset ohjeet että jokaiselle alalle omat räätälöidyt ohjeet, ja näitä on edelleen muistettava noudattaa. Tilanne vuotaa sieltä, missä on heikoin lenkki. On vaativaa noudattaa ohjeita sinne ihan viimeiseen rastiin asti, mutta se on erittäin tärkeää”, Reijula sanoo.  

Pleksit ja turvavälit siis pysyvät, samoin tehostettu siivous. Myös asiakkailta odotetaan ohjeiden noudattamista edelleen, esimerkiksi pieninkään flunssan oirein ei sovi tulla kauppaan. 

Olennainen osa turvatoimissa on myös henkilöstön jaksamisesta huolehtiminen. Keskon hyvinvointijohtaja Katriina Ahtee kertoo, että kevät on ollut rankka logistiikalle, kauppojen henkilöstölle ja erityisesti kauppiaille, jotka ovat tehneet ympäripyöreitä päiviä kovan paineen alla. Kauppiaille on K-kauppiasliiton kautta tarjolla esimerkiksi valmennusta stressin ja mielen hallintaan. Esimiehille ja muullekin henkilöstölle on ollut tarjolla lisätukea jatkuvasti. 

“Kaikki turvallisuustoimet ovat olleet osa henkilöstömme henkistä hyvinvointia ja jaksamista. Kun ei tarvitse kokea huolta, pystyy ja jaksaa paremmin palvella asiakkaita.” 

Näin Keskossa varmistetaan kauppojen turvallisuus 

 Viranomaisohjeita noudatetaan tarkasti ja yhteistyötä eri tahojen kanssa, kuten THL:n ja Työterveyslaitoksen kanssa tehdään tiiviisti.  

  • Siivousta on tehostettu: Ovenkahvat, painikkeet ja kosketusnäytöt puhdistetaan erityisen huolellisesti.  

  • Kaupoissa on turvaväleistä muistuttavia tarroja, opasteita ja joissain kaupoissa myös kuulutuksia 

  • Kauppojen kassoille on asennettu suojapleksejä pisaratartuntojen suojaamista varten ja kassojen päätyihin on tuotu tilanjakajia muistuttamaan lähikontaktin välttämisestä myös pakatessa. Kaikissa 1200 K-ruokakaupassa on käsidesit sisääntulon yhteydessä. 

  • Riskiryhmille on omat ja rauhalliset asiointiajat (ei kaikissa kaupoissa). Ikäihmisille on avattu puhelinpalvelu, joka auttaa tekemään esimerkiksi ruokatilauksen verkkokaupasta.  

  • Verkkokaupan kapasiteettia on kasvatettu merkittävästi. Saatavilla on entistä enemmän nouto- ja kuljetuspalveluita. K-Ruoka-verkkokaupan palvelua tarjoaa yli 400 kauppaa.  

  • Kassoilla suositellaan kortti- ja lähimaksamista. Monilla kassoilla kuitit tulostuvat automaattisesti suoraan asiakkaalle.  

  • Irtomyyntituotteiden ottimia vaihdetaan useammin ja myyntipisteiden tai sisääntulojen yhteydessä on käsidesipisteitä.  


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös