Miten ruuan verkkokauppa muuttui koronan vaikutuksesta?

Ruuan verkkokaupan kasvu on ollut koronan aikana huimaa, mutta muitakin muutoksia on nähtävissä: Alueellinen tasa-arvo on lisääntynyt, eläkeläiset ovat tehneet digiloikan ja kauppoihin on palkattu uusi keräilijöiden ammattikunta.

Kasvu volyymeissa näyttää pysyvältä 

Ruoan verkkokauppa-asiointien määrä kasvoi k-ryhmässä koronaepidemian aikana kuukausitasolla parhaimmillaan yli 800 prosenttia (asiointikertojen määrä kuukaudessa parhaimmillaan korona-aikana verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen) 

Kasvu eri jäänyt yksittäisten viikkojen ilmiöksi, vaan vielä kesäkuussakin kasvuluvut olivat edelleen 500-prosenttisia viime vuoteen verrattuna. Korona-aikana verkkokauppaa käyttäneet asiakkaat ovat siis jatkaneet tilauksiaan. 

”Korona-aikana verkkokauppaa ensi kertaa kokeilleet asiakkaat ovat tehneet uusia tilauksia yli kaksi kertaa todennäköisemmin kuin aiemmin – eli kokeiluista on kasvanut tapa aiempaa useammin. Yhä useampi on huomannut verkkokaupan helpottavan arkea, kun joku muu huolehtii ruokien keräilystä kaupasta, pakkaamisesta ja haluttaessa kuljetuksesta kotiin”, K-ryhmän Chief Digital OfficerAnni Ronkainen kertoo. 

Noutopalvelun suosio räjähti 

Käyttäjien määrän kasvun lisäksi verkkokaupassa nähtiin merkittäviä muutoksia käyttötavoissa. Erityisen suosituksi korona-aikana nousi verkkokaupan noutopalvelu, jossa asiakas itse noutaa kaupan työntekijöiden keräämät tuotteet kaupalta. Siinä missä ruoan verkkokaupan asiointikertojen määrä kasvoi parhaimmillaan noin 800 % kuukaudessa edelliseen vuoteen verrattuna, noutopalvelun asiointikerroissa saavutettiin jopa 2 000 % kasvulukuja. 

Ennen korona-aikaa asiakkaamme suosivat erityisesti kotiinkuljetuksia: noin 80 % verkkokaupan asiakkaista valitsi sen toimitusvaihtoehdoksi. Korona-aikana hieman edullisempi nouto kaupasta kiinnosti kuitenkin huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Myös noutoaikojen ja -paikkojen parempi saatavuus vaikutti varmasti asiaan. Noutopalvelun valitsi korona-aikana noin puolet verkkokaupan asiakkaista. Erityisen paljon noutopalvelua suosivat lapsiperheet”, Anni Ronkainen kertoo. 

Suuri digiloikka eläkeläisille 

Ennen koronaa eläkeläistalouksia oli verkkokaupan asiakkaista noin 10 prosenttia. Tiukimpien koronarajoitusten aikana määrä kohosi noin neljännekseen – ja on pysynyt siellä. 

On mielenkiintoista nähdä, kuinka pysyvästä muutoksesta on kyse. On mahdollista, että moni ruoan verkkokauppaa kokeillut eläkeläinen on koronaepidemian aikana havainnut mallin toimivaksi ja hyödyntää sitä jatkossakin”, Anni Ronkainen sanoo. 

K-ryhmän datasta näkyy, että eläkeläiset ottivat koronan aikaiset rajoitukset tosissaan: korona-aikana plussa-korttia käyttäneiden eläkeläisten vierailut kivijalkamyymälöissä laskivat peräti 5 miljoonalla käynnillä. Käynnit siis harvenivat ja siirtyivät suurelta osin verkkoon – ja yhdellä käynnillä ostettiin aiempaa enemmän. 

K-ryhmä avasi keväällä uudet ruuan verkkokaupan neuvonta- ja puhelintilauspalvelut, koska erityisesti ikäihmiset sekä heidän läheisensä toivoivat apua ruoan verkkokauppatilausten tekemiseen. Tämän lisäksi K-Ruoka.fi-sivuille avattiin kattava kauppa-opas yli 70-vuotiaille ja muille koronaviruksen riskiryhmään kuuluville. Puhelinpalvelun kautta on autettu jo tuhansia asiakkaita.  

”Asiakkaat arvostivat poikkeuskeväänä erityisesti sitä, että tällaista palvelua tarjotaan. Kiitosta olemme saaneet kiireettömästä palvelusta ja siitä, että tarvittaessa asiakasta opastetaan virtuaalisesta kädestä kiinni pitäen tekemään verkkokaupan tilaus itse. Panostimme tietoisesti siihen, että autamme asiakasta poikkeuksellisessa tilanteessa, olipa hänen huolensa mikä tahansa, K-ryhmän design- ja asiakaskokemusjohtaja Jussi Mantere sanoo.  

Verkkokauppa yhä laajemmin kaikkien suomalaisten saatavilla 

Kysyntä ja halu auttaa asiakkaita ovat saaneet monet uudet K-kaupat avaamaan verkkokauppapalvelun. Korona-aikana K-ryhmän verkkokauppaverkosto täydentyi 170 uudella verkkotilauksia toimittavalla kaupalla. Kaikkiaan ruoan verkkotilauksia toimittavia kauppoja on K-ryhmässä nyt noin 450. 

Parhaimpina viikkoina uusia verkkokauppoja avattiin 20 kaupan tahdissa. Uusia verkkokauppoja on haluttu avata myös pienemmille paikkakunnille, kuten Merikarvialle, Tammelaan, Tammisaareen, Korppooseen, Nauvoon, Mänttään, Karstulaan ja Nuorgamiin, joten ruuan verkkokauppa on yhä useammalle suomalaiselle arjen todellisuutta. 

Verkkokaupan keräilijät ovat kauppojen uusi iso ammattikunta 

Korona on tuonut kauppoihin myös aivan uuden työntekijäkunnan: verkkokaupan keräilijät.  

Samalla kun uusia verkkokauppoja on perustettu ja volyymi on kasvanut, kaupat ovat palkanneet paljon uuttaa henkilökuntaa tuotteiden keräilyyn. Yksi keräilijä ehtii päivän aikana kerätä noin 10 tilausta ja yhden tilauksen keräily kestää keskimäärin 30 minuuttia. Tuotteiden keräily vaatii ammattitaitoa ja käy aloittelijalta hitaasti. Keräilijöiltä vaaditaan ruoka-alan ja valikoiman tuntemusta, jotta tuotteita osataan korvata oikein ja ongelmatilanteisiin löytyy ratkaisuja.  

”Olemme rekrytoineet todella ison määrän ruoan keräilijöitä. Yhdessä kaupassa saattaa tällä hetkellä olla töissä jopa 50 keräilijää. Työvoiman saanti on onneksi ollut ihan hyvää. Olemme pystyneet tarjoamaan töitä sellaisille, joilla on muilla aloilla työt nyt vähentyneet”, K-ryhmän digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala sanoo. 

Takaisin ylös