Kiinnostus kalaa kohtaan kasvoi odotetusti - sushi kiilannut suosiossa jo kalapuikkojen ohi

Vuotta 2019 koskevat K-ryhmän teettämän Ruokailmiöt-tutkimuksen ennusteet ovat datan perusteella toteutuneet suurelta osin: suomalaiset ovat poimineet ostoskoreihin tänä vuonna aiempaa enemmän muun muassa kalaa, marjoja ja yrttejä. 

K-ryhmä tutki viime syksynä sitä, mitä raaka-aineita ja tuotteita suomalaiset uskoivat käyttävänsä enemmän vuonna 2019. Nämä arviot ovat K-ryhmän myyntidatan perusteella suurelta osin toteutuneet.

”Kuluttajat ovat aiemmin arvioimansa mukaan suosineet entistä enemmän esimerkiksi valmiiksi perattua ja fileoitua kalaa. Vuoden 2019 suurimpia hittituotteita on kalan osalta kuitenkin sushi, jonka myynninkehitys on ollut huikea, 203 prosenttia. Sushia ostetaan jo enemmän kuin toista lapsiperheiden suosikkia, kalapuikkoa”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Kuten suomalaiset viime syksynä arvelivat, vuoden 2019 aikana ostoskoreihin on valittu entistä enemmän myös marjoja, yrttejä, metsäsieniä, lähileipomon leipiä, pientuottajien tuotteita sekä pienpanimo-oluita.

Sen sijaan perunan suosio ei ole ollut niin suurta, vaikka se viime vuoden tutkimuksessa nousi suosituimpien tuotteiden joukkoon. Perunan myynti on kehittynyt samaan tapaan kuin edellisvuosina.

”Perunan sijaan juuresten suosio on kasvussa, erityisesti erikoisemmat ja värikkäät juurekset ovat kiinnostaneet aiempaa enemmän. Ne ovatkin ensi vuoden trendiennusteiden joukossa kasvavana tuoteryhmänä”, jatkaa Hovi.

Kaikkiaan vuoden 2019 hittituotteita ovat sushin ohella olleet muun muassa jalostetut ja valmiiksi pilkotut hedelmät, smoothiet, maailman ateriakokonaisuudet sekä juurekset.

Vuoden 2019 nousijoita:

+230 %          Jalostetut ja pilkotut hedelmät
+203 %          Sushi
+ 81 %           Juomasekoitukset ja miedot viininomaiset juomat
+32 %            Tuoreet marjat
+16 %            Leikkokukat
+16 %            Smoothiet
+15 %            Maailman ateriakokonaisuudet
+11 %            Virvoitusjuomat (erikoisjuomat, sis. esim. hyvinvointijuomat ja kombucha +26 %)
+10 %            Yrtit
+10 %            Juurekset
+10 %            Ruokapakasteet (pizza 12 %, marjat 26 %)
+8 %              Valmisruoka
+8 %              Snacksit
+5 %              Leipä

Lähteet: K-ryhmän myyntidata euroissa 08/2018–10/2019 sekä K-ryhmän asiantuntijoiden näkemykset ensi vuonna kasvavista trendeistä.

Lisätietoja:
Harri Hovi, tavarakaupan johtaja, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala, p. 050 383 7584
K-ryhmän viestintä, p. 010 5350 200, viestinta@kesko.fi (ark. 8-16)

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

Takaisin ylös