K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Lupauksista ja niiden pitämisestä

Kristiina Kanervo | 09.11.2015

Kauppiaan työ on päivittäistä lupauksien tekemistä, pitämistä ja joskus unohtamista. Sopimuksia tehdään niin tavarantoimittajien kuin työntekijöidenkin kanssa, lupaillaan puolin ja toisin niin paljon erilaisia asioita joka päivä. Toimin lähes päivittäin erilaisten myyntiedustajien kanssa jotka lupailevat kauppiaalle kaikenlaista laidasta laitaan. Osa pitää lupaukset kun taas osa unohtaa saman tien kun ovat saaneet tuotteensa myytyä ja kävelleet ovesta ulos.

Lupausten pitämisessä on jotain perustavanlaatuista ja tärkeää, “sanansa mittainen mies” on hyvä vanha sanonta kuvaamaan rehtiä ja reilua kanssakäymistä ja toimintaa. Erään firman myyntiedustaja kimpaantui puhelimessa kun en suostunut tilaamaan hänen myymiään tavaroita. Sanoin heti alkuun, että en aio teiltä mitään tilata kun olen kollegoilta kuullut niin paljon huonoa toimittamattomista tuotteista joita kuitenkin yritetään laskuttaa. Tässäkin tapauksessa reilu ja toimiva kaupankäynti olisi voinut poikia edustajalle kaupat myös minun kanssani, huonosti hoidetut kaupat muiden kanssa tekevät huonon maineen ja sen että kauppoja ei pian synny yhteenkään paikkaan. Luulisi, että nykyisessä taloustilanteessa kenelläkään ei olisi enää varaa myydä huonoa tavaraa tai huijata toimituksissa. Ihme kyllä, näin käy silti jatkuvasti ja valitettavan usein saa olla varuillaan uusien tavarantoimittajien kanssa kannattaako yhteistyötä edes aloittaa.

Närkästyn kovin helposti kun huomaan että minulle luvattuja asioita ei hoideta, sopimukset eivät pidä, työntekijät keksivät syitä tekemättömille töille tai tavarantoimittajat selittelevät tilausvirheitä hatarilla verukkeilla. Kuitenkin minä ja moni muukin voisi katsoa peiliin ja miettiä, että tuleeko niistä omista lupauksistaan pidettyä kiinni, viljeleekö myös itse katteettomia lupauksia ja unohtaa välillä tärkeitä asioita kokonaan. Olen sitä mieltä, että Ihminen joka hoitaa pienet asiat, on luotettava kumppani myös isoissa sopimuksissa. Ihminen joka tekee filunkia pikkuasioissa kykenee aiheuttamaan jatkossa isompiakin ongelmia. Näin ollen oli kyseessä sitten työntekijä tai myyntiedustaja joka pettää tahallisesti luottamuksen, on sen palauttaminen äärimmäisen vaikeaa. Sama pätee kauppiaan suhteessa asiakkaisiin, huonon kaupan maine on äärimmäisen vaikea korjata. Asiattomasti työntekijöitään kohteleva tai luottamuksen menettänyt kauppias ei pysty toimimaan arvostetusti työyhteisössä.

Olenkin ottanut tietoisen suuntauksen siinä, että pyrkisin joka ikinen päivä pitämään lupaukseni paremmin niin henkilökunnalle kuin kaikille muillekin sidosryhmille. Jokainen tunnistaa omasta arjestaan vaikkapa sen, että sähköpostiin ei vastata tai kuitata sitä saaduksi, helposti tulee lykättyä asioita aina huomiseen. Kun lähettelee jotakin itselleen tärkeää mailia kuudenteen kertaan ja kyselee sen perään: “miksi tämä ihminen ei tee työtään kunnolla”! Silti itse tulee tehtyä jatkuvasti samaa jossain itselle vähäpätöisessä asiassa, jollekin se saattaa olla taas hyvinkin tärkä juttu. Kauppiaan sopimuksista tärkeimpänä on pitää lupaus asiakkaalle siitä, että oma kauppa on luotettava ja laadukas joka ikinen päivä vuodessa, toimintamme on konseptin, sääntöjen ja lakien mukaista. Kaiken toiminnan tulee tähdätä siihen, että lupaus tavallista paremmasta ruokakaupasta täyttyy ja pitää se  kirkkaana mielessä joka aamu kun ovet avataan asiakkaille.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös