Päivittäistavarakaupan strategia

Päivittäistavarakaupassa Keskon tavoitteena on olla myös tulevaisuudessa Suomen asiakaslähtöisin ja kannattavin ruokakauppa ja markkinajohtaja ruoan verkkokaupassa. Kasvustrategian perustana ovat kauppakohtaiset liikeideat, tiedon laaja hyödyntäminen ja vahva digitaalinen osaaminen sekä tehokkaat prosessit. Tavoitteena on edelleen vahvistaa markkinajohtajuutta foodservice-liiketoiminnassa.

K-ryhmä on Suomen toiseksi suurin päivittäistavarakaupan toimija. Päivittäisestä asiakaskokemuksesta vastaavat noin 1 000 itsenäistä K-ruokakauppiasta. K-ruokakauppoja on Suomessa noin 1 200 ja niissä käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Yli 500 kauppaa tarjoaa lisäksi verkkokaupan palvelua. K-ruokakaupan ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K-liikenneasemat. K-Ruoka-verkkokaupan myynti kasvoi vuonna 2021 14,2 % ja se on markkinajohtaja Suomessa. Kespro on Suomen johtava foodservice-palvelujen tarjoaja.

Päivittäistavarakaupan strategiset painopisteet

imager2d9.png

Vuosi 2021

Päivittäistavarakaupassa hyvä kehitys jatkui myös vuonna 2021. Ruokakaupassa kysyntä oli vahvaa koko vuoden. Foodservice-liiketoiminnassa kysyntä kääntyi kasvuun, kasvua tuki osaltaan myös markkinan elpyminen Covid-19-rokotuskattavuuden laajennuttua. Päivittäistavarakaupassa vahvuutemme on laaja kivijalkakauppaverkosto yhdistettynä tehokkaaseen ruoan verkkokauppaan sekä hyvin toimiva kauppiasmalli. Strategisena tavoitteenamme on jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta kauppakohtaisten liikeideoiden avulla.

Päivittäistavarakaupan strategiakatsauksen vuodelta 2021 voit lukea vuosiraportista.

Päivittäistavarakaupan avainlukuja  

 

1-12/2021

1-12/2020

10-12/2021

10-12/2020

Liikevaihto, milj. e

5 909,0

5 732,0

1 556,9

1 517,2

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e 

442,9

375,2

131,0

123,2

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

7,5

6,5

8,4

8,1

Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %

20,6

16,9

20,6

16,9

Investoinnit, milj. e

122,8

125,4

46,1

15,6

Henkilökunta keskimäärin

6 126

6 197

6 098

6 346

 

Markkinat

Suomen vähittäiskaupan päivittäistavaramarkkinat olivat vuonna 2021 noin 21 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 3,1 % (Nielsen). Koronapandemiasta johtuvat etätyön lisääntyminen sekä ravintola- ja tapahtumarajoitukset sekä matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet kokonaismarkkinoiden kasvuun. Vähittäiskaupan markkinan kasvuun vaikuttivat myös kuluttajien ostovoiman säilyminen hyvällä tasolla ja hintojen nousu, josta lähes kolmannes tulee alkoholi- ja tupakkaveron noususta. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on jatkunut edelleen tiukkana. Samaan aikaan kuluttajat arvostavat kuitenkin yhä enenevässä määrin lähiruokaa, vastuullisuutta, terveellisyyttä sekä laatua. Ruoan verkkokauppa on jatkanut kasvuaan.

Markkinaosuudet

Ruokakauppa
Markkinaosuus Suomessa on 36,6 % (Nielsen). 
Kilpailijat: Prisma, S-market, Alepa/Sale ja Food Market Herkku (S-ryhmä), ABC, Lidl, Tokmanni, Minimani, Halpa-Halli, R-kioski sekä M-ketjun myymälät.

K-Citymarketin käyttötavara
Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea.
Kilpailijat: hypermarketit, tavaratalot, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice Kespro
Koronapandemiasta johtuvat ravintolatoiminnan, tapahtumien ja matkailun
rajoitukset sekä etätyösuositus vaikuttivat negatiivisesti foodservice-liiketoimintaan. Kespron markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan 44,0 %. (Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen vertailuryhmässä).
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.

 K-ryhmän päivittäistavarakauppa Lukumäärä Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. €
  2021 2021 Muutos, %
K-Citymarket, elintarvike 81 2 007,4 3,8
K-Citymarket, käyttötavara 81 621,1 5,7
K-Supermarket 244 2 265,2 1,3
K-Market 768 2 033,8 1,6
Neste K 73 114,7 0,1
Muut 71 45,9 -0,8
Yhteensä 1 236 7 088,0 2,4
Kespro  -  866,7 9,9
Päivittäistavarakauppa yhteensä  1 236 7 954,6 3,2

Lisäksi yli 500 K-ruokakauppaa tarjoaa asiakkailleen verkkokaupan palveluita. 
Kesprolla on 14 noutotukkua ja verkkotukku.

 
Päivittäistavarakaupan avainlukuja 2021
2020
Liikevaihto, milj. e 5 909,0 5 732,0
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e  442,9 375,2
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen 7,5 6,5
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, % 20,6 16,9
Investoinnit, milj. e 122,8 125,4
Henkilökunta keskimäärin 6 126 6 197
       
Kiinteistöt 2021 2020
Omistuskohteet, pääomat, milj. € 817 792
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m² 550 527
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m² 1 480 1 478

 

Takaisin ylös