Päivittäistavarakaupan strategia

Päivittäistavarakaupan strategiana on kasvattaa myyntiä ja kannattavuutta muuttuvassa markkinassa asiakaslähtöisesti. Strategiamme on vankalla pohjalla myös koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Ruoan myynnin kasvu on ollut vahvaa K-ruokakaupoissa ja verkkokaupassa ja asiakastyytyväisyytemme on erittäin hyvällä tasolla. Kespron myynti laski voimakkaasti keväällä ravintolatoiminnan ja tapahtumien rajoituksista johtuen, kesäkuussa tapahtui selkeä käänne parempaan.

Jatkamme kasvustrategian määrätietoista toteutusta, mutta tällä hetkellä toimintamme painopiste on koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen hallinnassa. Olemme koonneet tietoa koronaepidemian vaikutuksista Keskon liiketoimintaan Toimintaympäristö-sivulle. 

 

Strategiset tavoitteemme:

STRATEGINEN TAVOITE

MITÄ TEEMME 

Asiakaslähtöisimmät ja inspiroivimmat ruokakaupat kauppakohtaisella liikeidealla

  • Kauppakohtaisten liikeideoiden edelleen terävöittäminen
  • Entistä paremmat ruokaratkaisut
  • Digitaalisten ratkaisujen ja palveluiden kehittäminen

Myymäläverkoston kannattava kehittäminen ja uudistaminen 

  • Brändi- ja konseptiuudistukset

Saumaton monikanavainen asiakaskokemus

 

  • Verkkokauppaverkoston laajentaminen ja myynnin kasvattaminen
  • K-Ruoka mobiilisovelluksen uudistaminen
  • Personoidun asiakasviestinnän toteuttaminen

Hyvä hintakilpailukyky

  • Valikoimien kehittäminen
  • Synergioiden hyödyntäminen
  • Omat brändit

Kauppiasyrittäjyyden kehittäminen kilpailuetuna

  • K-kauppiasuran hyvän maineen vahvistaminen
  • Kauppakohtaisen liikeidean käyttöönotto entistä laajemmin
  • Tiedolla johtamisen työkalujen kehittäminen

Foodservice-liiketoiminnan kasvattaminen

  • Myynnin kasvattaminen ja kannattavuuden parantaminen
  • Palveluiden ja konseptien kehittäminen

Liiketoimintaympäristö

  • Digitalisaatio on perusvaatimus
  • Hybridi- ja polarisoitunut kuluttaminen vahvistuvat
  • Väestörakenteessa merkittäviä muutoksia
  • Ilmastonmuutos ja ympäristötietoisuus korostuvat
  • Vastuullisuuden vaade toiminnoille ja konsepteille

 

Päivittäistavarakaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2019 vuosiraportista.

MARKKINAT

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2019 noin 18,6 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 2 % (Keskon oma arvio). Kokonaismarkkinan kasvuun on vaikuttanut muun muassa kuluttajien ostovoiman säilyminen hyvällä tasolla ja hintojen nousu, josta yli kolmannes tulee alkoholi- ja tupakkaveron noususta. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on jatkunut edelleen tiukkana. Samaan aikaan kuluttajat arvostavat kuitenkin yhä enenevässä määrin lähiruokaa, vastuullisuutta, terveellisyyttä sekä laatua.

MARKKINAOSUUDET

Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa on 36,7 % (Keskon oma arvio, perustuu Nielsenin uuteen vertailuryhmään, joka sisältää päivittäistavarakauppojen lisäksi halpahallit ja huoltoasemat).

Kilpailijat: Prisma, S-market, Alepa/Sale ja Food Market Herkku (S-ryhmä), ABC, Lidl, Tokmanni, Minimani, Halpa-Halli sekä M-ketjun myymälät.

K-Citymarketin käyttötavara

Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea.

Kilpailijat: hypermarketit, tavaratalot, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice
Kespro, Suomi

Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan 42,2 % (Keskon oma arvio, perustuu Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen vertailuryhmään).

Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.

  Lukumäärä Myynti (alv 0 %) (proforma), milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2019   2019 Muutos, %
K-Citymarket, elintarvike 81   1711,3 5,4
K-Citymarket, käyttötavara 81   586,5 0,5
K-Supermarket 243   2051,3 4,1
K-Market 777   1863,7 2,1
Neste K 73   130,9 -1,2
Muut 78   43,6 5,9
Yhteensä 1252   6387,3 3,4
Kespro  -    944,3 7,6
Päivittäistavarakauppa yhteensä  1252   7331,5 3,9
Lisäksi useat K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen verkkokaupan palveluita.
 
Päivittäistavarakaupan avainlukuja

Liukuva
12 kk
6/2020

2019 2018
Liikevaihto, milj. e 5611,3 5531,2 5385,7
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e  335,4 327,9 294,5
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen 6,0 5,9 5,5
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk 14,8 14,5 13,1
Investoinnit, milj. e 154,7 180,8 124,1
Henkilökunta keskimäärin - 6 063 6 094
         
Kiinteistöt   2019 2018
Omistuskohteet, pääomat, milj. €   763 649
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²   516 420
Vuokrakohteet, leasingvelka, milj. €   1 495 1 512
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²   1 520 1 581
Takaisin ylös