Jatkamme kasvustrategian määrätietoista toteutusta, mutta tällä hetkellä toimintamme painopiste on koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen hallinnassa. Olemme koonneet tietoa koronaepidemian vaikutuksista Keskon liiketoimintaan Toimintaympäristö-sivulle.
STRATEGINEN TAVOITE |
MITÄ TEEMME |
Asiakaslähtöisimmät ja inspiroivimmat ruokakaupat kauppakohtaisella liikeidealla |
|
Myymäläverkoston kannattava kehittäminen ja uudistaminen |
|
Saumaton monikanavainen asiakaskokemus
|
|
Hyvä hintakilpailukyky |
|
Kauppiasyrittäjyyden kehittäminen kilpailuetuna |
|
Foodservice-liiketoiminnan kasvattaminen |
|
Päivittäistavarakaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2019 vuosiraportista.
MARKKINAT
Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2019 noin 18,6 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 2 % (Keskon oma arvio). Kokonaismarkkinan kasvuun on vaikuttanut muun muassa kuluttajien ostovoiman säilyminen hyvällä tasolla ja hintojen nousu, josta yli kolmannes tulee alkoholi- ja tupakkaveron noususta. Hintakilpailu Suomen päivittäistavaramarkkinoilla on jatkunut edelleen tiukkana. Samaan aikaan kuluttajat arvostavat kuitenkin yhä enenevässä määrin lähiruokaa, vastuullisuutta, terveellisyyttä sekä laatua.
MARKKINAOSUUDET
Ruokakauppa
Markkinaosuus Suomessa on 36,7 % (Keskon oma arvio, perustuu Nielsenin uuteen vertailuryhmään, joka sisältää päivittäistavarakauppojen lisäksi halpahallit ja huoltoasemat).
Kilpailijat: Prisma, S-market, Alepa/Sale ja Food Market Herkku (S-ryhmä), ABC, Lidl, Tokmanni, Minimani, Halpa-Halli sekä M-ketjun myymälät.
K-Citymarketin käyttötavara
Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea.
Kilpailijat: hypermarketit, tavaratalot, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.
Foodservice
Kespro, Suomi
Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan 42,2 % (Keskon oma arvio, perustuu Päivittäistavarakauppayhdistyksen Foodservice-tukkukauppojen vertailuryhmään).
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.
Lukumäärä | Myynti (alv 0 %) (proforma), milj. € | |||
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät | 2019 | 2019 | Muutos, % | |
K-Citymarket, elintarvike | 81 | 1711,3 | 5,4 | |
K-Citymarket, käyttötavara | 81 | 586,5 | 0,5 | |
K-Supermarket | 243 | 2051,3 | 4,1 | |
K-Market | 777 | 1863,7 | 2,1 | |
Neste K | 73 | 130,9 | -1,2 | |
Muut | 78 | 43,6 | 5,9 | |
Yhteensä | 1252 | 6387,3 | 3,4 | |
Kespro | - | 944,3 | 7,6 | |
Päivittäistavarakauppa yhteensä | 1252 | 7331,5 | 3,9 | |
Lisäksi useat K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen verkkokaupan palveluita. | ||||
Päivittäistavarakaupan avainlukuja |
Liukuva |
2019 | 2018 | |
Liikevaihto, milj. e | 5611,3 | 5531,2 | 5385,7 | |
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e | 335,4 | 327,9 | 294,5 | |
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen | 6,0 | 5,9 | 5,5 | |
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk | 14,8 | 14,5 | 13,1 | |
Investoinnit, milj. e | 154,7 | 180,8 | 124,1 | |
Henkilökunta keskimäärin | - | 6 063 | 6 094 | |
Kiinteistöt | 2019 | 2018 | ||
Omistuskohteet, pääomat, milj. € | 763 | 649 | ||
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m² | 516 | 420 | ||
Vuokrakohteet, leasingvelka, milj. € | 1 495 | 1 512 | ||
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m² | 1 520 | 1 581 |