Autokaupan strategia

Autokaupan strategisena päämääränä on kasvaa markkinoita nopeammin ja parantaa kannattavuutta. Koronaepidemia alkoi vaikuttamaan liiketoimintaamme merkittävästi maaliskuun 2020 puolivälistä alkaen. Autokaupassa kysyntä on heikentynyt merkittävästi ja uusien autojen myynti sekä tilaukset ovat merkittävästi alle normaalin tason, mutta myynti on parantunut kesän aikana.

Jatkamme kasvustrategian määrätietoista toteutusta, mutta tällä hetkellä toimintamme painopiste on koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen hallinnassa. Olemme koonneet tietoa koronaepidemian vaikutuksista Keskon liiketoimintaan Toimintaympäristö-sivulle. 

 

Strategiset tavoitteemme:

STRATEGINEN TAVOITE

MITÄ TEEMME

Liiketoiminnan kasvattaminen yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa

  • Volkswagen-henkilö- ja hyötyautojen, Audin, SEATin, CUPRAn, Porschen, Bentleyn ja MANin markkina-aseman vahvistaminen Suomessa
  • Täyssähköautojen, ladattavien hybridien, kevythybridien ja kaasuautojen malliston kasvattaminen
  • Oman jälleenmyyntiverkoston kasvattaminen ja kehittäminen

Oman palveluliiketoiminnan kasvattaminen

 

  • Yksityis- ja yritysleasing-palveluiden edelleen kehittäminen
  • K-Lataus-verkoston laajentaminen
  • Uusien liikkumisen palveluiden lisääminen palveluvalikoimaan

 

Paras asiakaskokemus kaikissa kanavissa

 

  • K-ryhmän asiakasdatan hyödyntäminen
  • Digitaalisten palveluiden kehittäminen ja tarjonnan lisääminen

Liiketoimintaympäristö

  • Asiakasdatan hyödyntäminen
  • Hybridiautot
  • Täyssähköautot
  • Yhdistettävyys ja digitalisaatio
  • Liikkumisen palvelut

Vertailukelpoiset luvut

Autokaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2019 vuosiraportista

Autokauppa

Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin 114 199 henkilöautoa, 14 702 pakettiautoa ja 4 020 kuorma-autoa. Henkilöautomarkkinat laskivat edellisestä vuodesta 5,2 %. Pakettiautomarkkinat laskivat 5,2 % ja kuorma-automarkkinat kasvoivat 3,1 %. K-Auton maahantuomien henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit olivat yhteensä 21 505 autoa (ei sisällä matkailuautoja). MAN-kuorma-autoja rekisteröitiin 100 kappaletta.

MARKKINAOSUUDET

Autokauppa, Suomi

  • K-Auton markkinaosuus 16,9 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA-, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen-pakettiautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)
  • Volkswagen-henkilöautot 10,5 %
  • Audi 3,2 %
  • SEAT 2,2 %
  • Porsche 0,2 %
  • Volkswagen-pakettiautot 23,0 %
  • MAN-kuorma-autot 3,1 % (yli 6 t.)
  Lukumäärä Myynti (alv 0 %) (proforma),
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2019   2019 Muutos, %
K-Caara  42   616,0 -18,2
K-Auto, maahantuonti  -    268,0 8,3
AutoCarrera 3   48,0 -23,1
Autokauppa yhteensä 45   932,0 -12,3
 
Autokaupan avainlukuja Rullaava
12 kk
6/2020
2019 2018
Liikevaihto, milj. e 866,0 863,9 893,1
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e  23,9 26,8 35,2
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen 2,8 3,1 3,9
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk 6,6 9,5 20,8
Investoinnit, milj. e 115,7 131,3 49,0
Henkilökunta keskimäärin - 1 179 835
 
Kiinteistöt   2019 2018
Omistuskohteet, pääomat, milj. €   53 50
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²   47 47
Vuokrakohteet, leasingvelka, milj. €   72 6
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²   98 26
Takaisin ylös