Autokaupan strategia

Autokaupassa Keskon tavoitteena on tarjota markkinoiden paras asiakaskokemus ja vahvistaa markkina-asemaa. Kasvustrategia perustuu vahvaan yhteistyöhön maailman johtavan autovalmistajan Volkswagen Groupin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä käytettyjen autojen ja palveluiden myynnin kasvattamiseen.

Kesko toimii Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA-, Porsche ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen ja MAN-kuorma-autojen maahantuojana ja jälleenmyyjänä Suomessa sekä SEATin ja CUPRAn osalta myös Baltiassa. K-Auton edustamien merkkien markkinaosuus Suomessa vuonna 2021 oli 17,3 % (henkilö- ja pakettiautot). Keskon omat vähittäismyyntipisteet ja itsenäiset jälleenmyyjät toimivat uusien ja käytettyjen autojen kauppiaina ja tarjoavat huolto- ja jälkimarkkinointipalveluja 71 liikkeessä eri puolella Suomea.

Strategiset painopisteet

imageosi4h.png

Vuosi 2021

Vuonna 2021 päivitetyssä autokaupan strategiassa päätavoitteeksi nostettiin markkinoiden paras asiakaskokemus ja markkina-aseman vahvistaminen. Laajaalaiset uudistamis- ja tehostamistoimet, kilpailukykyinen mallisto sekä  vahvistunut uusien ja käytettyjen autojen kysyntä paransivatkin kannattavuutta ja kasvattivat myyntiä kaikissa  autokaupan liiketoiminta-alueissa. Päämäärämme on jatkaa asiakaslähtöistä kehitystyötä, jossa keskeisessä osassa ovat erittäin kilpailukykyinen mallisto uusissa ja käytetyissä autoissa sekä monipuoliset auton ostamisen ja käytön digitaaliset palvelut.

Autokaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2021 vuosiraportista. 

Autokaupan avainlukuja 

 

1-12/2021

1-12/2020

10-12/2021

10-12/2020

Liikevaihto, milj. e

1 028,3

892,6

218,9

233,6

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e 

52,2

23,4

8,6

6,2

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

5,1

2,6

3,9

2,6

Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %

14,0

6,3

14,0

6,3

Investoinnit, milj. e

71,2

64,7

8,7

17,5

Henkilökunta keskimäärin

1 225

1 283

1 166

1 289

 

 

Markkinat
Vuonna 2021 Suomessa ensirekisteröitiin 98 481 henkilöautoa, 12 893 pakettiautoa ja 2 650 kuorma-autoa (yli 6tn). Henkilöautomarkkinat nousivat edellisestä vuodesta 2,1 %. Pakettiautomarkkinat kasvoivat 0,4 % ja kuorma-automarkkinat (yli 6 tn) kasvoivat 3,6 %.

K-Auton maahantuomien henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit olivat yhteensä 18 849 autoa (ei sisällä matkailuautoja). MAN-kuorma-autoja rekisteröitiin 68 kappaletta. 


Markkinaosuudet
K-Auton markkinaosuus ensirekisteröinneistä Suomessa on 17,3 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)
• Volkswagen-henkilöautot 10,5 %
• Audi 3,9 %
• SEAT ja CUPRA 2,3 %
• Porsche 0,3 %
• Volkswagen-pakettiautot 18,5 %
• MAN-kuorma-autot 2,6 % (yli 6 t.)

Rekisteröintitilastojen lähde: Bun&Bradstreet/Traficom

 

 K-ryhmän autokauppa  Kauppojen lukumäärä Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %,
milj. €
  2021 2021 Muutos, %
Autokauppa yhteensä 46 1 037,7 14,7
 
Autokaupan avainlukuja 2021 2020
Liikevaihto, milj. e 1 028,3 892,6
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e  52,2 23,4
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen 5,1 2,6
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, % 14,0 6,3
Investoinnit, milj. e 71,2 64,7
Henkilökunta keskimäärin 1 225 1 283
 
Kiinteistöt 2021 2020
Omistuskohteet, pääomat, milj. € 47 50
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m² 50 50
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m² 100 98
Takaisin ylös