Autokaupan strategia

Autokaupassa Keskon tavoitteena on tarjota markkinoiden paras asiakaskokemus ja vahvistaa markkina-asemaa. Kasvustrategia perustuu vahvaan yhteistyöhön maailman johtavan autovalmistajan Volkswagen Groupin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä käytettyjen autojen ja palveluiden myynnin kasvattamiseen.

Strategiset painopisteet

Liiketoimintaympäristö

  • Hyvä asiakaskokemus on kriittisen tärkeää
  • Autonostajien muuttuvat mieltymykset - auton omistamisesta vain sen käytöstä maksamiseen
  • Verkkokaupan kasvu
  • Itseohjautuvat autot, internetiin yhdistetyt autot, sähköautot ja yhteiskäyttöön perustuvat liikkumisen palvelut – pandemia hidastaa kysyntää vain väliaikaisesti

Strategiset tavoitteemme:

STRATEGINEN TAVOITE

MITÄ TEEMME

Keskitymme Suomeen

  • Keskitymme myös jatkossa liiketoimintaan Suomessa. Baltiassa harjoitamme SEAT-maahantuontia itsenäisten jälleenmyyjien kautta.

Liiketoiminnan kasvattaminen yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa

  • Alan teknologiajohtajana ja yhtenä maailman suurimpana autonvalmistajana Volkswagen-konserni tarjoaa hyvät mahdollisuudet markkinaosuuden kasvattamiseen.

  • Kasvatamme nykyistä liiketoimintaa ja laajennamme uusiin liiketoimintoihin.

Asiakaskokemuksen nostaminen
uudelle tasolle

 

  • Nostamme asiakaskokemuksen kaiken toiminnan keskiöön. 

  • Asiakaskokemuksen jatkuva ja kattava mittaus, panostamme ostopolun kaikkiin vaiheisiin kaikissa
    kanavissa.

 

Kasvuedellytysten vahvistaminen

 

  • Parannamme kustannustehokkuutta ottamalla käyttöön tehokkaita prosesseja ja automaatiota.

Koko K-ryhmän sisäisten
synergiaetujen hyödyntäminen

  • Hyödynnämme K-ryhmän asiakastietoja ja omaksumme parhaita toimintatapoja.
  • Hyödynnämme K-ryhmän kauppaverkostoa.

Autokaupan liikevaihto, liikevoitto ja liikevoitto-%, liukuva

Autokaupan strategiakatsauksen voit lukea Keskon vuoden 2020 vuosiraportista. 

Markkinaosuudet 

K-Auton markkinaosuus 16,9 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA, Porsche- ja Bentley -henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)
• Volkswagen-henkilöautot 10,5 %
• Audi 3,7 %
• SEAT 1,7 %
• Porsche 0,3 %
• Volkswagen Hyötyautot 21,1 %
• MAN-kuorma-autot 2,9 % (yli 6 t.)

Rekisteröintitilastojen lähde: Bisnode

 K-ryhmän autokauppa  Kauppojen lukumäärä Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %,
milj. €
  2020   2020 Muutos, %
K-Caara  42   624,1 1,3
K-Auto, maahantuonti  -    217,7 -18,8
AutoCarrera 4   62,8 30,7
Autokauppa yhteensä 46   904,6 -2,9
 
Autokaupan avainlukuja   2020 2019
Liikevaihto, milj. e   892,6 863,9
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e    23,4 26,8
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen   2,6 3,1
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %, liukuva 12 kk   6,3 9,5
Investoinnit, milj. e   64,7 131,3
Henkilökunta keskimäärin   1 283 1 179
 
Kiinteistöt   2020 2019
Omistuskohteet, pääomat, milj. €   50 53
Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²   50 47
Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²   98 98
Takaisin ylös