Suomen ensimmäinen hävikkiglögi – Hyvis-glögin raaka-aineet K-ryhmän keskusvaraston hävikkiomenoista

Hävikistä valmistetut tuotteet ovat tulleet jäädäkseen. Tulevana jouluna voi nautiskella vastuullisesti K-ryhmän keskusvaraston hävikkiomenoista kylmäpuristetulla Hyvis-glögillä. Hävikkituotteet ovat yksi osa K-ryhmän aktiivista työtä ruokahävikin vähentämiseksi.

Idea Hyvis-glögissä on sama kuin K-ryhmän ja mehuvalmistaja Thrstyn yhdessä kehittämässä Hyvis-mehussa, joka on valmistettu K-ryhmän keskusvaraston hävikkihedelmistä, -marjoista ja -vihanneksista. Hevi-tuotteisiin saattaa tulla kolhuja matkalla varastolle, kun taas osa ei mahdu vaadittuihin ulkonäköstandardeihin. Esimerkiksi tällaiset syömäkelpoiset, mutta myyntiin kelpaamattomat omenat ovat erinomaista raaka-ainetta hävikkiglögiin.

’’Pohdimme jatkuvasti, miten voisimme hyödyntää hävikkiä uusiksi tuotteiksi. Tänä jouluna K-kauppojen asiakkaat pääsevät nauttimaan hävikkiglögistä, joka on tietojemme mukaan Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Hyvis-glögiin päätyvät hävikkiomenat kulkevat tiukan tarkastuksen läpi, jolla varmistetaan niiden laatu ja soveltuvuus glögin raaka-aineeksi.

’’Ajatus hävikkiglögistä syntyi työntekijältämme. Glögiä valmistetaan siitä syömäkelpoisesta omenalajikkeesta, josta hävikkiä on kulloinkin syntynyt – siksi maku ja väri voi vaihdella pulloittain. Kuinka paljon glögiä voidaan tuottaa riippuu siitä, miten paljon omenahävikkiä syntyy’’, kertoo Thrstyn yrittäjä Teemu Laine.

Kysyntää hävikkiglögille on, sillä ennakkomyyntinä Hyvis-glögiä on myyty jo yli 9000 pulloa. Ensimmäiset Hyvis-glögit saadaan kauppoihin tämän syksyn aikana.

Hävikkituotteet ovat tulleet jäädäkseen

Hävikkituotteiden valikoima K-kaupoissa kasvaa jatkuvasti. Viime vuosina valikoimiin on tullut useita kotimaisia hävikkituotteita, kuten Hyvis-mehu sekä K-kauppojen hävikkiä hyödyntävät jäätelöt Bananasajäämä ja Abbelsiinijäämä.

Asiakkaat ovat olleet erittäin kiinnostuneita hävikistä valmistetuista tuotteista.

’’Ruokahävikki on suuri ilmaston kuormittaja ja siksi hävikin pienentäminen on meidän kaikkien yhteinen tehtävämme. Hävikkituotteiden ostaminen on moderni ilmastotoimi - asiakkaat kokevat sen helpoksi ja konkreettiseksi tavaksi osallistua ruokahävikin vähentämiseen’’, Jäske kertoo.

Aktiivista työtä hävikin vähentämiseksi - K-ryhmä mukana Hävikkiviikossa

Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi K-ryhmä tekee aktiivisesti työtä. Tavoitteena on minimoida omasta toiminnasta aiheutuva hävikki ja hyödyntää väistämättä jäävä biojäte esimerkiksi biokaasun tuotannossa. Vuonna 2020 K-ruokakauppojen hävikki väheni ennätykselliset 9 prosenttia.

’’Tärkeässä roolissa ovat ennaltaehkäisevät toimet, kuten myyntiä ennustavat tilausjärjestelmät, tehokas logistiikka, henkilökunnan kouluttaminen ja pakkausominaisuuksien optimointi. Parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöajankohdan lähestyessä tuotteita voidaan myydä alennettuun hintaan ja lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Vasta tämän jälkeen elintarvikekelvoton biojäte voidaan hyödyntää energiantuotannossa’’, Jäske jatkaa.

K-ryhmä on yhdeksättä kertaa mukana ensi viikolla vietettävässä Hävikkiviikossa. Hävikkiviikon kunniaksi K-ryhmä ja Motiva järjestävät Vuoden hävikkiteot -verkkotilaisuuden, jossa kuullaan tuoreinta tutkimustietoa ruokahävikistä sekä käytännön ratkaisuja sen vähentämiseksi.

Takaisin ylös