”Suomalainen ruoka on Kiinassa kilpailuvaltti” – K-ryhmä ja MTK vauhdittavat yhdessä kotimaisen ruoan vientiä maailmalle

Kiinalaisten kuluttajien saataville tulee pian täysin uusia suomalaistuotteita, kun K-ryhmän ja MTK:n yhteistyön seurauksena neljän uuden suomalaisyrityksen tuotteita tulee myyntiin K-ryhmän Kiinan verkkokauppaan. Osa yrityksistä tulee olemaan edelläkävijöitä koko Alibaban Tmall-verkkokaupassa, sillä ne ovat mukana ensimmäisten joukossa aloittamassa pakastettujen tuotteiden myyntiä kyseisellä alustalla.

K-ryhmän ja MTK:n entistä tiiviimmän vientiyhteistyön tavoitteena on löytää suomalaisia pk-yrityksiä, joilla on kiinnostusta testata Kiinan kasvavaa markkinaa K-ryhmän valmiin toimintamallin kautta.

Puhdas ja vastuullisesti tuotettu suomalainen ruoka on maailmalla ehdoton kilpailuvaltti. Yhteistyö MTK:n kanssa on tuonut arvokasta lisävoimaa sille, että pystymme yhdessä entistä kattavammin avaamaan suomalaisille elintarvikkeille tietä kansainvälisille markkinoille”, kertoo tavarakaupan johtaja Harri Hovi Keskon päivittäistavarakaupasta.

Tällä hetkellä ensimmäinen erä uusien tavarantoimittajien tuotteita, mukana esimerkiksi Moilasen gluteenittomia tuotteita sekä Leipomo Rostenin Rostiksia, on saapunut jo Kiinaan. Tulevana syksynä kiinalaisten kuluttajien tilattavaksi tulee myös Halvan makeisia sekä Pohjolan perunan perunapohjaisia tuotteita.

”Yhteistyö Keskon kanssa on hyvä esimerkki MTK:n uudesta roolista markkinaedunvalvonnassa, kun yhdessä Keskon kanssa etsitään uusia markkinoita suomalaisille tuotteille. Lisäarvon hakeminen laadukkaista tuotteista on meidän yhteinen tavoitteemme ja yhteistyömme on oivallinen työkalu sen saavuttamiseksi”, kertoo maatalousjohtaja Johan Åberg maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:sta.

”Suomen ruokavienti on aiemmin keskittynyt raaka-aineisiin. Yhteistyö Keskon kanssa edistää kuluttajatuotteiden kauppaa ja osoittaa, että kuluttajatuotteiden kansainvälinen myynti on mahdollista. Kuluttajatuotteiden kansainvälisessä myynnissä korostuu tuotteiden laadun ja vastuullisen tuotannon merkitys”, kertoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.

Osa myyntiin tulevista tuotteista on pakasteita, jotka ovat uusi tuotemuoto koko Tmall-verkkokaupassa: suomalaisyritykset pääsevätkin olemaan kärkijoukoissa aloittamaan pakastetuotteiden tarjoamista verkkokaupan asiakkaille.

Suomalainen ruoka näkyy Kiinassa eri kanavissa – lanseeratut panimotuotteet otettu hienosti vastaan

K-ryhmä aloitti ensimmäisenä suomalaisena päivittäistavarakaupan toimijana verkkokaupan Kiinassa vuonna 2017.

”Verkkokauppamme lähtökohdiksi valikoituivat laatu, terveellisyys ja puhtaus – kaikki Kiinassa kasvavia trendejä, joihin suomalainen ruoka hienosti vastaa. Kiinalaisten asiakkaiden kiinnostus suomalaistuotteita kohtaan lisääntyy tasaisesti, ja saamme uusia asiakkaita jatkuvasti varsinkin uusia tuotekategorioita lisättäessä”, kertoo Keskon myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma.

Tällä hetkellä Kiinan verkkokaupan valikoima on kolminkertaistunut noin 150 tuotteeseen.

”On upeaa, että pystymme nyt laajentamaan myös hieman erityyppisiin tuotteisiin, kuten ikonisiin riisipiirakoihin. Kuten todettu, aloitamme mielellämme yhteistyön sellaisten suomalaisten tavarantoimittajien kanssa, jotka haluavat kokeilla Kiinan vientiä. Esimerkiksi äskettäin lanseeratut suomalaisten panimoiden tuotteet on otettu Kiinassa ilolla vastaan”, Luoma kertoo.

Suomalaistuotteiden tutuksi tekeminen kiinalaisille kuluttajille on yksi tärkeä osa verkkokaupan toimintaa.

”Tänä vuonna olemme panostaneet maistatuksiin, koska ne ovat pidettyjä ja toimivia. Ennen joulua tulemme myös avaamaan, mikäli koronatilanne sillä hetkellä sallii, Shanghaissa ostoskeskukseen pop-up-kaupan, jossa myydään valittuja tuotteita verkkokaupasta ja ohjataan asiakkaita tutustumaan koko valikoimaan. Lisäksi jatkamme panostuksia sosiaaliseen mediaan ja some-vaikuttajamarkkinointiin”, Luoma kertoo suunnitelmista.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös