
Valkeakosken K-Citymarket saa ensi keväänä uuden kauppiasparin, kun Jarno ja Miia Eklund aloittavat kaupan luotsaamisen 1.3.2024. Eklundit jatkavat samalla myös K-Market Vanhakylän kauppiaina.
Luontokato on noussut ilmastonmuutoksen rinnalle merkittäväksi globaaliksi uhaksi. Kaupan alan toimijana K-ryhmälle on selvää, että biodiversiteettityössä katse suunnataan oman toiminnan lisäksi valikoimiin.
Yksi K-ryhmän biodiversiteettityön keskeisistä tavoitteista on valikoimien rakentaminen siten, että tuotteet ja niiden pakkaukset kuormittavat luonnon monimuotoisuutta mahdollisimman vähän koko elinkaarensa aikana.
”Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että kaikista pakkauksistamme tulee kierrätettäviä, kompostoituvia tai uudelleenkäytettäviä. Viime vuonna toimme valikoimiimme uusia hävikkituotteita, kuten Vantaan keskusvarastomme hävikkihedelmistä ja -vihanneksista valmistettavan Hyvis-mehun. Suosittu Pirkka saaristolaiskalapihvi puolestaan vähentää Itämeren ympäristökuormaa. K-Rautojen puutavarassa oleva PEFC-merkki kertoo puun vastuullisesta alkuperästä”, K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo kertoo.
K-ryhmä vahvistaa tänä vuonna biodiversiteettityötään ja alkaa valmistella toimialakohtaisia tavoitteita luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Kaiken lähtökohta on toimia kestävästi luonnon monimuotoisuuden hyväksi ja mahdollistaa asiakkaille kestävä elämäntapa – oli kyseessä sitten arjen ruokailu, liikkuminen tai asuminen.
Lue lisää uudelta biodiversiteettisivustolta
Monen yleisen raaka-aineen, kuten palmuöljyn, soijan ja kaakaon, tuotanto sisältää sosiaalisen vastuun tai taloudellisen vastuun riskien lisäksi ympäristöriskejä. Puuvillan tuotanto ja avokadojen viljely esimerkiksi kuluttaa paljon vettä. Palmuöljyn tuotannon leviäminen yhä uusille sademetsäalueille aiheuttaa metsäkatoa ja uhkaa luonnon monimuotoisuutta.
K-ryhmä on tehnyt jo pitkään systemaattista työtä edistääkseen riskiraaka-aineiden tuotannon vastuullisuutta. Sosiaalisen tai ympäristövastuun kannalta riskejä sisältävien raaka-aineiden hankintaa ohjataan kestävän kehityksen linjauksilla. Vuosien varrella tehtyihin selvityksiin kuuluu esimerkiksi selvitys avokadojen vesiriskeistä.
”Ensimmäiset Reilun kaupan tuotteet tulivat valikoimiimme vuonna 1999. Vuonna 2016 olimme mukana perustamassa vastuullista soijantuotantoa edistävää suomalaista soijasitoumusta. Uusimmat kestävän kehityksen linjauksemme ovat vuonna 2020 julkaistut puuvillalinjaus ja pakkauslinjaus. Viime vuonna kaikkien Pirkka ja K-Menu-tuotteiden sisältämä palmuöljy, soija ja kaakao on 100 % vastuullisesti tuotettua”, kertoo Kalervo.
Vuonna 2017 K-ryhmä ja ympäristöjärjestö WWF aloittivat K-Kalapolut-yhteistyön Suomen uhanalaisten vaelluskalakantojen pelastamiseksi. Yhdessä paikallisten toimijoiden, maan- ja vesienomistajien, K-kauppiaiden ja vapaaehtoisten kanssa on neljän vuoden ajan avattu kalojen kulun estäviä nousuesteitä ja tehty elinympäristöä parantavia kutusoraikkoja. Yhteistyö jatkuu vuoden 2021 loppuun asti.
”On ollut hienoa olla mukana konkreettisesti lapion varressa kunnostamassa purojen elinympäristöä. Mikä parasta, ensimmäisten vuosien kohteita tutkittaessa on nähty, että uhanalaiset taimenet ovat palanneet kunnostamiimme puroihin”, iloitsee Kalervo.