K-kauppojen työntekijöiden työtyytyväisyys erinomaisella tasolla myös koronavuonna – Huomio ja kiitokset auttavat jaksamaan

Koronatoimenpiteet ovat tuoneet kauppoihin lisätekemistä ja -kiirettä. Tästä huolimatta vuonna 2020 toteutettu K-ruokakauppojen henkilöstötutkimus kertoo, että K-kauppojen työntekijät ovat keskimäärin erittäin tyytyväisiä työhönsä.

Työtyytyväisyyden kaikkien kauppojen keskiarvo oli koronavuonna 3,97/5, lähes tarkalleen samalla tasolla kuin edellisenä vuotena.

’’Tuntuu hyvältä, että työpanostamme arvostetaan’’

Pleksien ja maskien takaa on välillä vaikea kuulla, kädet kuivuvat käsidesin käytöstä, maskit hiostavat ja painavat korvia, ja normaalin työn päälle on tullut vielä lisää ylimääräistä hommaa, jotta työntekijöiden ja asiakkaiden turvallisuudesta pystytään huolehtimaan.

Näin koronan aiheuttamista haasteista kertovat kotkalaisten K-Market Aittakorven ja Korelan kauppias Iida Salo ja työntekijä Mira Piirainen. Sekä Salo että Piirainen toteavat, että aika on myös osaltaan tuonut ihmisiä enemmän yhteen. Arjessa hyvää fiilistä ylläpidetään sillä, että työkavereita autetaan ja pysytään positiivisina.

”Merkityksellisyyden kokemuksen tuovat asiakkaiden tyytyväisyys, iloisuus ja hyvä palaute”, Piirainen kertoo.

Koronavuonna kauppojen työntekijät ovat nousseet mediassa ja julkisessa keskustelussa uudella tavalla esiin huoltovarmuuden näkökulmasta: he menevät joka päivä töihin koronasta huolimatta, jotta suomalaiset saisivat ruokaa. Julkiset kiitokset tuntuvat kaupan väestä hyvältä. ”Harvoin tätä alaa erityisesti kiitellään. Tänä aikana varsinkin, kun monessa kaupassa on jouduttu venymään äärimmilleen, on tehty isoja päätöksiä ja muutettu toimintatapoja nopealla aikataululla, niin tuntuu hyvältä, että meidän työpanosta arvostetaan. Itselläni meinasi tulla itku kun sain ensimmäiset kiitokset kasvotusten asiakkailta koronatoimista”, kauppias Salo kertoo rankasta vuodesta.

Varsinkin työntekijöitä pitää kauppiaan mielestä kiittää jaksamisestaan. ”He ovat kiitoksensa ansainneet: ohjeet ovat muuttuneet lennossa ja lööpit pauhanneet koronatartunnoista, mutta silti työntekijät ovat painaneet tavaraa hyllyyn ja tuoneet hymyn asiakkaille kaikkien maskien ja pleksien takaa.”

Kaupan hyvällä fiiliksellä on yhteys myös myynnin kehitykseen

Vuoden 2020 K-kauppojen henkilöstötutkimuksessa analysointiin ensimmäistä kertaa työtyytyväisyyden yhteyttä kaupan myynnin kehitykseen. Kaikissa K-ryhmän päivittäistavaraketjuissa, niin pienissä kuin suurissakin kaupoissa, työtyytyväisyys korreloi vahvasti kaupan myynnin kehityksen kanssa. Myös erittäin hyvän ja aivan erinomaisen työtyytyväisyyden välillä löydettiin tutkimuksessa ero: kaupoissa, joissa työtyytyväisyys oli erinomaisella tasolla (yli 4,15/5), myynti kehittyi viime vuonna vielä paremmin kuin kaupoissa, joissa tyytyväisyys oli 3,85-4,15/5 välillä.

Iida Salo tunnistaa ilmiön hyvin. ”Hyvästä ilmapiiristä tulee asiakkailta paljon positiivista palautetta ja uskon tämän vaikuttavan positiivisesti myös siihen, että asiakkaiden on kiva tulla kauppaan. Innostuneilta työntekijöiltä tulee myös hyviä ideoita ja he jakavat asiakkaiden kanssa käymiään keskusteluja, jotka taas ovat kullan arvoisia liiketoimintaa kehittäessä.”

Oman kylän kaupassa yhteisöllisyys korostuu

K-kauppojen henkilöstötutkimuksessa työtyytyväisyys korostui erityisesti pienissä kaupoissa. Kahden pienen K-marketin kauppias Salo arvelee, että syynä erityisen hyvään työtyytyväisyyteen on pienten kauppojen yhteisöllisyys. ”Pienessä kaupassa ollaan niin lähellä toisia ja opitaan tuntemaan toisemme hyvin. Meidän tiiviillä kymmenen hengen porukallamme on hyvä yhteishenki, kaikki sopivat joukkoon ja jokaisella on omat vahvuutensa, joita hyödynnetään.”

Kaikista tyytyväisimpiä K-kauppojen työntekijät ovat tutkimuksen mukaan oman osaston ja tiimin toimintaan. Työn mielekkyyttä lisäävät myös K-Market Aittakorvessa ja Korelassa työkaverit ja mukava työyhteisö. Myös asiakkaat ovat osa yhteisöä.

”Huipputyökaverit ja hyvä työnantaja saa nauttimaan työstä, jota teen. Olen saanut parhaan ystäväni 14 vuotta sitten myös kaupasta, tosin hän oli asiakkaana ja minä myyjänä”, Piirainen kertoo kaupan yhteisöllisyydestä.

”Pienessä kaupassa asiakassuhteet muodostuvat nopeasti ja ovat tärkeä osa työpäivää, tämä auttaa varmasti myös työssä viihtymiseen ja jaksamiseen. K-Marketit ovat lämminhenkisiä oman kylän kauppoja ja henkilöstön fiilis välittyy myös asiakkaille”, Salo summaa.

Tulokset toimivat työkaluna K-kauppiaille oman johtamisen kehittämisessä

Kauppias Salosai juuri Vuoden 2020 kauppias -tunnustuksen yhtenä yhdestätoista palkitusta kauppiaasta. Hän haluaa johtaa kauppojaan esimerkillä ja jakaa vastuuta.

”Pyrin olemaan mahdollisimman iloinen ja avoin sekä jakamaan tietoa ja opastamaan omalla esimerkillä. Pyrin siihen, että työntekijöille on aina aikaa ja haluan kuulla myös heidän mielipiteitään ja näkemyksiään. Toivon voivani kannustaa henkilökuntaa niihin upeisiin suorituksiin, joihin näen heissä olevan mahdollisuuksia”, Salo kertoo johtamistavastaan.

Henkilöstö tuntee ylpeyttä työstään ja haluaa kehittyä. Kauppias kannustaa kouluttautumaan. Kauppojen kymmenen hengen työporukasta kolme on juuri aloittamassa oppisopimuskoulutusta.

’’Meillä on jaettu paljon vastuuta ja halukkaita koulutetaan koko ajan lisää. Uskon lisäkoulutuksen rikastuttavan myös kaupan arkea’’, Salo sanoo.

’’Aloitan työn ohella lähiaikoina liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon opiskelun’’, kertoo pitkään kaupassa työskennellyt ja myymälävastaavaksi edennyt Piirainen. Hän pitää kaupan työn hyvinä puolina työn monipuolisuutta, asiakaskohtaamisia ja rentoa ilmapiiriä.

”Työssäni parasta on työyhteisö ja ihanat asiakkaat. Kaupassa saa tehdä monenlaista työtä ja jokainen pääsee hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Täällä ollaan rennosti omia itsejämme ja voidaan olla sitä myös asiakkaiden kanssa”, Piirainen kertoo.

”Avoimuus sekä helposti lähestyttävä ja kuunteleva kauppias tuo hyvää fiilistä ja yhteisöllisyyttä ja - se on erittäin tärkeää.”

K-ruokakauppojen työntekijöiden työtyytyväisyyttä mitataan vuosittain kauppakohtaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kauppojen työntekijöiden käsityksiä ja mielipiteitä omasta työstään, työympäristöstään ja johtamisesta. Tulokset kerättiin kahdessa osassa maalis-huhtikuussa ja syyskuussa.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös