Ravintoloiden rajoituksista syntynyt idea tuo huippukokin menun kaikkien suomalaisten saataville - Löytyy alle 15 eurolla valmisruokahyllystä

Valmisruokahyllyn valikoima on muuttunut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, ja koronavuosi on vielä entisestään lisännyt erityisesti laadukkaamman valmisruoan kysyntää. Ravintoloitsija Pekka Terävän uusi OLO Creative Kitchen -valmisruokasarja muodostaa menukokonaisuuden, josta voi valita alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan. Idea uudesta aluevaltauksesta syntyi vuosi sitten ensimmäisten koronarajoitusten astuessa voimaan ja sarja lanseerataan juuri uusien rajoitusten kynnyksellä.

Jo useamman vuoden käynnissä ollut valmisruokahyllyn murros on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina. Asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa. Viime vuoden aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

”Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan  odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.

K-ryhmän myyntidata kertoo, että laadukasta valmisruokaa ostivat viime vuonna aiempaa enemmän erityisesti lapsiperheet ja alle 35-vuotiaat pariskunnat. Aikuistalouksia kiinnostavat erityisesti ravintolabrändit. Vaikka Uusimaa ja Varsinais-Suomi korostuvat, laadukkaampien valmisruokien ostaminen kasvaa koko maassa. Laadukkaammat valmisruoat sisältävät esimerkiksi vähemmän lisäaineita ja annokset on rakennettu laadukkaammista komponenteista. Usein annokset on myös osin tai kokonaan käsin koottu. Valmisruokahyllyyn on tullut myös ravintolamaisia tuotteita, joissa on satsattu hyvin laadukkaaseen makuelämykseen. Etenkin isoissa kaupungeissa on totuttu syömään ravintoloissa, joten kauppojen tarjoama ravintolavalikoima on monelle tervetullut.

”Ravintola-alalla on takanaan vuosi, joka on muuttanut monta asiaa: tapoja toimia on pitänyt miettiä ihan uudella tavalla, jotta toimeentulo säilyy. Vuosi sitten lockdownin ensimetreillä kauppias Kimmo Sivonen ehdotti yhteistyötä. Vajaan viikon päästä ensimmäisestä puhelusta K-Citymarket Tammistossa myytiin jo Olo-ravintolan annoksia, kertoo ravintoloitsija Pekka Terävä.

”Tästä yhteistyöstä starttasi myös ajatus siitä, että Pekka Terävän tuotteet otettaisiin laajemmin saataville K-ruokakauppoihin ja valmisruokasarjan kehitys alkoi”, jatkaa Vuorinen.

Valmisruokahyllyn ensimmäinen menukokonaisuus

OLO Creative Kitchen -valmisateriat saapuvat K-ruokakauppoihin maaliskuussa. Ne kunnioittavat puhdasta ja skandinaavista makumaailmaa. Tuotteista voi muodostaa kolmen ruokalajin menukokonaisuuden tai ostaa ateriat yksittäin. Alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan saa mukaansa kaupasta alle 15 eurolla.

”Annosten suunnittelussa oli tärkeää valita raaka-aineet, jotka kestävät herkullisina. Annoksiin haettiin makua, joka tuntuisi siltä kuin olisi syömässä ravintola OLO:ssa. Testasimme ja kehitimme makuja, rakennetta ja valmistustekniikkaa”, kertoo sarjan kehittänyt ravintoloitsija Pekka Terävä.

Sarjaan kuuluu ensivaiheessa kuusi annosta: alkuruoaksi voi valita maa-artisokkakeiton tai juuripersiljakeiton, pääruoaksi lihapullat maustekastikkeessa, vegaanisen kanttarellikauraton tai kirjolohipihvin rapukastikkeessa. Jälkiruokana on puolukkavispipuuro valkosuklaalla höystettynä.

Tuotteet valmistaa Mestari Forsman käsityönä Suomessa. Raaka-aineina on käytetty muun muassa kotimaista lihaa, kalaa ja marjoja. Annokset sopivat niin lounaalle kuin tuunattuna vaikka vieraille tarjottavaksi.

 

Kuvateksti: Sarjaan kuuluu ensivaiheessa kuusi annosta. Kuvasssa maa-artisokkakeitto, lihapullat maustekastikkeessa ja puolukkavispipuuro. 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös