Voiko yksi Kiroileva hiili innostaa suomalaisia ilmastotekoihin?

Ilmastonmuutos herättää suomalaisissa voimakkaita tunteita. Osa kansasta vaatii vaikuttavia tekoja, osa näkee median paisuttelevan kriisiä, eikä usko muutokseen. K-ryhmässä kahtiajako näkyy selvästi asiakaspalautteissa. Ilmastotekojen viestintään ja markkinointiin on siksi valjastettu uusi hahmo – Kiroileva hiili – jonka kautta tunteita herättävään aiheeseen pyritään tuomaan huumoria ja lisää ymmärrettävyyttä.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii tekoja kaikilla tasoilla – yhteiskunnan, yritysten ja yksilöiden pitää kaikkien toimia.

K-ryhmä on strategiassaan nostanut vastuullisuuden ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen keskeisiksi kulmakivikseen. K-ryhmä on sitoutunut kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin hillitä ilmaston lämpenemistä ja on asettanut tieteeseen perustuvat päästötavoitteet toiminnalleen sekä toimitusketjulleen. Omia päästöjään K-ryhmä pienentää muun muassa uusiutuvan energian käytöllä, kauppojen energiatehokkuudella sekä tehokkaalla logistiikalla.

”K-ryhmä on valittu jo kuutena vuotena peräkkäin maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi, mutta meillä on vielä tehtävää, jotta mielikuvat meistä vastaisivat todellisia vastuullisuustekojamme”, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Mia Ropponen.

Huumorin keinoilla tärkeää ja vakavaa asiaa

Tammikuussa käynnistyneessä valtakunnallisessa markkinointikampanjassaan K-ryhmä esittelee uuden ilmastoystävänsä, Kiroilevan hiilen. Kiroileva hiili on hahmo, jonka avulla K-ryhmä kertoo asiakkailleen hiilijalanjälkeen ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvistä teoistaan sekä kannustaa asiakkaitaan ilmastoystävällisempiin kulutusvalintoihin. Humoristisenkin hahmon tarkoitus on tehdä vakavasta ja vaikeasta aiheesta, ilmastonmuutoksesta, kuluttajille ymmärrettävämpää ja helpommin lähestyttävää.

”Ilmastonmuutoksen käsitteleminen on monessa mielessä haastavaa ja monimutkaista. Moni kokee omat vaikuttamismahdollisuutensa olemattomiksi, ja tämä lisää ahdistusta. Kiroilevan hiilen avulla pyrimme saamaan synkän aiheen käännettyä positiivisesti siihen, että meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin”, Ropponen jatkaa.

Vastuullisuus ohjaa yhä useamman kulutusvalintoja ja monet kuluttajat kaipaavat tietoa kaupoissa tekemiensä valintojen ilmastovaikutuksista.

”Äskettäin lanseeraamamme ruokaostosten hiilijalanjälkeä kuvaava mittari K-Ostokset-palvelussa on meiltä paljon toivottu palvelu. Kiroileva hiili auttaa meitä nyt viestimään muun muassa tästä ja paljon muustakin ilmastoystävällisestä tekemisestä erottuvalla ja kannustavalla tavalla”, Ropponen toteaa.

Ilmastonmuutokseen liittyvä keskustelu on osin polarisoitunutta ja Kiroileva hiili -kampanja on herättänyt myös kritiikkiä. Ropponen ei kavahda ajoittain kärkevääkin keskustelua.

”Sekä aihe että hahmo herättävät tunteita, ja niin pitää ollakin. Me haluamme herättää keskustelua ja käydä sitä myös avoimesti”, Ropponen sanoo.

Kiroileva hiili -mainoskampanja on tuottanut positiivista tulosta: se on kolminkertaistanut K-Ruoka-sovelluksesta löytyvän K-Ostosten hiilijalanjälkimittarin päivittäisten uusien käyttäjien määrän. Kiroileva hiili on myös jäänyt ihmisten mieleen, sillä peräti 73 % suomalaisista tietää, kuka Kiroileva hiili on, mikä on mainio tulos kampanjan ensimmäisen kuukauden ajalta. 

Kiroilevan hiilen on luonut K-ryhmälle sarjakuvataitelija Milla Paloniemi, joka on entuudestaan tunnettu suositusta Kiroileva siili -sarjakuvastaan. K-ryhmälle yksinoikeudella luotu Kiroileva hiili on Kiroilevan siilin sukulaishahmo. Kiroileva hiili -idean takana on Mainostoimisto Wörks.

Takaisin ylös