K-ryhmä avaa toimitusketjujaan – uusi Tuotteiden jäljillä -sivusto kertoo tuotteiden alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin

Miltä maailman mereltä ostamasi tonnikala on kotoisin? Mihin Reilun kaupan tuotteista kertyvä Reilun kaupan lisä käytetään? Mistä terassisi puu on peräisin? K-ryhmän uusi Tuotteiden jäljillä -sivusto vastaa asiakkaiden kasvavaan kiinnostukseen tuotteiden alkuperää kohtaan.

K-ryhmä on julkaissut uuden Tuotteiden jäljillä -sivuston lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä.

”Yrityksiltä odotetaan entistä avoimempaa tietoa siitä, mistä tuotteet ovat kotoisin, miten tehtaiden ja tilojen työoloja valvotaan ja miten tuotteiden ympäristövaikutukset minimoidaan. Nyt julkaistu sivusto vastaa osaltaan tähän tarpeeseen”,  sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan alkuvaiheessa kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden sekä Pirkka Reilun kaupan ruusujen alkuperästä ja reitistä K-kaupan hyllylle. Suomalaisista tuotteista avataan ensimmäisenä PROF Timber -puutavaran matka metsästä sahoille ja edelleen K-Rautoihin. Jatkossa sivustolle on tarkoitus lisätä asiakkaita ja muita sidosryhmiä erityisen paljon kiinnostavia tuotteita.

Tuotteiden jäljillä -sivuston tuotteet ovat K-ryhmän omien merkkien tuotteita. Sivustolle valitaan erityisesti tuotteita, joiden raaka-aineiden kestävään tuotantoon liittyy haasteita ja joiden hankintaa ohjataan K-ryhmän kestävän kehityksen linjauksilla. 

Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan, miten K-ryhmä varmistaa vastuullisen toimitusketjun tilalta ja tehtaalta K-kaupan hyllylle asti.

”Suosimme vastuullisuussertifioituja tuotteita valikoimissamme, ja esimerkiksi Pirkka-sarjassa on lähes 30 Reilun kaupan tuotetta. Kalahankintaamme ohjaa WWF:n kalaoppaaseen perustuva kala- ja äyriäislinjauksemme. Esimerkiksi Aasiassa sijaitsevien tehtaiden työoloja valvomme puolestaan kolmannen osapuolen tekemillä vastuullisuusauditoinneilla”, Kalervo kertoo.

Tonnikalan tie merestä kaupan hyllylle

Yksi alkuperän kannalta asiakkaita eniten kiinnostavista tuotteista on tonnikala.

Tuotteiden jäljillä -sivusto esittelee Pirkka- ja K-Menu-tonnikalojen tavarantoimittajat, heidän tehtaansa Mauritiuksella ja Thaimaassa, tehtaiden auditointien ajankohdan, tonnikalojen kalastusalueet, pyyntimenetelmät ja tonnikalasäilykkeiden reitin Suomeen.

 

”Tonnikalan vastuullisuuteen vaikuttaa kalalajikkeen ja kalastusalueen lisäksi käytetty pyyntimenetelmä. Sivustolta selviää esimerkiksi se, että kaikki Pirkka- ja K-Menu-tonnikalat on kalastettu kestävin pyyntimenetelmin joko vapavälineellä tai kurenuotalla”, Kalervo sanoo. 

Tuotteiden jäljillä -sivuston osoite on https://www.kesko.fi/jaljilla. Englanniksi sivusto julkaistaan joulukuussa.

Takaisin ylös