Suomalainen Pirkka-olut täyttää 10 vuotta

Suomalainen Pirkka-olut lanseerattiin vuonna 2010. Pirkka-oluen suosio on säilynyt vakaana vuosien saatossa ja se on raivannut tiensä pysyvästi suomalaisten ostoskoreihin. Vuosien varrella Pirkan olutvalikoima on monipuolistunut. Suomalaisen Pirkka-oluen lisäksi sarjassa on yhdeksän eri olutta lagerista Pirkka Parhaat -sarjan pienpanimoiden erikoisoluisiin.

Kun Pirkka-olut lanseerattiin kymmenen vuotta sitten, kaupan merkkien osuus oluiden volyymimääristä oli pieni, eikä niiden uskottu pärjäävän vahvojen kotimaisten brändien olutmarkkinoilla. Suomalaisia olutmerkkejä pidettiin niin vahvoina. Toisin kuitenkin kävi. Suomessa valmistetusta Pirkka-oluesta tuli yksi myydyimmistä oluista ja se on sitä yhä tänäänkin, vaikka panimo-osaston valikoima on viime vuosien aikana laajentunut merkittävästi.

Laadukas lager-olut työllistää suomalaisia

Pirkka-oluen on alusta asti valmistanut Olvi Iisalmessa ja sen pääraaka-aine, mallasohra, on suomalaista. Olvin Iisalmen tehtaan ylipanimomestari Pentti Pelttari kehitti Pirkka-oluen vuonna 2010. Vuonna 2020 Pirkka-oluesta vastaa Pentin tytär, panimomestari Silja Hylkinen. Vaikka tekijät vaihtuvat ja satokaudet vaihtelevat vuosittain, tuote on jokaisen erän osalta saman makuista. Maku varmistetaan Iisalmessa päivittäin sokkomakutestein.

”Suomalaiset eivät monesti ajattele Suomessa valmistettuja peruslageroluita laadukkaina. Lager-oluiden valmistaminen on kuitenkin todella vaativaa, ja vaatii osaamista. Sen maku ei peitä virhemakuja, kuten joissain voimakkaammissa olutlaaduissa voi käydä”, kertoo Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä.

Korkea laatutaso johtuu siitä, että Suomessa olutta valmistettiin vuoteen 1994 asti vain Alkon luvalla. Oluille asetettiin tiukat maku- ja laatukriteerit. Kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin, järjestelmästä luovuttiin. Korkea laatutaso kuitenkin säilytettiin panimoissa, sillä tiukkojen vaatimusten myötä olutvalmistuksen osaaminen oli kehittynyt Suomessa maailman huipputasolle ja on siellä edelleen.

Pirkka-oluen raaka-aineena käytetään suomalaista mallasta, joka on valmistettu Suomessa viljellystä ohrasta. Pirkka-oluen 10-vuotisen taipaleen aikana mallasta on käytetty Helsingistä Kuopioon ulottuvan (lähes 400 km) ja yli 500 metriä leveän pellon tuottaman sadon verran. Siinä on työllistynyt moni suomalainen viljelijäperhe.

Maailma muuttuu, Pirkka-oluen suosio on säilynyt

”Vuoden 2018 alussa tuli voimaan uusi alkoholilaki, joka muutti olutmarkkinaa merkittävästi. Lakimuutos salli korkeintaan 5,5 % alkoholijuomien myymisen vähittäiskaupassa ja mahdollisti monipuolisemman valikoiman. Vuodesta 2017 panimo-osaston valikoima on tuplaantunut. Laajemmat valikoimat ovat esillä näyttävästi, jotta asiakkaat löytävät kuhunkin tilanteeseen sopivan juoman, kertoo teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

Vähittäiskauppaan tuli lakimuutoksen myötä esimerkiksi suuria kansainvälisiä olutbrändejä (Stella Artois, Hoegaarden,) ja joitain täällä jo olleita tuotteita muutettiin niiden alkuperäiseen vahvuuteen (esim. Heineken, Carlsberg, Budweiser). Myös kotimaiset panimot toivat vahvemmat versiot omilla brändeillään vähittäiskauppaan. Samaan aikaan kiihtyvä lähiruokatrendi vauhditti paikallisten pienpanimoiden syntymistä. Viime vuosina myös Pirkan olutvalikoima on monipuolistunut. Suomalaisen Pirkka-oluen lisäksi sarjassa on yhdeksän eri olutta lagerista Pirkka Parhaat -sarjan pienpanimoiden erikoisoluisiin.

Panimo-osaston mullistuksesta huolimatta laadukas Pirkka-olut on raivannut tiensä pysyvästi suomalaisten ostoskoreihin ja on edelleen myydyimpien oluiden joukossa.

 

Takaisin ylös