K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 29.4.2025 Tammi-maaliskuun luvut paljastavat, että Etelä-Karjalassa on herätty kunnostamaan niin koteja kuin pihoja. K-Rauta-ketjun kaupoilla myynti on kasvanut 3,3 %.
Haastavina aikoina on perinteisesti keskitytty ostamaan erilaisia meikkejä: erityisesti lama-aikoina on nähty selvää myyntipiikkiä erityisesti huulipunissa. Koronaepidemian aika on eronnut tästä merkittävästi: meikkien sijaan ostoskoreihin päätyi mm. erikoisihonhoitotuotteita.
”Epidemian aikana ihmiset ovat viettäneet merkittävästi enemmän aikaa kotioloissa. Meikkaus saattoi jäädä paitsioon, mutta sen sijaan keskityttiin ihonhoitoon. Erilaiset seerumit ja naamiot kasvattivat myyntiään merkittävästi. Uskomme, että itseään ja ihoaan hemmottelemalla otettiin pientä irtiottoa uudesta, epävarmaltakin tuntuvasta arjesta. Jopa yllättävän suosittu tuote on ollut miesten kangasnaamio. Niitä on koronan aikana myyty yli tuplamäärä normaaliin verraten”, kertoo kosmetiikan ja kodintarvikkeiden osto- ja myyntijohtaja Sirpa Koppinen-Lindström K-ryhmästä.
Koronaepidemia siirsi myös hiustenvärjäyksen salongeista koteihin. Kaikenlainen värjäys oli keväällä nousussa, mutta erityisesti ostettiin vaalennuksia.
”Havaintomme näyttävät, että erityisesti blondit ovat halunneet pitää hiuksistaan huolta ja juurikasvun piilossa myös epidemian aikana. Hiukset haluttiin pitää kauniina, ja ihmiskontakteja vähentämällä eli kampaajan penkin sijaan värjäys hoidettiin kotona. Vaalennukset kasvattivat keväällä myyntiään yli 30 % tavalliseen nähden. Vapaa-aikaa on keväällä käytetty itsestä huolehtimiseen, ja kotioloista on haluttu tulla pois hyvinvoivina. Nyttemmin, rajoitusten höllennyttyä, myös meikkaus on kääntynyt takaisin nousuun”, Koppinen-Lindström sanoo.
Kasvojen ihon ohella on hoidettu myös jalkoja. Erilaisia jalkojenhoitotuotteita on ostettu koronan aikana tavallista enemmän. Erityisen suosittuja ovat olleet etenkin jalkaraspit, joita ostettiin huhti-toukokuussa lähes 40 % tavallista enemmän.
”Jalkojenhoito nostaa päätään perinteisesti joka kevät, mutta tänä keväänä suosio kasvoi entisestään. Voi olla, että liikuntapaikkojen sulkeuduttua ihmiset alkoivat kävellä tavallista enemmän. Tällöin huomio keskittyi jalkoihin, joissa saattoi ehkä poikkeavankin rasituksen myötä olla enemmän hoidettavaa. Mielenkiintoisia tuotteita jalkojenhoidon saralla ovat esimerkiksi kuorintasukat, jotka yhä useammat asiakkaat löysivät nyt koronan aikana”, Koppinen-Lindström kertoo.
K-ryhmässä odotetaan mielenkiinnolla, jatkuuko kevään spa-trendi juhannukseen. Moni viettää juhannusta perinteiseen tapaan mökillä, mutta K-ryhmässä ennustetaan myös kaupunkijuhannuksen suosion kasvavan. Alla asiantuntijamme vinkit oman span rakentamiseen juhannussaunaan.
Näillä tuotteilla luot kylpylätunnelmaa juhannussaunaan K-Citymarketien valikoimasta
Kokeile: Missha- ja It’s Skin -kangasnaamiot ja seerumit
Kokeile: Men Expert Hydra Energetic
Kokeile: Australian Glow -itserusketustuotteet ovat jo lähestulkoon kulttimaineessa
Kokeile: Rich Pure Luxury hiuseliksiiri
Kokeile: Gua sha Ibero ruusukvartsirulla
Kokeile: myhome-vohvelipyyhe.