Karkkipäivä kuuluu kaikille

Seinäjoen K-Citymarket Päivölän kauppias Olli Pehkonen tunnetaan makeista tempauksistaan. Hänen kaupassaan myös gluteenitonta ruokavaliota noudattavat pääsivät irrottelemaan karkkilaarien äärelle.

Kaikki alkoi asiakaspalautteesta. 11-vuotiaan keliakiaa sairastavan Enni Latvalan Sari-äiti jutteli kesäkuussa kassa-myyjän kanssa tyttärensä toiveesta päästä irtokarkkiostoksille. Perhe oli suunnitellut jopa kesälomareissua Jyväskylään, sieltä kuulemma saisi gluteenittomia irtokarkkeja. Myyjä kirjasi toiveen ylös ja vei palautteen kauppiaan työpöydälle.

”Lapussa ei ollut yhteystietoja. Kesällä oli kiireitä, mutta palaute jäi vaivaamaan mieltäni”, Olli Pehkonen sanoo. Ollessaan seuraavan kerran yhteydessä tavarantoimittajaan hän otti asian esille. Tavarantoimittaja kertoi, että Jyväskylästä ei enää saanut gluteenittomia irtokarkkeja.

”Silloin päätin toimia. Laitoin kauppani Facebook-sivuille etsintäkuulutuksen. Se lähti leviämään somessa. Päivityksen näki sivuillamme 120 000 ihmistä ja sitä jaettiin ahkerasti.”

Illalla kauppiaan puhelin soi.

”Ennin äidillä oli kaiutin päällä, ja kuulin lapsen riemunkiljahdukset taustalta”, Pehkonen muistelee ja naurahtaa: ”Roskahan siinä tuli silmäkulmaan.”

Katso tarina alla olevalta videolta: 

Ikimuistoinen ostoskokemus

Asiat etenivät nopeasti. Pehkonen tilasi 30 sorttia irtokarkkia ja uudet kauhat. Hän varusteli irtokarkkien pop up -myymälän kaupan puolelle.

”Halusin, että Enni pääse karkkiostoksille ihan oikeassa kaupassa, ei takahuoneessa.” 

Heinäkuun 11. koitti tärkeä päivä, ennen kaikkea varmasti Ennille, mutta myös vanhemmille ja kauppiaalle.

”Myhäilin siinä laarien äärellä, että no, onkos valikoimassa lempikarkkejasi. Tyttö vastasi suurin piirtein niin, että ei tiedä, kun ei ole aiemmin syönyt irtokarkkeja. Se kävi tunteisiin. ”

Enni osti kaksi isoa pussillista nameja. ”Yhden hän maksoi itse ja toisen halusin tarjota.”

Somen voima yllätti

”Tein Ennin ostosreissusta postauksen someen. Sen jälkeen sain kymmeniä palautteita, joissa toivottiin vastaavanlaista mahdollisuutta. Ei auttanut muu kuin järjestää. ”

Elokuun 23.–24. pidetyn tapahtuman Facebook-mainontaan kauppias käytti 30 euroa, ilmoituksen näki 70 000 ihmistä.

”Tehokkain markkinointikeino oli some, mutta myös paikalliset ja valtakunnalliset mediat kiinnostuivat.”

Pop up -myyntipiste pystytettiin erilleen tavallisesta irtokarkkihyllystä, muiden gluteenittomien tuotteiden lähelle. Kauhat olivat erivärisiä kuin tavallisella hyllyllä. Tavarantoimittaja ei halunnut olla näkyvästi esillä, joten Pehkonen tilasi nameja varten ruskeat logottomat pussit. Paikalla oli koko ajan henkilökuntaa ja Keliakialiiton edustajia ”vahtimassa”, että kontaminaatiota ei päässyt tapahtumaan.

Kahdessa päivässä myytiin 500 kiloa irtokarkkeja

Olli Pehkoselle tärkeintä oli hyvän mielen tuottaminen, mutta tapahtuma oli taloudellisestikin kannattava.

”Gluteenittomien karkkien tempaus kasvatti myös tavallisten irtokarkkien ja muiden gluteenittomien tuotteiden myyntiä. Kustannuksia ei juuri tullut. Aikaa ja vaivaa tämä toki vaati, mutta oli sen arvoista.”

Sitä vaivaa osasivat arvostaa myös asiakkaat.

”Kuulin, että moni ajoi Seinäjoelle varta vasten Vaasasta asti. Tarkoitus on järjestää vastaavanlainen myyntitapahtuma parin kuukauden välein nyt kun tuotteet ja konsepti ovat kunnossa”, kauppias lupaa.

Teksti: Mari Frisk/Kauppias-lehti

 

 

 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös