K-ryhmä vauhdittaa paikallisten tuotteiden pääsyä kaupan hyllylle Lähiruokatreffien avulla

Ruokakaupat ovat vahvistaneet asemaansa lähiruokatuotteiden pääasiallisena ostopaikkana. Viime vuonna paikallistuotteiden myynti kasvoi K-ruokakaupoissa kahdeksan prosenttia. Lähiruokatreffien avulla pientuottajien tuotteiden valikoima K-ruokakaupoissa kasvaa. Kuuden vuoden aikana yli 500 tuottajaa ja 1200 kaupan edustajaa ovat osallistuneet tapahtumiin eri puolilla Suomea.

Lähiruoan tietä kaupan hyllyille on jo vuosia vauhditettu K-ryhmässä Lähiruokatreffeillä eri puolilla Suomea. Kuudetta vuotta peräkkäin K-ryhmän ja Ruokatiedon järjestämät tapahtumat tuovat yhteen kauppiaat ja pientuottajat. Vuosien 2014–2019 aikana on järjestetty yhteensä 36 Lähiruokatreffit ympäri Suomea ja niihin on osallistunut yli 500 tuottajaa ja 1 200 kaupan edustajaa. 90 prosenttia osallistuneista K-kauppiaista on sopinut uusia kumppanuuksia Lähiruokatreffeillä. Tänään Helsingissä K-Kampuksella järjestettävät Lähiruokatreffit kokoavat paikalle 65 lähituottajaa ja ne ovat tämän vuoden viimeiset ja viidennet Lähiruokatreffit. 

Lähiruokatreffien ansiosta on syntynyt useita pientuottajien menestystarinoita, ja moni pienempi toimija on onnistunut moninkertaistamaan myyntinsä uusien kauppakontaktien ansiosta. Monelle toimijalle lähiruokatreffit ovat avanneet myös tien K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan. 

Suomen suurin lähiruokakauppa

Kokonaisuutena paikallisten tuotteiden myynti on kasvanut jo usean vuoden ajan K-ruokakaupoissa. Viime vuonna paikallisten tuotteiden myynti kasvoi K-ruokakaupoissa kahdeksan prosenttia. 

”Paikallisia tuotteita kysytään jatkuvasti enemmän. Haluamme K-ryhmässä vastata sekä asiakkaidemme tarpeisiin että edesauttaa paikallisten pientuottajien menestymistä. K-ruokakaupoissa on Suomen laajin paikallisten tuotteiden valikoima, jota kauppiaamme kasvattavat ostamalla tuotteita suoraan tuottajilta omien kauppojensa valikoimiin”, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli. 

”Meille lähiruoka ja yhteistyö pientuottajien kanssa on itsestäänselvyys ja osa pientuottajista on tuttuja jo ajastamme isämme kaupalla kahdenkymmenen vuoden takaa. Tänä vuonna myydyimpiä lähituotteita kaupassamme ovat olleet mansikat, herneet, basilika, omenat ja kirsikkatomaatit, sanoo K-Supermarket ja K-Market Redin kauppias Teemu Tikkala.

K-ryhmälle suomalainen ruoka on arvovalinta

  • K-ryhmä myy suomalaista ruokaa vuosittain viidellä miljardilla eurolla ja K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista lähes 80 prosenttia on suomalaista alkuperää.
  • Panostamme kotimaisuuden lisäksi vahvasti paikallisuuteen. Paikalliset tuotteet ja monipuoliset valikoimat ovat K-ruokakauppojen kilpailuetu.
  • K-ruokakaupoissa on Suomen laajin paikallisten tuotteiden valikoima: Yhteensä noin 50 000-60 000 paikallista tuotetta; määrä vaihtelee kauppakohtaisesti erityisesti kaupan koon mukaan. K-Citymarketissa voi olla yli tuhat paikallista tuotetta ja pienessä K-Marketissa alle sata. Keskimäärin K-kaupoissa on noin 300 paikallista tuotetta.

Esimerkkejä K-ryhmän teoista suomalaisen ruoan puolesta

Lähiruokatreffit

  • Vuosina 2014–2019 pidetty 36 Lähiruokatreffit
  • Osallistujina yli 500 tuottajaa ja 1200 kaupan edustajaa
  • Tänä vuonna järjestetty viidet Lähiruokatreffit eri puolilla Suomea.
  • 22.10. Lähiruokatreffeillä mukana 180 K-ryhmäläistä ja 65 lähiruokayrittäjää 

Pientuottajat ja Kespro

  • Lähiruokatuotteiden ja paikallisten pientuottajien tuotteiden kysyntä on kasvussa myös Keskon omistamassa, Foodservice-toimijoiden tukkukauppa Kesprossa.
  • Vuonna 2016 käynnistetty pientuottaja-yhteistyömalli tarjoaa Kespron asiakkaille mahdollisuuden tukea alueellista ruokatuotantoa, yrittäjyyttä ja työllisyyttä, samalla alueellista ruokakulttuuria.
  • Kespro auttaa pientuottajia tuotteidensa konseptoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
  • Yhteistyömalli tarjoaa ravintoloille tarkempaa tietoa tuotteiden alkuperästä ja mahdollistaa yhteydet suoraan tuottajiin. 

Tuottajalle kiitos

K-Ostokset

Suomalaiset suosivat lähiruokaa yhä enemmän

Lähiruokatrendi näkyy yhä selvemmin suomalaisten asenteissa. Suomi Syö 2019 -tutkimuksen* mukaan 82 prosenttia pitää tärkeänä saada syödä suomalaista ruokaa ja 80 prosenttia arvioi kotimaiset elintarvikkeet ulkomaisia turvallisemmiksi. Suomalaisuuden lisäksi ruoassa arvostetaan paikallisuutta. 66 prosenttia suomalaisista ostaa lähiruokaa vähintään pari kertaa kuukaudessa ja 41 prosenttia ostaa sitä peräti viikoittain. Lähiruoan ostamisen taustalla on erityisesti halu tukea lähialueita; tuottajia, työllisyyttä sekä lähialueiden taloutta. Lähde: Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama Suomi Syö 2019 -tutkimus.

Lähiruokatreffit K Kampuksella

 

Takaisin ylös