Bonnen mehut matkaavat Kiinan markkinoille yhteistyössä K-ryhmän kanssa

Syksyllä 2017 K-ryhmä aloitti ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä maailman suurimman verkkokauppayhtiön, Alibaban, kanssa. Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut avata suomalaisille elintarvikkeille tietä Kiinan kasvaville markkinoille. Väylää on tänä vuonna alkanut hyödyntää muun muassa lohjalainen Bonne Juomat. Toimitusjohtaja Matti Väänäsen mukaan viennissä ratkaisevaa on oikean kumppanin ja toimintamallin löytäminen: K-ryhmän kanssa tehtävässä yhteisponnistuksessa käytössä ovat voimavarat, joihin yksin toimimalla ei olisi mahdollisuutta.

– Olemme panostaneet viime vuosina vientiin ja tavoitteemme pien-keskisuurena yrityksenä on nostaa lähivuosina viennin osuus 25 prosenttiin liikevaihdostamme. Kiina valittiin vientimme yhdeksi kohdemaaksi, koska siellä kuluttajat arvostavat yhä enemmän suomalaisten metsämarjojen, lähdeveden ja luonnontuotteiden aitoja makuja sekä puhtautta, Bonne Juomien toimitusjohtaja Matti Väänänen kertoo.

Lohjalla toimivan yrityksen tuotevalikoima sisältää täysmehuja, mehujuomia, nektareita, makeuttamattomia ja sokeroituja mehutiivisteitä sekä hedelmä- ja marjasoseita. Tuotteet valmistetaan Suomessa ja niiden raaka-aineet tulevat luonnosta.

Kiinan ja Hong Kongin markkinoita Bonne on tutkinut jo parin vuoden ajan, jolloin myös vientikauppaan usein kuuluvat haasteet ovat tulleet tutuksi.

– Niitä ovat niin markkina- ja kulttuurien tuntemus, kieliasiat, erilaiset tuonnin säädökset ja rajoitteet, luotettavien ja osaavien kumppanien löytäminen kuin riskien analysointi ja ymmärtäminen sekä logistiikka. Kaikki on loppukädessä ainakin pk-yrityksen näkökulmasta kiinni oikean maassa toimivan kumppanin ja toimintamallin löytämisestä. Markkinointi ja asiakkaiden löytäminen oikealla tuotesalkulla on sitten oma iso asiansa sekin, Väänänen toteaa.

”Pienin askelin, eteenpäin kulkien”

K-ryhmän kanssa tehdyssä yhteistyössä Väänänen kertoo Bonnen saaneen voimavaroja ja resursseja, joihin sillä pk-yrityksenä itsenään ei olisi mahdollisuutta.

– Käytössämme on kauppatalon logistiikka ja viennin toimintamalli sekä valmis alusta - tämä on ydinasia vientitoiminnassa. Markkinointi on oma lukunsa ja siihenkin on saatavilla apua tämän päivän työkaluin ja konseptein, Väänänen kertoo.

Kiinan markkinan tekee Väänäsen mukaan mielenkiintoiseksi maan suuri koko, mutta ennen kaikkea suuret muutokset kuluttajakäyttäytymisessä: esimerkiksi keskiluokan vaurastuminen sekä kansainvälistyminen lisääntyneen matkailun myötä. Yhtä lailla terveellisyys on Kiinassa kasvava trendi.

– Uskomme, että suomalaisista metsämarjoista ja lohjalaisesta lähdevedestä valmistetut maukkaat, lisäaineettomat ja aidon makuiset marja-, hedelmä- ja vihannesjuomat sopivat kiinalaisen kuluttajan odotuksiin hyvin. Suomalainen mustikka ja puolukka ovat nyt saaneet Muumitkin mukaansa, ja uskomme tämänkin olevan markkinoinnillisesti positiivinen asia, hän sanoo.

Tähän asti kuljettu matka on ollut Väänäsen mukaan mielenkiintoinen.

– Menemme pienin askelin, mutta eteenpäin kulkien: haluamme oppia matkalla. Kun kokemusta on karttunut, voimme harkita etabloitumista ja verkottumista myös perinteisen kaupankäynnin puitteissa. Kiinalainen kumppanuus omalla toimialallamme saattaisi olla yksi tie tulevassa. Kiinalaisten kuluttajien mahdollisuus nauttia suomalaisista korkealaatusista tuotteista on lisääntynyt, joten nyt on aika olla mukana, hän summaa.

Tekstin kuvan on piirtänyt Karoliina Korhonen, jonka Finnish Nightmares -sarjakuva on noussut Kiinassa ilmiöksi. Korhonen on piirtänyt yhteistyön myötä K-ryhmän käyttöön useamman kuvan sarjan.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös