Valmistujaiskukissa on nyt kirkkaat värit – Reilun kaupan ruusu yhä suosikki

Alkukesä on yksi kukkamyynnin tärkeimmistä sesongeista ja ruusujen myynti yli kaksinkertaistuu valmistujaisviikolla. Perinteisen tummanpunaisen sijaan valmistujaisruusuissa näkyvät nyt kauden värit, kuten kirkkaan vaaleanpunainen ja keltainen. K-ruokakaupoissa myytiin vuonna 2022 yli 2 miljoonaa Reilun kaupan ruusukimppua. 

Tulevana viikonloppuna katukuvassa näkyy erityisen paljon ruusuja, kun monet juhlistavat valmistuvaa nuorta. K-ryhmän vuoden 2022 myyntidatan perusteella ahkerimpia valmistujaisruusujen ostajia ovat lapsiperheet, jotka ostavat yli kolmasosan yksittäispakatuista valmistujaisruusuista. Kukat on helppo napata mukaan K-ruokakaupasta ruokaostosten yhteydessä tai matkalla juhliin ja niitä on saatavilla pienimmiltäkin paikkakunnilta K-Marketeista. Laajimmat valikoimat löytyvät K-Supermarketeista ja K-Citymarketeista.

K-ruokakauppojen kukkavalikoimat ovat aina sesongin mukaiset. Värivalikoiman päivitys sesongeittain on tärkeää, sillä asiakkaat kiinnittävät väriin erityistä huomiota kukkia valitessa. 

”Kukat kirkkaissa pastellisävyissä, kuten vaaleanpunaiset, lohenpunaiset, keltaiset ja limenvihreät kukat myyvät hyvin näin loppukeväästä. Suosituimpia valmistujaisruusujen värejä ovat kirkkaan vaaleanpunainen ja keltainen. Hieman yllättäen perinteinen tummanpunainen ruusu ei ole asiakkaidemme suosiossa”, Keskon päivittäistavaratoimialan kukkien osto- ja myyntipäällikkö Suvi Seppälä kertoo.

Kukat ovat edullinen tapa piristää myös omaa arkea tai ilahduttaa ystävää kesäisellä vierailulla. 

”Pionit ovat tällä hetkellä huippusuosittuja. Pirkka Parhaat pionit ovat valloittaneet ihmisten sydämet ja se näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Päivän piristykseksi ostetaan myös Pirkka Amppari kukkakimppuja, joka tuo iloisesti mieleen Pirkka Amppari juomajään. Terassille tai parvekkeelle taas saa hetkessä kesäisen ilmeen Pirkka Parhaat terassihortensialla”, Seppälä vinkkaa.

Reilun kaupan lisää kukista lähes 350 000 euroa

Yli kolmasosa K-ruokakaupoissa myytävistä kukista on kotimaista tuotantoa, toinen kolmasosa tulee Alankomaista ja loput muista maista. K-ruokakauppojen kukkavalikoimista löytyy useita Reilun kaupan kukkia, jotka tuodaan Suomeen Keniasta ja Ecuadorista. 

Suomalaiset ovat ahkeria Reilun kaupan kukkien ostajia, sillä ostamme eniten Reilun kaupan kukkia maailmassa henkeä kohden laskettuna. Kukat ovat suosituin K-ruokakauppojen Reilun kaupan tuoteryhmä, ja valikoimaan kuuluu Pirkka Reilun kaupan ruusuja, Pirkka Reilun kaupan terttuneilikoita ja tertturuusuja sekä Pirkka Reilun kaupan kukkakimppuja. Erityisesti Pirkka Reilun kaupan ruusu on asiakkaiden ikisuosikki.

”Vastuullisuussertifioidut Reilun kaupan kukat pitävät kiinni suosiostaan. Vuonna 2022 K-ruokakaupat myivät yli 2 miljoonaa Reilun kaupan ruusukimppua. Ruusuja myydään tasaisesti ympäri vuoden, mutta kysyntä on huipussaan kevään juhlien, kuten äitienpäivän ja valmistujaisten aikaan. Valmistujaisviikolla ruusujen myynti yli kaksinkertaistuu verrattuna arkiviikkoon”, Seppälä kertoo.

Reilun kaupan merkki kukissa on osoitus siitä, että tuottajamaissa on vaikutettu sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. Reilun kaupan kukista maksetaan tuottajille Reilun kaupan lisää, joka on ostohinnan päälle maksettava erillinen korvaus. Vuonna 2022 K-ruokakaupoissa myydyistä Reilun kaupan kukista maksettiin tuottajille 347 000 euroa Reilun kaupan lisää. Kukkatuottajayhteisöt päättävät lisän käytöstä demokraattisesti yhdessä ja sillä on parannettu esimerkiksi tuottajayhteisöjen työoloja, terveyspalveluja ja mahdollistettu lasten koulunkäyntiä. 

Reilun toimeentulon lisäksi Reilu kauppa parantaa kukkatuottajien työoloja yhdessä kumppaneidensa kanssa. 

”Reilu kauppa esimerkiksi tukee työntekijöiden järjestäytymistä ja neuvotteluasemaa sekä luo uusia tasa-arvoisia mahdollisuuksia naisille. Tuore tutkimus* osoittaa, että Reilun kaupan kukkatilojen työntekijöillä on tavallisiin kukkatiloihin verrattuna korkeammat palkat ja paremmat työolot, ja he ovat tietoisempia työntekijöiden oikeuksista ja tasa-arvosta”, sanoo Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.

*Impact of Fairtrade on flower workers and market access of flower farms in East Africa -tutkimus, lue lisää Reilun kaupan sivuilta suomeksi ja englanniksi

Takaisin ylös