Suomalaiset innostuivat auttamaan ostamalla Ukraina-rusetin - Etelä-Karjalassa ahkerimmat osallistujat

K-ruokakaupoissa myynnissä olevien Ukraina-rusettien turvin tehtävä auttamistyö Suomeen saapuneiden ukrainalaisten hyväksi on hyvässä vauhdissa. Ukrainalaisille lapsiperheille on jaettu 50 000 euron arvosta ruokalahjakortteja ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton toiminnalla heille tarjotaan mielekästä tekemistä, joka tuo suomalaisia ja ukrainalaisia yhteen. Kesäkuun loppuun asti jatkuvaan keräykseen on osallistuttu keskimääräistä ahkerammin Etelä-Karjalassa.

K-ryhmän ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) joulukuussa 2022 alkanut Ukraina-rusetti-keräys jatkuu vielä kesäkuun loppuun asti. Ukraina-rusettien myynnistä kertyvät varat käytetään MLL:n valtakunnalliseen auttamistyöhön Suomeen saapuneiden ukrainalaisten hyväksi. Jotta apua on voitu tarjota mahdollisimman nopealla aikataululla, kerättyjä varoja on otettu käyttöön jo keräyksen voimassaoloaikana ja MLL:n piireille sekä paikallisyhdistyksille on myönnetty rahaa ensimmäisiin alueellisiin hankkeisiin. Ympäri Suomea järjestettävällä toiminnalla tarjotaan mielekästä tekemistä ukrainalaisille ja tuodaan yhteen paikallisia ja ukrainalaisia perheitä.

”Monipuolinen tekeminen ja toiminta auttavat ukrainalaisia perheitä tutustumaan paikkakunnan muihin vanhempiin ja lapsiin, saamaan uusia ystäviä sekä kuulemaan ja oppimaan suomea. Haluamme auttaa sotaa paenneita perheitä pääsemään kiinni tavalliseen, hyvään arkeen täällä Suomessa", kertoo MLL:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen

Varoja on myönnetty muun muassa erilaisiin perhetapahtumiin, kursseihin ja retkiin koko kuluvalle vuodelle. Esimerkiksi Leivonmäellä toteutettiin yhteistyössä muiden paikallisten toimijoiden kanssa kansallispuistoretki ukrainalaisille perheille ja rahaa on myönnetty myös useamman kerran kokoontuvaan kokkikerhoon, joka syntyi paikallisten ukrainalaisten ideasta. MLL:n Lapin piirissä taas järjestetään varoilla maksutonta kerhotoimintaa alakouluikäisille ukrainalaislapsille, jossa ukrainan- ja suomenkielisten ohjaajien johdolla leikitään, askarrellaan, pelataan ja vietetään yhdessä aikaa ulkona.

Varoilla koulutetaan vapaaehtoisia ja kerho-ohjaajia harrastustoimintaan ja muihin tehtäviin tukemaan ukrainalaisia vanhempia ja lapsia. Käytännön toiminta helpottuu, kun varoilla voidaan hankkia tulkkaus- ja käännöspalveluita, joiden myötä ukrainalaiset löytävät aktiviteettien pariin ja kommunikointi suomalaisten kanssa on sujuvampaa.

"Toivon hartaasti, että suomalaisten auttamishalu ei ole vielä hiipunut. Ymmärrettävästi jatkuvaan sotauutisointiin turtuu helposti, mutta Suomeen paenneet ukrainalaiset tarvitsevat apua ja tukea edelleen. Nyt on viimeinen mahdollisuus osallistua keräykseen”, Poutanen vetoaa.

Akuuttia apua tarjottiin jo helmikuussa 2023, kun MLL jakoi ukrainalaisperheille 50 000 euron arvosta K-ruokakauppojen lahjakortteja.

”Lahjakortilla annettava apu mahdollistaa sen, että lahjakortin saaja voi itse valita mitä elintarvikkeita ja muita päivittäistavaroita he tarvitsevat. Ruokalahjakortteja on jaettu tähän mennessä 1000 kappaletta ja niitä tullaan jakamaan lisää avuntarvitsijoille keräyksen päätyttyä”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske

Etelä-Karjalassa autettu keskimääräistä ahkerammin – Uudellamaalla myyty eniten rusetteja

Ukraina-rusetteja on ostettu tähän mennessä kappalemäärissä mitattuna ylivoimaisesti eniten Uudellamaalla. Kaupunkilaiset korostuvat keräykseen osallistuneissa ja eniten rusetteja on ostettu kappalemääräisesti Helsingissä ja Turussa. Keskimääräistä ahkerammin keräykseen on kuitenkin osallistuttu Etelä-Karjalassa.

“Etelä-Karjalassa itärajan tuntumassa rusetteja on ostettu keskimääräistä enemmän niin Imatralla, Lappeenrannassa kuin pienemmilläkin paikkakunnilla. Toivomme, että asiakkaamme osallistuvat keräyksen loppukiriin vielä kesäkuun viimeisinä viikkoina hankkimalla Ukraina-rusetin lähimmästä K-ruokakaupastaan“, Jäske kannustaa.

Ukraina-rusetin hinta on 5 € kappaleelta. Rusetit ovat myynnissä yksinoikeudella K-Marketeissa, K-Supermarketeissa, K-Citymarketeissa ja Neste K -liikenneasemilla 30.6.2023 asti. Kesko ja K-kauppiaat eivät ota Ukraina-rusettien myynnistä myyntipalkkiota. Yhteistyöstä löytyy lisätietoa suomeksi ja ukrainaksi