Juhannuksesta alkaa liikenneasemien kuumin sesonki, kun lomalaiset täydentävät perinteistä asiakaskuntaa

Liikenneasemien asiakasmäärät kasvavat huippuunsa kesä-heinäkuussa, kun suomalaiset suuntaavat viettämään kesälomaa ympäri maata. Vuoden suurimman sesongin aikana ravintolamyynti kasvaa lomalaisten täydentäessä perinteistä työmiehien asiakaskuntaa, jäätelöiden myynti jopa viisinkertaistuu ja nestekaasujen myynnin kolminkertaistumisessa näkyy grillauksen ja asuntoautoilun suosio. 

Kesä on vuoden vilkkainta aikaa liikenneasemilla ympäri Suomen. Ensimmäiset mökkiläiset lähtevät liikkeelle jo toukokuussa, mutta suosituin loma-aika alkaa juhannuksesta ja se tarkoittaa kuuminta sesonkia myös liikenneasemille. 

”Meillä odotetaan tulevalta viikonlopulta vilkasta juhannusliikennettä, iloisia asiakkaita ja paljon mukavia kohtaamisia mökkimatkalaisten ja muiden reissuun lähteneiden kanssa. Haluamme palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin ja hyllyt on täytetty matkailijoita varten”, iloitsee Jyväskylän Neste K Kirrin kauppias Marit Mertsalmi.

Asiakasvirta jatkuu asemilla elokuun alkuun asti. ”Heinäkuu on meille kesäsesongin ydin. Viime kesänä moni lähti lomalle ulkomaille koronatilanteen tasauduttua, mutta tänä kesänä odotamme, että suomalaisia kiinnostaa enenevissä määrin autolla matkailu kotimaassa”, Mertsalmi toteaa. 

Kesän suosikkituote on jäätelö, mutta myös suolaista naposteltavaa kaivataan

Kesäkuukausina Neste K -liikenneasemien yhteydessä palvelevista K-kaupoista lomailijoiden mukaan lähtee paljon jäätelöitä ja erilaisia juomia. Erityisesti oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti kasvaa ja kokonaisuudessaan niiden ja alkoholittomien virvoitusjuomien myynti puolitoistakertaistuu kesäkuukausina. Jäätelöiden myynti viisinkertaistuu kesäkuukausina ja jopa 95 % jäätelömyynnistä tulee yksittäispakatuista tuuteista, puikoista ja mehujäistä.

”Yksittäispakatut jäätelöt ovat suosittuja läpi vuoden, mutta kesällä niiden myynnin osuudessa näkyy selvä kasvu. Mikäli säät ovat kylmemmät, jäätelöiden sijaan asemalta valitaan mukaan makeisia. Jotain herkuttelua asiakkaamme joka tapauksessa kaipaavat kesäisin”, Neste K:n ketjujohtaja Mikko Paukkonen kertoo. 

Myös suolaista naposteltavaa kaivataan. 

”Jäätelön ja juomien lisäksi meillä hyllyssä liikkuu erilaiset naposteltavat, sillä erityisesti helteellä halutaan pitää huolta suolatasapainosta esimerkiksi sipsejä, pähkinöitä ja tietysti kivennäisvettä nauttimalla”, Mertsalmi kertoo.

Grillauksen asema suomalaisten kesäruokavaliossa sekä pizzauunien suosio näkyy nestekaasujen myynnissä liikenneasemilla, sillä niiden myynti kolminkertaistuu kesän aikana. Myös asuntoautoja ja -vaunuja on liikkeellä kesäisin paljon ja liikenneasemalta nestekaasu on helppo napata mukaan.

Ravintolamyynti kasvaa kesällä, kun lomalaiset täydentävät perinteistä asiakaskuntaa

Neste K -liikenneasemia on lähes 70 ympäri Suomen ja syötävää on saatavilla aina aamuvarhaisesta iltamyöhään. Ravintolatarjonta vaihtelee asemittain aina perinteisestä buffetlounaasta ravintola-annoksiin ja nopeasti mukaan napattaviin eväisiin.

Kokonaisuudessaan ravintola- ja kahvilatuotteiden myynti kasvaa kesäkuukausina noin 10 %. Myös kahvin myyntimäärät kasvavat hieman. Erityisesti yksittäisten ravintola-annosten osuus ravintolamyynnistä kasvaa kesäisin, kun lounasbuffettien perinteinen asiakasvirta, eli teillä liikkuvat työmiehet, vähenee hetkellisesti. Työmiesten jättämää aukkoa täydentävät lapsiperheet ja muut lomalaiset ovat liikenneasemille sesongin tärkeintä asiakaskuntaa. 

Kesäisin matkailijoille maistuu myös kevyemmät eväät, jotka on helppo napata mukaan. 

”Kun sää kuumenee, isompien annosten sijasta asiakkaat kaipaavat usein kevyempää, mutta täyttävää suolaista syötävää, kuten täytettyjä croissanteja ja patonkeja”, Mertsalmi kuvailee.

Takaisin ylös