Kotitalouksien kierrättämät muovipakkaukset pihakompostoriksi K-ryhmän, Fortumin ja Kekkilän voimin

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 31.3.2022  Kotitaloudet kierrättävät muovia entistä enemmän ja syntyneestä kierrätysmuovista on mahdollista innovoida uusia tuotteita kaupan hyllyille. Kolmen kotimaisen toimijan yhteisvoimin syntyi K-Raudan valikoimiin kierrätysmuovista valmistettu pihakompostori, joka on kiertotaloutta parhaimmillaan.

K-ryhmä ja Fortum aloittivat viime vuonna yhteistyön lisätäkseen kierrätysmuovin käyttöä entisestään. Mukaan liittyi Kekkilä, ja kotimaisten toimijoiden innovoinnin tuloksena syntyi Pihakompostori Eko, joka on saatavilla vain K-Raudasta.

Pihakompostorin raaka-aineena käytetään kuluttajilta kerätystä muovista valmistettua kierrätysmuovia. Innovointityön pohjaksi K-ryhmä ja Fortum selvittivät kierrätysmuoviin liittyviä mielikuvia kuluttajatutkimuksen avulla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että uusiomuovin käyttö tuo merkitystä kuluttajien lajitteluun: vastaajista 71 % kertoi lajittelevansa pääsääntöisesti kaiken kotitaloudessa syntyvän pakkausmuovijätteen. Jotta kierrätys muovijätteestä valmiiksi tuotteeksi kaupan hyllylle onnistuu ja kuluttaja voi hankkia sen itselleen, tarvitaan koko arvoketjun tiivistä yhteistyötä. Pihakompostori on siitä oiva esimerkki.

”K-Rauta haluaa mahdollistaa asiakkaillemme vastuullisemmat valinnat. Haluamme vahvistaa kiertotaloutta ja tuoda uusia kiertotaloustuotteita kuluttajien saataville yhteistyössä kotimaisten kumppanien kanssa. Kuluttajatutkimus antoi meille hyvän näkemyksen siitä, millaisia kierrätysmuovista valmistettuja tuotteita asiakkaat toivovat K-Raudan valikoimiin. Kierrätysmuovista valmistettu pihakompostori on syntynyt asiakkaidemme toiveista, kolmen kotimaisen toimijan yhteistyönä”, kertoo K-Raudan piha- ja puutarhatuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Outi Lehto.

Pihakompostorilla myös kuluttajan on helppo toteuttaa kiertotaloutta omalla pihalla vähentämällä syntyvää jätettä. Kompostointi on kestävä tapa kierrättää nopeasti maatuvat jätteet ravinteiksi oman pihan kasveille.

Pihakompostori on Avainlippu-tuote, ja se on yksinoikeudella myynnissä K-Raudan myymälöissä ja verkkokaupassa.

Tuoteryhmäpäällikkö Outi Lehto, K-Rauta, puh. 050 560 8264, outi.lehto@kesko.fi
Pihakompostori Kekkilä Eko: https://www.k-rauta.fi/tuote/pihakompostori-kekkila-250l/6433000341950